elektroelev Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Lurer på hvilken type kabler (type og tversnitt) det er vanlig å bruke på temperatur, trykkfølere, frostvkter osv i ventilasjonsanlegg. Når du skal legge kabel til f.eks en frekvensomformer som styrer en viftemotor, skal det brukes skjermet kabel hele veien eller??Hvilken type?? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Valg av kabel kommer helt ann på hvilken industri du jobber på. Når det kommer til tversnitt så regner man seg frem til hva som kreves, men minimum tversnitt på forbrukskurser er 1,5mm^2 og minimum tversnitt på kontroll og signalkretser er 0,5mm^2. Trekker f.eks følerene dine 24V så ville jeg bare gått for 0,75 YCZ f.eks. Brukte den for ikke så lenge siden og den var veldig enkel å jobbe med. Det du skal huske på er at bøyeradiusen på signalkablene ofte er høy. Har du en frekvensomformer så er det lurt å bruke skjermet kabel hele veien ja. Du har en nippel i gjennomføringen til koblingsboksen på motoren som du fester skjermen på da det er krav til 360 graders jording. I kontroll skapet kan man ta ett metallklammer å feste skjermen med. Når det kommer til hvilken type kabel det er så er det igjen forholdene som spiller inn. Du kan også slå til med å anskaffe en Ferrit-ring til frekvensomformeren for å skjermen det lille strekket mellom klammeret der skjermen er festet og skruklemmene på frekvensomformeren. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Han spør hva man skal bruke på signaler. Selvfølgelig kommer det litt ann på, men jeg kan trygt berolige deg med at tversnittet 0,5 er _mer_ enn nok, da det ikke går mye strøm i verken temp, eller 4-20mA(som "navnet" sier. Dette vet jeg 100% sikkert, og du kan udiskutabelt koble temp sensorer type pt100 med 0,5. Neste tema du tar opp er støy. Jeg har ikke erfaring med frekomformere, men jeg har erfaring med støy og vet frekomf støyer. Derfor bør dine 0.5kabler være av typen tvistet med skjerm. Og som tommelfingerregel skjermer du i ene enden. Enden jeg vil anbefale deg å skjerme i er den som er nærmest motager av signalet. Uansett EMC er et meget stort emne, nesten uten fasit svar. Derimot er utstyr (frek omf i dette tilfellet) vært igjennom div tester og støymålinger. Om det ikke står i manual etc, vil leverandør alltid ha en test rapport hvor kabel type og all data på alle I/O er beskrevet ihht bestått test. Dette er fasiten din for det enkelte tilfellet! Lenke til kommentar
elektroelev Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Han spør hva man skal bruke på signaler. Selvfølgelig kommer det litt ann på, men jeg kan trygt berolige deg med at tversnittet 0,5 er _mer_ enn nok, da det ikke går mye strøm i verken temp, eller 4-20mA(som "navnet" sier. Dette vet jeg 100% sikkert, og du kan udiskutabelt koble temp sensorer type pt100 med 0,5. Neste tema du tar opp er støy. Jeg har ikke erfaring med frekomformere, men jeg har erfaring med støy og vet frekomf støyer. Derfor bør dine 0.5kabler være av typen tvistet med skjerm. Og som tommelfingerregel skjermer du i ene enden. Enden jeg vil anbefale deg å skjerme i er den som er nærmest motager av signalet. Uansett EMC er et meget stort emne, nesten uten fasit svar. Derimot er utstyr (frek omf i dette tilfellet) vært igjennom div tester og støymålinger. Om det ikke står i manual etc, vil leverandør alltid ha en test rapport hvor kabel type og all data på alle I/O er beskrevet ihht bestått test. Dette er fasiten din for det enkelte tilfellet! Når man kobler dette her i tavla så regner jeg med at man har en sikring seff...også en kontaktor og motorvern i tillegg til en frekvensomformer også videre til motor. Stemmer dette? Bruker man egentlig motorvern og kontktor når man har frekvensomformer på motoren?? Hvis jeg f.eks skal regulere hastigheten på en motor i vent anlegget med en PLS, åssen blir dette med koblinga da? Hvor kobler jeg utgangen fra PLSn...skal den styre kotnaktor eller går den inn i frekvensomformeren? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Når man kobler dette her i tavla så regner jeg med at man har en sikring seff...også en kontaktor og motorvern i tillegg til en frekvensomformer også videre til motor.Stemmer dette? Jepps, det er riktig. Hvilken sikring du trenger må du finne ut via litt regning, men det er fort gjort. Kontaktoren er det også viktig å se at tåler de strømmene som går i kretsen. Tar jeg ikke helt feil skal du ha en AC3 kontaktor. Bruker man egentlig motorvern og kontktor når man har frekvensomformer på motoren?? Kontaktor blir det nødvendig å bruk, slik at du kan starte/stoppe motoren sikkert. Motorvern er ikke nødvendig så lenge du har motorvern i frekvensomformeren, noe jeg regner med du har. Hvis jeg f.eks skal regulere hastigheten på en motor i vent anlegget med en PLS, åssen blir dette med koblinga da?Hvor kobler jeg utgangen fra PLSn...skal den styre kotnaktor eller går den inn i frekvensomformeren? Da trenger du for det først å ha en analog PLS. Denne pls`en kan da sende ut et 4-20mA eller 0-10V signal til frekvensomformeren. Dette signalet vil da være en referanse, altså når frekvensomformeren får 20mA så vil den f.eks gi 50Hz. Når frekvensomformeren får 4mA vil den f.eks gi 10Hz. Jeg vet nå ikke hvilken PLS du har, men eksempel vis kan man koble seg ut fra Utgangen på Pls`en, inn på signal inngangen på frekvensomformeren, ut av en signal utgang og tilbake til COM på pls`en. Kontaktoren vil du bruke til å bryte kretsen, Pls`en vil bli brukt til å bestemme hastigheten. Husk at en nødstoppkrets skal være så direkte virkende som mulig, det betyr at PLS`en ikke skal være med i det. Endret 24. november 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå