Gå til innhold

Digitalisering av 40-50 år gammel 8 mm film

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du har tigang til en 8mm fremviser og et videokamera kan du rigge opp fremviseren og videokamera ved siden av hverandre og rett og slett filme det som vises på veggen eller fremviserskjermen. Dette har fungert bra for meg, dessuten blir det billig. Etterpå kan du i et redigeringsprogram fjerne lyden fra 8mm fremviseren, legge til bakgrunnsmusikk, tekster osv. osv.

Andre som kan hjelpe deg er: A Bit of Magic, Grønnegt 144, 2317 Hamar eller www.tildvd.no.

Ellers så kan du jo Google litt. Tast "digitalisere 8mm" så dukker det opp en rekke forslag.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor verdifulle disse filmrullene er, men løsningen til snurre1 medfører et enormt kvalitetstap! Hvis dette er opptak du eller andre ønsker å bevare for ettertiden i best mulig kvalitet er det bare overføring via profesjonelle filmscannere som er aktuelt.

Det finnes en mengde tilbydere av slike tjenester der ute, alt fra enkeltpersoner med billig utstyr til profesjonelle firmaer med profesjonelt utstyr, og prisene avhenger av kvaliteten og fleksibiliteten du ønsker i forbindelse med digitaliseringen. Så fremt de bruker FlashScan 8 vil du være garantert er godt resultat, men merk at det finnes en mengde tilbydere som bare overfører til DVD, noe som ikke er helt ideelt med tanke på bevaring for fremtiden.

Hvis mulig bør du finne noen som (gjerne i tillegg) til å overføre til DVD, også lar deg få det digitaliserte råmaterialet, eventuelt en en en konvertering av råmaterialet til en (eller flere) høyoppløst(e), ukomprimert(e) videofil(er) lagret på harddisk. Da er du garantert at du sitter på en digitalisert kopi som er anvendelig i fremtiden og samtidig ligger nær opp til originalopptakene i kvalitet.

Jeg googlet raskt disse to alternativene, som begge bruker en FlashScan til digitaliseringen samt profesjonelle editeringsprogrammer for eventuell restaurering av lyd og bilde. Jeg har ingen erfaring med noen av dem, men du kan jo ta kontakt å forhøre deg med muligheter i henhold til tilgangen til råmateriale og eventuelle priser. Jeg ser at gjenomsnittprisen for digitalisering av 8mm film ligger på rundt 20kr per minutt og at fyren i den første linken er fleksibel med tanke på output i etterkant av digitaliseringsprosessen.

http://www.dataogvideo.no

http://abitofmagic.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...