Gå til innhold

installasjon av slackware.

Anbefalte innlegg

hei, jeg prøver å installere Slackware på en pc her, men jeg får ikke partisjonert hardisken riktig. når jeg skal kjøre fdisk får jeg bare opp:

"You will not be able to write the partitiontable. Device contains neither a valid DOS partition , non Sun, SGI or OSF disklable. Bulding a new DOS disklabel. changes will remain in memory only, until tou decide to write them. after that, of cource, the previous content wonæt be recoverable."

og i cfdisk får jeg følgende beskjed:

"Opend disk read-only - you have no permission to write"

"no partitionrable or know signature on partition table. do you wish to start with a zero table [y/n]?" yes

da får jeg bare opp at det er 800 MB ledig på disken.

jeg har prøvd å partisjonere disken med Partition Magic uten hell.

Noen som vet hva som kan være feil?

HW spes:

MSi MS-6390 - VIA KM266

AMD XP2000+

256MB minne

Seagate Barracuda 7200.7 120GB 2MB cach

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm... det enste jeg kan ta rett ut i fra hodet er om du kanskje har virus protection på i bios. Den kan nekte deg tilgang til bootsektorer og partisjons tabellen på harddisken.. prøv å skru den av og prøv på nytt?

noen andre som har noen tips ?

Lenke til kommentar
hmmm... det enste jeg kan ta rett ut i fra hodet er om du kanskje har virus protection på i bios. Den kan nekte deg tilgang til bootsektorer og partisjons tabellen på harddisken.. prøv å skru den av og prøv på nytt?

noen andre som har noen tips ?

høres litt merkleig ut.. men jeg får prøve når jeg kommer hjem fra helgen.. takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
hei, jeg prøver å installere Slackware på en pc her, men jeg får ikke partisjonert hardisken riktig. når jeg skal kjøre fdisk får jeg bare opp:

"You will not be able to write the partitiontable. Device contains neither a valid DOS partition , non Sun, SGI or OSF disklable. Bulding a new DOS disklabel. changes will remain in memory only, until tou decide to write them. after that, of cource, the previous content wonæt be recoverable."

Regner med at dette er en splitter ny disk og at du ikke har hatt noe på den før? I så fall er der vel neppe en partisjonstabell tilstede....

Greier du ikke å bruke fdisk? (Det ser ut som om du kan kjøre videre med fdisk, slik jeg ser det ...)

Sjekk denne: http://user-mode-linux.sourceforge.net/slackinst.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...