Gå til innhold

BK: Minnesteinen er trist

Øyjor'n

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motivet tror jeg har bra potensiale. Stedet har sikker en stor personlig betydning for deg. Tenk deg litt om hvilken historie du vil fortelle oss andre med bildet ditt, hvilken sinsstemning vil du formidle oss ? Kansje har du her prøvd å få frem en litt trist og sorgfull stemning ?

Det er mye som kan forbedres her, Selvegravstenen er sentrert midt i bildet og det er alltid litt kjedelig. I tillegg er det for mye sort helt uten detaljer på høyre side. Tipper bildet er tatt midt på dagen i kraftig sollys. Redigeringen tror jeg også er for dårlig.

Hva med å vente på en flott solnedgang hvor himmelen er dramatisk ? dette er jo et motiv du har lett tilgang på tipper jeg ? Ta gjerne en tur ned og eksprimenter med forskjellige vinkler og komposisjoner. Når du finner det perfekte utsnittet venter du til soloppgang/nedgang og drar ditt for å ta bildet. Nå vet du fra før hvordan du ønsker å ta bildet.

KAn du poste orginalbildet uredigert ? (men skalert ned)

Lenke til kommentar

Original versjon:

post-176745-1227532783_thumb.jpg

Jada, forstår kritikken, men jeg har egentlig ikke så god tilgang til denne steinen, ettersom den står midt i hagen på hytta, hvor farfaren min likte seg best. Neste gang jeg er der, skal jeg se hva jeg får til.

Men forløpig, kan noen gi meg tips til hvordan jeg kan korrigere dette bilde annerledes?

Takker for kritikk!

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar

I hvertfall ikke overbehandle det slik du gjorde i ditt første forsøk. Som dokumentasjon så er dette bildet helt greit hvis du fjerner litt av den tomme, grønne forgrunnen. Les om komposisjon i kompendiet til Per Otto, så forstår du hvordan du best kan utnytte bildet. Her er det greiest å fjerne så mye i bunn at skillet mellom bakke og himmel kommer 1/3 opp i bildet. Ellers kan du la det være slik det er.

Det du har gjort er klassisk nybegynner uten noen teoretisk ballast. Du har sett noe du liker, plassert det midt i bildet og knipset. Det er slik 90% av alle uten erfaring gjør. Men et objekt må alltid plasseres i henhold til bildeflaten, og det er det valget som utgjør komposisjonen. Det finnes mange prinsipper du kan anvende, men det finnes en regel som kan sammenlignes med Frelsesarmeens tre grep. Rule of Thirds/tredjepartsregelen er enkel og genial, og fungerer til det meste. Les om tredjepartsregelen og andre prinsipper for komposisjon samtidig som du tester det du lærer i praksis, så skal du se du fort får taket på de viktigste prinsippene.

Og husk en ting, garbage in - garbage out. Du kan skape et nytt bilde av et mislykket bilde i Photoshop, men egentlig kan ikke et dårlig bilde reddes av datamaskinen. Få det riktig med en gang, og du var faktisk ikke så langt fra et greit resultat med originalbildet. Den forferdelige etterbehandlingen kamuflerte potensialet i bildet, som er å være et helt greit dokumentarbilde. Kjedelig, men ikke så dårlig at du har noen grunn til å være flau over det.

Men for å være ærlig så har nok den minnesteinen mest verdi som et vakkert minne om en hederskar, og utgjør ikke noe spesielt spennende foto-objekt. Det bildet du har tatt nå holder som dokumentasjon for albumet. Les litt teori, og kom deg ut i verden for å finne spennende ting å ta bilder av. Og som sagt, dette motivet tror jeg ikke du trenger bruke så mye mer tid på. Kanskje hvis du setter inn et menneskelig element, men for min del hadde jeg vært ferdig med det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...