Corlan Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg har akkurat vært gjennom et dødsbo, og har nå en hel bærepose full av gamle 8mm filmruller. Er noen kjent med noen som digitaliserer dette, eventuelt hvor mye jeg kan regne med at dette vil koste? Lenke til kommentar
snurre1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Dersom du har tigang til en 8mm fremviser og et videokamera kan du rigge opp fremviseren og videokamera ved siden av hverandre og rett og slett filme det som vises på veggen eller fremviserskjermen. Dette har fungert bra for meg, dessuten blir det billig. Etterpå kan du i et redigeringsprogram fjerne lyden fra 8mm fremviseren, legge til bakgrunnsmusikk, tekster osv. osv. Andre som kan hjelpe deg er: A Bit of Magic, Grønnegt 144, 2317 Hamar eller www.tildvd.no. Ellers så kan du jo Google litt. Tast "digitalisere 8mm" så dukker det opp en rekke forslag. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Takk for det. Har allerede fått et par tips jeg skal undersøke etterhvert. Noen som har noen erfaringer med hvordan kvaliteten på dette blir? Eventuell oppløsning på sluttprodukt, og om du kan motta ukomprimert video? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg vet ikke hvor verdifulle disse filmrullene er, men løsningen til snurre1 medfører et enormt kvalitetstap! Hvis dette er opptak du eller andre ønsker å bevare for ettertiden i best mulig kvalitet er det bare overføring via profesjonelle filmscannere som er aktuelt. Det finnes en mengde tilbydere av slike tjenester der ute, alt fra enkeltpersoner med billig utstyr til profesjonelle firmaer med profesjonelt utstyr, og prisene avhenger av kvaliteten og fleksibiliteten du ønsker i forbindelse med digitaliseringen. Så fremt de bruker FlashScan 8 vil du være garantert er godt resultat, men merk at det finnes en mengde tilbydere som bare overfører til DVD, noe som ikke er helt ideelt med tanke på bevaring for fremtiden. Hvis mulig bør du finne noen som (gjerne i tillegg) til å overføre til DVD, også lar deg få det digitaliserte råmaterialet, eventuelt en en en konvertering av råmaterialet til en (eller flere) høyoppløst(e), ukomprimert(e) videofil(er) lagret på harddisk. Da er du garantert at du sitter på en digitalisert kopi som er anvendelig i fremtiden og samtidig ligger nær opp til originalopptakene i kvalitet. Jeg googlet raskt disse to alternativene, som begge bruker en FlashScan til digitaliseringen samt profesjonelle editeringsprogrammer for eventuell restaurering av lyd og bilde. Jeg har ingen erfaring med noen av dem, men du kan jo ta kontakt å forhøre deg med muligheter i henhold til tilgangen til råmateriale og eventuelle priser. Jeg ser at gjenomsnittprisen for digitalisering av 8mm film ligger på rundt 20kr per minutt og at fyren i den første linken er fleksibel med tanke på output i etterkant av digitaliseringsprosessen. http://www.dataogvideo.no http://abitofmagic.no/ Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Eller du kan bruke dem som NRK bruker: http://www.smalfilm.no/ Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Smalfilm.no ser jo meget bra ut, men det at rådata lagres i DV25 og dermed komprimeres med DCT er jo noe å tenke på for de som er svært opptatt av å bevare mest mulig informasjon. Men for de aller fleste er selvsagt ikke det av noen betydning over hodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå