Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Moobs - menn med "pupper"

Gjest moober

Anbefalte innlegg

Noen av det mannlige kjønn her som har MOOBS? altså menn med mer enn vanlig fett rundt brystpartiet / utvikla damelignende bryst. Trenger hjelp til å bli kvitt det, noen som har tips eller ideer?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel komme av hormonell ubalanse, men hvordan du skal bli kvitt det uten plastisk kirurgi vet jeg sannelig ikke. Man kan nok gjøre noe med årsaken, men om de forsvinner av seg selv etterpå? Jeg tror uansett dette er en typisk slik ting man kan få dekket over folketrygden her til lands, hvis det er "ille" nok. Hør med legen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det har lite med slanking etc.

Det som har innvirknig er at det er kjerteldannelser i brystene. Det kan være vev og nesten umulig å kjenne. Selv eksperter sliter her.

Anbefaler henvisning fra fastlege til ekspert, deretter er det kun egenandel som skal dekkes.... Dette har ikke bare med utseende å gjøre, men også kan det være farlig :)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har aldri vært noe særlig overvektig, er snarere tvert om at jeg har vært på grensen til undervektig. Men etter at jeg startet å trene syns jeg at jeg har merket noe reduksjon allikevel i form av at jeg har fått mere muskler rundt brystpartiet og det har trukket seg ørlite grann sammen der da.

tenkte også at hvis man øker andelen testostoron i kroppen ved å trene og spise riktig så må jo det også ha noe å si? har blitt oppdratt stort sett av moren min så har nok en del kvinnelige egenskaper derfra for å si det sånn hehe. en del østrogen har sikkert utvikla seg, men vet jo at jeg er langt fra noen dame (er glad i å slåss, trene styrke og jakte på damer osv :p). så jeg må bare få fram det faktumet 100% tenkte jeg da.

Men hvis man har slike kjertler som dere snakker om, da er operasjon eneste måten å bli kvitt de på eller?

Lenke til kommentar
Det har lite med slanking etc.

Gynekomasti (gynekos=kvinne, mastos=bryst) er eit begrep brukt om forstørra brystkjertel hos menn. Det kan vere einsidig eller dobbeltsidig. Forbigåande gynekomasti er vanleg i puberteten, men opptrer hos knapt 1 %; av vaksne menn.

Pseudogynekomasti (pseudo=falsk) er unormalt stor fettansamling i området under brystvortene. Denne tilstanden er vanleg ved overvekt og høg alder. Det er ofte vanskeleg å skilje mellom desse to tilstandane og ein med gynekomasti vil gjerne også ha ein del fettvev under brystvortene.

Dette har ikke bare med utseende å gjøre, men også kan det være farlig :)

Blodprøvar kan avsløre ubalanse i hormonene. I utreiing av gynekomasti er det vanleg å ta følgjande blodprøvar: Testosteron, østradiol, SHBG, prolactin, LH, FSH, hCG og leverprøvar. Av og til kan ytterlegare blodprøvar vere aktuelle. Prøvane kan du ta hos fastlegen. Det er også viktig at testiklane blir undersøkt nøye sjølv om hormonanalysane er normale. Dersom du ikkje har hatt gynekomasti svært lenge, bør du antakeleg også få undersøkt testiklane med ultralyd.

Dersom årsaka til din gynekomasti blir funnen, kan behandling medføre at brystene blir mindre. Oftast endar ein imidlertid opp med diagnosen "idiopatisk gynekomasti", dvs at ein ikkje har funne noen bakenforliggjande årsak. Denne tilstanden er ufarleg, men kosmetisk skjemmande. Det er derfor heilt forståeleg at du ønskjer å bli operert.

Lommelegen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...