Gå til innhold

Svart-hvitt og digitalfoto

Anbefalte innlegg

Tidligere når jeg skulle få en dramatisk himmel og fotograferte med svart-hvitt film brukte jeg gjerne rødt filter. Da ble det blå nesten svart, mens skyene ble fantastiske hvite kontraster. Hvordan gjør dere det med digital fotografering. Man tar jo gjerne bildene i farger og endrer det med Photoshop eller Lightroom. Kan man bruke rødt filter på kameraet og oppnå sammme resultat eller vil det bli helt feil? Hvis ikke lurer jeg på hva som er enkleste måte å orden det på med programvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

I develop-modulen til Lightroom kan man justere sort-hvitt-konverteringen akkurat som man ønsker - man kan øke eller senke luminansverdien for fargene i bildet. Husker ikke heeelt hva det heter, men det er der. Og det fungerer veldig bra!

Så, intet behov for filtre foran frontelementet som endrer fargebalansen :)

Lenke til kommentar

Siden andre allerede har fått fram at fargefiltereffekten fint kan oppnåes ved konvertering fra fargefoto vil jeg bare slå et slag for å fotografere sort/hvitt direkte.

Å fotografere direkte i s/h presser deg til å se motivet på en annen måte enn fargefoto. Linjer og lys/skygge blir viktigere. På en måte er du et solid steg over i mer abstrakt foto med s/h.

Jeg sier ikke at man normalt skal fotografere i s/h, men at det er en god øvelse å "koble vekk sikkerhetsnettet" som fargene gir. Med et sikrere blikk for hva som fungerer i s/h vil du få bedre utgangspunkt for konverteringsjobbene. Fargebildene vil tjene på det de også, fordi du blir mer bevist på komposisjon, lys og linjer.

Lenke til kommentar

Det har du faktisk rett i. Før i tiden var det et enkelt valg. Enten brukte du sorthvittfilm, eller så brukte du fargefilm. Jeg savner ofte dette når jeg er ute og går, for jeg merker at jeg stort sett tenker farger. Man må nesten tvinge seg selv, av og til. Tvinge seg til å finne opplagte sorthvittmotiver, når man ikke er på jakt etter noe spesielt. I en periode i fjor vinter kjørte jeg faktisk jpg, kun for å få den pedagogiske effekten med sorthvitt-filteret. Det var ganske gøy. Brukte mye iso 3200 (Hi), og det tok seg forunderlig fint ut. Jeg vet ikke Canon har spesielt effektiv støydemping i sorthvittfilteret, for veldig lite støy og bra med detaljer var resultatet.

Jeg kan anbefale noen og enhver å gjennomføre et slik "dogme" en periode. Spesielt hvis dere har holdt på en stund og er litt "matleie".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...