Hotel Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Er det sånn at jo mindre blenderåpning (større tall) man bruker jo skarpere blir bildene? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Kort svar: nei. Lengre svar: delvis. De fleste objektiver er mindre skarpe på største blender enn når de blendes ned, men blender man dem for langt ned blir de uskarpe på grunn av diffraksjon. De fleste treige zoomer (omtrent f/3.5-5.6) er skarpest rundt f/8 til f/11 og taper seg ved 16 og utover. Raskere glass (2.8) gjør seg som oftest best fra 5.6 til 11, mens de lyssterke fastobjektivene (1.4-området) er skarpest fra 5.6 til 8. Dette varierer naturligvis mye, men dette bør i alle fall gi deg en liten pekepinn. AF-S 18-55 kan man si mye om, men den er veldig skarp. Bruk den på alt ned til f/11-området, men unngå gjerne de største blenderåpningene. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Flere ting å ta hensyn til. Mer dybdeskarphet får du ved mindre blenderåpning ja. Mest skarphet får du derimot når objektivet er blendet ned 2 til 3 trinn. Deretter blir de mindre skarpe igjen. Dvs har du en 2.8-zoom vil den være skarpest rundt 8-11 (2-3 trinn nedblendet). En annent ting er at dersom man blender ytterligere ned, vil noe som hete diffraksjon føre til ytterligere uskarpe bilder. Vil ikke anbefale å blende ned under f/13 og til nød f/16 (med mindre du har fullformat kamera..) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Dybdeskarphet er også en faktor, ja. Den blir større ved mindre blendere og ved større vidvinkel. På 18mm (cropsensor), f/8 og fokus satt på et sted over et par meter vil alt være skarpt. I 50mm-området må du vel ned til 11-strøket for å oppnå det samme. Lenke til kommentar
berland Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Husk også at nedblending krever lengre lukkertid, og når lukkertiden blir for lang, så får du uskarpe bilder pga. kamerarystelser. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Diffraksjon er en problemstilling som ofte overdrives en del i mine øyne. Ja, det er et problem ved kritiske opptak, men i de tilfellene der du behøver dybdeskarphet er det langt mer synlig dersom det er for lite dybdeskarphet, enn det du ser av diffraksjonseffekten. Generelt sett har det vel alltid vært en akseptert sannhet at et objektiv er skarpest 'midt' i blenderskalaen. Men det er unntak. 14-54 er for eksempel skarpest på f/4 over hele fjøla. Det er da du oppnår absolutt skarphet i senter, i alle fall, med så godt som umerkelig mykhet i hjørnene. Men dette vil variere mye fra objektiv til objektiv og med hvilket kamera du setter objektivet på. Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Jeg er ikke noen ekspert (enda :-) men på mitt ”four thirds” Leica Digilux3 kamera med Leica/Panasonic 14-150 mm f3,5-5,6 objektiv så gir dette kamera generelt skarpest bilder med blenderåpning f5,6, dybdeskarpheten er også meget bra etter min bedømning. Kameraet velger også denne (f5,6) blenderåpningen ganske ofte om jeg tar bilder i ”P” modus med disse objektivene utendørs i ”normalt lys”. På dette 14-150 mm objektivet så kan blenderåpningen justeres fra f3,5 til 22 via egen aperture ring på objektivet med totalt 16 stepp (selvfølgelig avhengig av brennvidden). Kan man da egentlig si som en regel at den gjennomsnittlige beste f/blenderåpnings verdien er f5,6 som da også er objektivets største blenderåpning på største brennvidde (150 mm)? Endret 21. november 2008 av Per-O-M Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 FT kommuniserer vel mye med objektivet, så at det er en slags MTF-prioritering er vel neppe usannsynlig, men antagelig er nok blendervalget kanskje et resultat av diffraksjonsbegrensning. I godt lys vil den nok kanskje stoppe ned mer på tele, som ikke er like utsatt for diffraksjon.. Dessverre har jeg ingen zoom jeg kan teste MTF-prioritering med, så antagelsen får stå alene. Dessuten, jeg ville tro at den "regelen" om å stoppe ned et par-tre ganger gjelder for å få god skarphet jevnt over bildet. Synes å huske at optimal senterskarphet ofte avtar når det nærmer seg f/8, mens hjørneskarpheten klatrer oppover, da den fremdeles er under diffraksjonsgrensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå