adale Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Dette er saken: I mars i år ble min Nokia N82 rappet fra bilen min da jeg lot den stå ulåst i maks. 2 minutter. Jeg tenkte jeg vill gi tyven en hard time ved å sperre IMEI nummeret. Siden jeg hadde allerede hadde en dårlig erfaring med Politiet med hensyn til IMEI sperring (se tidligere tråd her i forumet), sjekket jeg hos Telenor om IMEI-nr var sperret. Det var det ikke. Så ringte jeg politistasjonen og fikk vite at de hadde rotet bort papirene mine, og at jeg måtte ned på stasjonen igjen for å fylle ut 2 stk skjema igjen. Det gadd jeg ikke og sendte istedet klage til Politimesteren i Oslo. Etter å ha ventet et par tre måneder uten å få annet svar enn at klagen var mottatt, ringte jeg dem og fikk snakket med en jurist der. Han lovet å ta seg av saken. Etter et par uker fikk jeg beskjed om at IMEI var nå sperret. Så for 3 uker siden fikk jeg en automatisk SMS og e-post fra Truphone. Dette er et IP-telefoniselskap som jeg brukte på den stjålne telefonen. Der stod det at det var skiftet SIM-kort i telefonen, og det nye nummeret var xxxxxxxx. Så nå hadde jeg altså nummeret til tyven eller en som har kjøpt en stjålet mobil. Jeg ringte ansvarlig etterforsker hos Politiet, men fikk beskjed om at dette var en ikke-sak, fordi de ikke prioriterte slike saker. Så gikk det 2 uker uten at Politiet løftet en finger, og så fikk jeg en ny melding om SIM-kort bytte. Denne gangen tok jeg kontakt med juristen som visstnok skulle ha sperret IMEI nummeret. Han bare henviste meg til ansvarlig etterforsker. Det er sikkert noen som føler med meg i denne saken. Her har vi bevis for å arrestere noen, men de benytter seg ikke av det. Greit nok at de har mye å gjøre , men istedenfor å bruke tid på ting som ikke lar seg løse, hvorfor ikke hjelpe slike som meg som har bevis og alt klart for å stoppe en kriminell? Vedkommende kan jo tom bli hindret i å begå nye og kanskje alvorligere lovbrudd! Er det noen der som jobber i media, så stiller jeg gjerne opp i denne saken (Gjorde det sist for NRK da Politiet ikke klarte å sperre IMEI nr). Nå har de altså gjort samme feilen igjen. Det er ikke greit. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Stakkarene har da nok med å fylle ut sykemeldingsskjema vet du. Lenke til kommentar
adale Skrevet 28. november 2008 Forfatter Del Skrevet 28. november 2008 Men er de ikke pliktig til å prate med tyven når jeg har en konkret mistenkt? Jeg har både navn, adresse og telefonnummer. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 De skriver bare at saken er henlagt etter bevisets stilling og annet piss. Du vet hvordan politiet er nå. Var jeg deg ville jeg ha klaget direkte til statsadvokaten i ditt fylke i mangel av oppfølging i din sak der du sitter med direkte informasjon om en gjerningsmann (Saken er så og si løst). Lenke til kommentar
genser Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Dette er sprøtt, rett og slett. Ikke engang når du gjør etterforskningen for dem, fra A til B er de villige til å hjelpe til i kamp mot hverdagskriminalitet. Håper du får oppmerksomhet rundt saken da dette er et glimrende eksempel på udugeligheten i dette systemet. Stå på videre. edit: Har du forsøkt å få Amobil interessert i saken? De er jo nå blitt ganske så store, samtidig som de foreløpig har lite slike saker. Endret 1. desember 2008 av arehei Lenke til kommentar
adale Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Siste nytt: Jeg ringte Politiet i dag, og utrolig nok var de på vei i politibil for å ta en prat med denne karen. Men så ringte de min gode venn Telenor for å dobbeltsjekke opplysningene, og Telenor sa skråsikkert at mitt SIM-kort hadde aldri vært i denne telefonen. Dermed avblåste de aksjonen. Skal jeg stoppes av Telenor også her? Først klarer de ikke sperre mobilen, så setter de kjepper i hjulene for å ta tyven. Maken til uflaks! Jeg skal snakke mer med han i politiet som snakket med Telenor i morgen. Det kan jo også hende at vedkommende ikke kan så mye om SIM-kort eller at de ikke har søkt langt nok tilbake i databasen sin. Selvfølgelig er dette min telefon. Jeg brukte den til mars i år. Lenke til kommentar
adale Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Gode nyheter: De har vært i kontakt med familien til han som har mobiltelefonen. Han er visstnok på ferie i flere uker. Vi får se hva som skjer fremover. Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Gode nyheter: De har vært i kontakt med familien til han som har mobiltelefonen. Han er visstnok på ferie i flere uker. Vi får se hva som skjer fremover. "Ferie" på Costa del Ilseng? Generelt sett driter purken i hverdagskriminalitet, så sant det ikke har med bilisme å gjøre - da er de på pletten, og gjerne mannsterke. Er det noe som burde vårt tatt tak i skikkelig, er det nettopp hverdagskriminaliteten da denne gir grobunn til masse annen kriminalitet....look to NY!! Lenke til kommentar
adale Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Oppdatering: Gjett hva som nå har skjedd?? Da jeg fikk telefonen min tilbake etter nesten 1 år, var den nå blitt sperret. Jeg nevnte dette for P, likevel har altså en smarting i Politiet funnet det mistete sperre-skjemaet og sendt det til Telenor. Nå har jeg bedt P om å åpne den igjen. De er som sagt de eneste som kan sperre en telefon, så jeg går utifra at de er de eneste som kan åpne den igjen også.... Et annet nederlag er at tyven som måtte gi fra seg tyvegodset slapp tiltale pga manglende bevis. Han kune jo ha kjøpt den uvitende. Ja, vi må la tvilen komme folk til gode selv om de har tusen ting på rullebladet, sier jeg... Lenke til kommentar
genser Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Bra du endelig fikk den tilbake..! Igjen, denne saken er et godt eksempel på uduligheten i vårt system. Og hva kan vi lære? Jo, at hvis vi skulle finne på å stjele en mobil er det svæææææært liten sjanse for at man må slite med noe som helst annet enn samvittigheten. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Bra du har fått tilbake telefonen din igjen da. Men, svakt av politiet. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Men er de ikke pliktig til å prate med tyven når jeg har en konkret mistenkt? Jeg har både navn, adresse og telefonnummer. Jeg har en liknende historie her. Noen i familien hadde innbrudd, og det ble stjålet ting for noen titusener. Politiet hadde ikke kapasitet til engang å komme å se på saken hevdet de. Disse folka i familien fant jo ut hvem som hadde gjort dette, og at dette var folk som bodde i nærheten og som var kjenninger av politiet. De hadde kontakt med politiet mange ganger uten at de ville gjøre noe, selv om de hadde navn og adresse og hele pakka. Det eneste politiet gjorde var å be dem legge saken død, for dersom de tok saken i egne hender og gikk til tyvene så kunne det gå utover dem. De fant igjen mesteparten av tyvegodset, mens politiet var ute og jaktet på 16-åringer på trimma mopeder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå