S-Stensland Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hallo. jeg går på vg2 Automasjon, og tenker på å bli inginør. men jeg har lyst å ta inginør utdannelsen i utlandet. Hvordan funker det hvis jeg vil ta første året på inginør høyskolen i utlandet, eller går det i det hele tatt? Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 for det første så skrives det INGENIØR ville tru at du må ta ihvertfall første året her i Norge da det inneholder mange basisfag men kommer vel ann på skolen, hør med den skolen du har tenkt å gå på Lenke til kommentar
Faraday Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hallo. jeg går på vg2 Automasjon, og tenker på å bli inginør. men jeg har lyst å ta inginør utdannelsen i utlandet. Hvordan funker det hvis jeg vil ta første året på inginør høyskolen i utlandet, eller går det i det hele tatt? Jeg tok mitt første år av ingeniørutdannelsen i utlandet. Det gikk helt greit, men det var ikke alle fagene som ble godkjent i forhold til fagplanen på NTNU, så måtte ta noen fag på nytt. Tror ikke det er mange skoler som sier ja til at du tar første året i utlandet etter at du er tatt opp, så løsningen må i så måte være å ta året i utlandet først, for så å deretter søke seg inn på norsk ingeniørutdannelse og forsøke å få så mange som mulig av fagene godkjent. Når dette er sagt vil jeg anbefale deg å vente med dette året i utlandet til tredje/fjerde klasse i utdannelsen da du har lært mye mer og et år i utlandet vil gi mer utbytte. Om du tar første året i utlandet vil du i mye større grad bli påvirket av forskjellen i nivået i utdanning. Noen land har to års opptak til ingeniørskoler der du har mye matte og fysikk før de beste i løpet av disse to årene blir tatt opp, nivået blir da ganske høyt i undervisning. Andre (som USA) har et relativt rolig første år og du vil derfor henge etter det norske utdanningsløpet om du tar første året der. Vil anbefale deg å ta kontakt med ANSA. Foreningen for norske studenter i utlandet, de har mye kunnskap og kan sikkert gi deg mange råd om akkurat dette. Lenke til kommentar
S-Stensland Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Takk! Det hjalp veldig Endret 24. november 2008 av S-Stensland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå