Gå til innhold

Socket 757 vs Socket 939 - forklaring? :P

Gargarath

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle oppgradere pc'n min for første gang siden 2005, og skal dermed kjøpe nytt grafikkort og prosessor. Det gamle GeForce 6600GT virker rett og slett ikke like bra lenger ^^

Men til spørsmålet:

Virker som prosessorene når for tiden er socket 775, mens hovedkortet mitt har socket 939. Jeg har ikke peiling på hva dette betyr, men må jeg kjøpe nytt hovedkort for at den nye prosessoren skal passe?

Den gamle prosessoren er en AMD Athlon 64 3500+, og den nye er Intel Pentium Dual Core E2200 2.2GHZ. Hovedkortet er forøvrig "Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X".

Takk for alle svar! :)

Endret av Gargarath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt HK må du ha ja, selv om begge hadde hatt 939 pinner og bygd akkurat likt din nåværende Athlon så hadde du hatt ett STORT problem.

På ditt nåværende hovedkort finnes det ikke en minnekontroller, denne sitter i CPU'en.

Hos Intel sitter det ingen minnekontroller i CPU'en (Gjør det på Core i7 men ikke Socket 775) så om du hadde fått den dit så hadde du ikke hatt kontakt med RAMen siden brikkesettet på hovedkort ikke har noen som helst direkte tilkobling til RAMen :p

Joda, sokkel 775 er hva de fleste kjøper nå, dog om du har råd så er Core i7, DDR3 og HK å foretrekke akkurat nå om du må kjøpe alt nytt.

Ellers om du er på spare fronten så kan Sokkel 775 bli vurdert, se da på hovedkort med Intel brikkesett, P45 eller X48, avhengig av fremtidig Crossfire oppsett eller ei, skal du ha slikt så spanderer du på deg ett solid X48 hovedkort og lener deg tilbake og nyter hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...