Gå til innhold

BI eller HIO?

machonga

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å gå BI eller HIO på økonomi og administrasjon og lurer på om noen har gode erfaringer fra skolene eller denne linjen? Noen for og mot argumenter for eksempel?

Det fine med HIO er at det er gratis, mens bachelor på BI koster ca 150 000 kr og ser bedre ut ved endt studiet med tanke på fremtidig arbeid. Samtidig har jeg råd til studiet på BI, men det hadde vært deilig å samle inn ca 34000 kr i utbo-stipend i året mens utdannelsen er gratis på HIO.

Noen forslag?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går på BI selv, og har ikke noe å utsette på de. Når har jeg riktig nok ikke prøvd HIO men som du sier er det billigere, og på samme tid "styggere". Jeg trives veldig godt med å ha forelesninger i et nytt og flott forelesningslokal, enn et nedslitt kjipt et på HIO. Har ikke prøvd forelesninger der, men jeg har en kompis som går der og var med meg i en forelesning på BI, og han angret ganske hardt på valget sitt.

BI har også mye større vilje til å holde på studentene har jeg intrykk av. Hos BI er du en kunde, mens på HIO er du en som har tatt opp studieplassen til en annen hvis du skjønner. De tar veldig vare på studentene, og "alt" er liksom tipp tipp til en hver tid. Som på pc tilgang, og tilbud, printer tilgang og rask veiledning og reparasjoner.

Jeg vil anbefale deg BI fra min egen erfaring, men nå har jeg som sagt ikke gått på HIO så skal ikke si for mye negativt om dem, så den biten får noen andre ta. Jeg stortrives hvertfall på BI ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg hadde gått for BI.

Ja, gå for BI! Bedre muligheter etter at man er ferdig med bachelor/master. Flere i familien min har gått/går der og nettverket der er veldig bra med tanke på jobbmulighetene etter endt utdanning. Om du ikke vurderer NHH (høyt snitt!), så er BI et sikkert valg! De pengene du bruker på utdanningen har man store muligheter for å tjene inn på de 30 - 40 årene en skal arbeide allikevel :)

Endret av conolo
Lenke til kommentar

BI vil nok oppleves som et tryggere valg. En B fra BI vurderes jevnt over også som et tryggere valg enn en B fra HIO fra arbeidsgivers side. Jeg har gått fem år på BI og er stort sett fornøyd. Det koster penger og jeg er litt uenig i opptakspraksisen som jeg mener er brutal og ufin, men det er ingen som helst tvil om at man får en utdannelse som i aller høyeste grad holder mål. Min erfaring er den at de som har gått på BI har større selvtillit, stoler mer på sin utdannelse og krever mer respekt enn de som har gått på HIO. De tviler, de blir usikre og de slår ikke i bordet med sin formelle kompetanse i faglige sammenhenger. Ser man litt oppover i organisasjonen så er det også en heller homogen gruppe mennesker med femårig utdannelse fra BI eller NHH (evt utlandet i tillegg).

Lenke til kommentar

Man blir selvsagt ikke smartere av å gå på en skole fremfor en annen. Således har du et godt poeng. Argumentet mitt er da at noen skoler er bedre på å "bearbeide" inputen enn andre. Alt annet likt, så kommer du ut med en bedre utdannelse på en god skole. Likevel er det selvsagt slik at en brilliant student fra HIO stort sett går foran en grautskolt fra BI.

Når det gjelder de faglige forskjellene så er det jo slik at alle bachelorgrader innen økonomi må tilfredsstille kravene i NRØA, og sånn sett er alle sikret et minimum av kunnskaper innen ulike fagretninger i økonomifaget. Likevel er det min erfaring at kvaliteten på utdannelsen er en funksjon av kvaliteten på fagmiljøene, og der er det total walkover i favør av BI. Det er rett og slett ikke det samme å lære et fag av en simpel foreleser som det er å lære det av en anerkjent professor. Kravene blir høyere, og man motiveres til å lære faget på et mye høyere nivå. Til sist vil jeg nevnte at HIO tradisjonelt ikke har fokusert like mye på de kvantitative fagene som BI har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg har gått på Øk. ad. på HiO, og må bare si at tidligere kommentar om nedslitte og slitne studiebygg ikke stemmer. Øk. ad. fikk helt nytt bygg i 2007, med fine forelesningssaler, klasserom, kantine osv., så her ligger standarden veldig høyt, på linje med BI. Utenom dette kan jeg nevne at jeg tror det er ellers veldig mye likt på de to studiestedene; vi hadde mange av de samme foreleserne som BI har, da mange forelesere er knyttet til begge skoler. Klart har BI et bedre rykte på seg av arbeidsgivere, men som også nevnt av andre her, så kan du utmerke deg hvor som helst, bare du har gode karakterer. Mitt inntrykk er også kanskje at det er en del umotiverte studenter på BI. Her opplevde jeg HiOs studenter som stå-på folk, med mye motivasjon og vilje. Til gjengjeld, vil jeg klage på et noe dårlig studiemiljø ved HiO, få arrangerte fester, og sosialt lite å finne på utenom skoletiden, og ellers dårlig organisasjon blant studentene. Så det er mulig at BI stiller sterkere her. Arbeidskravet er relativt hardt på begge skoler, foreleserne utrolig dyktige, så på en studie- og kvalitetsmessig vurdering, er min oppfatning at BI og HiO stiller ganske likt. Vurderingen blir vel her hvor høyt du selv verdsetter BIs gode rykte.

Lenke til kommentar

BI sitt gode rykte er ikke verd de pengene man må betale før og gå der!!!!

Da kan man heller hå på HIO! MEN tar man med alt annet med BI ja da er valget lett før meg.

Jeg hadde når som helt valgt BI fremfør noen andre skoler. Grunnen er at BI sitt konsept og oppbygging er så utrolig bra. Skolen tar vare på elevene sine. Du er en kunde! Du har krav, det stilles større krav til kvaliteten på BI av studenter som bruker xxx.xxx kr på sin utdanning. BI leverer i pose og sekk, du blir verdsatt der. Dem følger deg utrolig godt opp og hjelper deg før og få de beste karakterer, før dem har ikkee "rå" til og ha dårlige studenter oss seg.

Kjenner ikke til den BI avdeling du vurderer eller HIO. Men BI er BI, utrolig bra kvalitet uansett hvor man velger å studere.

Lenke til kommentar

Kommer alle som søker inn på finans, øk.ad. o.s.v. inn fortsatt? Fikk en mail fra BI hvor det stod at de fleste studier var åpene; det vil vel si at alle kommer inn uansett karakterer, til tross for at "snittet" for snittet til de som kommer inn kan være lavt?

Lenke til kommentar
Kommer alle som søker inn på finans, øk.ad. o.s.v. inn fortsatt? Fikk en mail fra BI hvor det stod at de fleste studier var åpene; det vil vel si at alle kommer inn uansett karakterer, til tross for at "snittet" for snittet til de som kommer inn kan være lavt?

Så godt som, men hold deg unna hvis du ikke har et brukbart snitt fra VGS. Du går bare gjennom kverna og flunker ut etter ett år og 50.000 kroner.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg vurderer å gå BI eller HIO på økonomi og administrasjon og lurer på om noen har gode erfaringer fra skolene eller denne linjen? Noen for og mot argumenter for eksempel?

Det fine med HIO er at det er gratis, mens bachelor på BI koster ca 150 000 kr og ser bedre ut ved endt studiet med tanke på fremtidig arbeid. Samtidig har jeg råd til studiet på BI, men det hadde vært deilig å samle inn ca 34000 kr i utbo-stipend i året mens utdannelsen er gratis på HIO.

Noen forslag?

Takk for svar

Hadde helt klart gått på hio!! Er akkurat det samme opplegget, du har tilogmed mange av de samme foreleserne som foreleser både på bi og hio.. Eneste forskjell er prisen....

Lenke til kommentar

Tullprat, vgs karakterene har lite å si når man kommer til høyere utdanning. Bare man har motivasjon og jobber hardt har karakterene fra vgs ingenting å si på hvor bra man kan gjøre det. Jeg kjenner flere som hadde under 4 i snitt fra vgs som nå holder på med doktorgrader i forskjellige fag.

Har du motivasjonen og arbeidsvilligheten er alt mulig.

Lenke til kommentar
Tullprat, vgs karakterene har lite å si når man kommer til høyere utdanning. Bare man har motivasjon og jobber hardt har karakterene fra vgs ingenting å si på hvor bra man kan gjøre det. Jeg kjenner flere som hadde under 4 i snitt fra vgs som nå holder på med doktorgrader i forskjellige fag.

Har du motivasjonen og arbeidsvilligheten er alt mulig.

Dette stemmer nok for enkeltpersoner, men på aggregert nivå er dommen brutal. Det er en klokkeklar sammenheng mellom resultater på VGS og resultater på høyere utdanning. De flinke fra VGS forblir flinke på høyskole/universitet, og de dårlige forblir dårlige. Historien om slasken fra VGS som blomstret opp og gjorde det bra på høyere utdanning er stort sett ikke mer enn en myte. Det stemmer for noen få enkeltpersoner, men for det brede lag av studenter stemmer det ikke. Har man ikke innsatsvilje til å klare VGS, og har man ikke tilegnet seg gode arbeidsrutiner, ja så går det åt skogen på høyere utdanning. Det er intenst mye mer krevende, og den manglende viljen til å gjøre en innsats som man tar med seg fra VGS gjør at resultatet blir forutsigbart dårlig. BI er det aller beste eksempelet på dette. De gir alle skoletapere fra VGS som måtte ønske det en sjangse, og noen ytterst få av disse klarer seg. Resten finner vi igjen i strykprosenten og sluttprosenten, som er skyhøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...