Gå til innhold

Første år av inginør utdannelsen i utlandet

S-Stensland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo.

jeg går på vg2 Automasjon, og tenker på å bli inginør. men jeg har lyst å ta inginør utdannelsen i utlandet.

Hvordan funker det hvis jeg vil ta første året på inginør høyskolen i utlandet, eller går det i det hele tatt?

Jeg tok mitt første år av ingeniørutdannelsen i utlandet. Det gikk helt greit, men det var ikke alle fagene som ble godkjent i forhold til fagplanen på NTNU, så måtte ta noen fag på nytt. Tror ikke det er mange skoler som sier ja til at du tar første året i utlandet etter at du er tatt opp, så løsningen må i så måte være å ta året i utlandet først, for så å deretter søke seg inn på norsk ingeniørutdannelse og forsøke å få så mange som mulig av fagene godkjent.

Når dette er sagt vil jeg anbefale deg å vente med dette året i utlandet til tredje/fjerde klasse i utdannelsen da du har lært mye mer og et år i utlandet vil gi mer utbytte. Om du tar første året i utlandet vil du i mye større grad bli påvirket av forskjellen i nivået i utdanning. Noen land har to års opptak til ingeniørskoler der du har mye matte og fysikk før de beste i løpet av disse to årene blir tatt opp, nivået blir da ganske høyt i undervisning. Andre (som USA) har et relativt rolig første år og du vil derfor henge etter det norske utdanningsløpet om du tar første året der.

Vil anbefale deg å ta kontakt med ANSA. Foreningen for norske studenter i utlandet, de har mye kunnskap og kan sikkert gi deg mange råd om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...