Wiciwato Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Har sett litt på HDR bilder, og nå måtte jeg og prøve. Har ikke automatisk bracketing (Nikon D40), så jeg måtte ta tre forskjellige bilder og stille eksponeringa manuelt. Tok bildet av en gammel årefabrikk litt bortenfor huset. Miksa det sammen i en trial-utgave av Photomatix, så jeg fikk tre watermarks som jeg måtte ta bort ved hjelp av Photoshop. Hva synes dere? Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Har sett litt på HDR bilder, og nå måtte jeg og prøve. Har ikke automatisk bracketing (Nikon D40), så jeg måtte ta tre forskjellige bilder og stille eksponeringa manuelt. Tok bildet av en gammel årefabrikk litt bortenfor huset. Miksa det sammen i en trial-utgave av Photomatix, så jeg fikk tre watermarks som jeg måtte ta bort ved hjelp av Photoshop. Hva synes dere? er vell et greit bilde, men jeg kan ikke engang se at det der er HDR...men nå har jeg omtrent null erfaring med HDR, så mulig det bare er meg :!: Vurderer faktisk selv å prøve HDR en dag, siden det ofte gir en veldig fin effekt i landskapsbilder=) Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Her er et vanlig bilde. Endret 20. november 2008 av Wiciwato Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 yepp, ser forskjellen nå....likte HDR versjonen best Hvordan program trenger man til å sette sammen 3 eksponeringer? Jeg har ikke photoshop, kun lightroom 1..kan vell ikke gjøre slikt via lightroom 1 tror jeg!? Noe erfaring med gimp, kanskje man kan bruke gimp? Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Vet ikke helt hva du prøver å oppnå her annet enn å prøve ut HDR-effekten. Det blir en litt mer dyster stemning over bildet, men jeg synes ikke det blir stort mer enn et bilde av et stort hus. Kan ikke så mye om HDR annet enn selve teorien om at man skal ha multiple eksponeringer som man kjører sammen til et bilde. Men jeg vil tippe at dette bildet er litt for flatt til at det funker skikkelig som HDR. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Mhm. Takk for tilbakemeldingene! Det jeg ser på HDR bildet, er at bildet blir litt mer tørt. Du kan se at plankene er av tre på en måte. Men det funker sikkert mye bedre på landskapsbilder vil jeg tro. dan83: Jeg brukte Photomatix Pro 3. Du kan laste ned en trial-versjon her. Ulempen med trial-versjonen er at du får de forbanna watermarksene. Endret 20. november 2008 av Wiciwato Lenke til kommentar
Ardisrawr Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg liker at man ikke ser at det er HDR, selv om man blir oppservang på det når man ser originalen. Bra du ikke har gått helt berserk med redigeringen Jeg liker stemmningen i bildet og himmelen og rødfargen kom virkelig til sinn rett. Hm, føler jeg har sett den byggningen før, ligger den ved en stor vei eller noe?^^ Lenke til kommentar
emero Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 synes HDR effekten blir noe ødelagt, for å være helt ærlig. ingen vits med high dynamic range når du allerede har lyset du trenger i orginalen, og om det hadde vært for å få himmelen riktig, har du nok dratt det litt for langt. Tror kanskje DH effekten hadde gitt deg mer det jeg tror du var ute etter. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Lyssettingen blir feil på en måte for meg. Høyredelen av bildet blir nesten litt for lys på en måte. Kan hende det er bare meg. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Er nok ikke bare deg b-real, jeg kan se det jeg også. Men til å være helt fersk med HDR-redigering og ganske fersk med fotografering så likte jeg det. Men uansett, takk for tilbakemeldingene. Setter pris på det! Ardisrawr: Årefabrikken ligger på Vik i Grimstad. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg sier meg enig med Ardisrawr. Alt for mange går berserk når de skal lage hdr og tror det blir bra uansett bare det heter hdr. For min del er hdr en bildebehandling som tillater meg å gjøre bildene mine mer dramatisk. Ikke nødvendigvis for å kun ta landskapsbilder. Selv om motivet i bildet ikke er noe å gå i taket over, ønsker at du stiller deg nærmere og får fjøset mer til venstre, men bruken av effekten er bra. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå