Logum Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Er student og vurderer å kjøpe bil til ca 130 000 med 30 000 i egenandel. Vil jeg kunne få innvilget det med 200 000 i studielån? Noen som har prøvd, eller som jobber i bank? har ca 10 000 i mnd etter skatt. Ingen formue, sparer i BSU. Skal studere i tre år til. Har prøvd å søke på nett, men med automatisk kredittvurdering får jeg bare avslag. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Bilbutikkene har veldig ofte veldig gunstige lånebetingelser for for "egne" låneselskaper. Hør med dem du skal kjøpe bilen hos. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det at du har studielån betyr ikke allverden, studielån er godt sikret og lav rente, det vet lånegivere og vil ikke vurdere det som like høy risiko som andre typer kreditt. Problemet er nok heller at dem vurderer inntekten de siste par år som for lav i forhold til kostnadene med et slikt lån. De automatiske scoring prosessene baserer seg i stor grad på det dem kan slå opp hos kredittopplysningsselskapene (D&B, Lindorf, CrediNor osv...), i hovedsak ligningstall tre siste år og evt. betalingsanmerkninger. Det sammenlignes med typiske levekostnader i forhold til kjønn, alder og den slags og ser om dem mener du har råd til å betjene kostnaden et lån vil være. Om du har hatt lav eller varierende inntekt på ligningen de tre siste årene er nok det grunnen til automatisk avslag, selv om situasjonen er anerledes nå. Da må du ta personlig kontakt med en potensiell lånegiver og få en manuell behandlig. Om du da kan dokumentere at du kan bære en ekstrakostnad på rundt 3200,- i måneden skulle det ikke være noe problem. (100000 over 3 år med ca 9% rente) Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Jeg regner ikke med at du studerer økonomi. Da ville du antakelig ha skjønt at du heller burde satse på kollektivtransport inntil du er ferdig med studiene. Og tenk på at utgiftene med å ha bil er mye mer enn det du må betale på lånet. Endret 20. november 2008 av Mythos Lenke til kommentar
gorber Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg fikk billån på 80 000 for et par år siden uten problem. Den bilen ble dessverre kondemnert, lånet nedbetalt og noen små tusenlapper havnet i lomma mi. Søkte om nytt lån i Oktober, altså etter finanskrisen, og rådgiver måtte avviksklarere en negativ likviditet på 200 kroner i forhold til deres modeller. Tidligere lånet hadde jeg en kraaftig negativ likviditet på, og det sier noe om hvor mye bankene har innskrenket på kredittpolitikken sin. Jeg er økonomistudent, og har regnet mye på hvor mye bil har kostet meg. Den forrige bilen min, en Saab 900 kostet meg i snitt 5000 hver måned i renter, verditap, bensin, reparasjoner, forsikring og årsavgift. For meg, familiefar og student i Bodø er en tilværelse uten bil ikke aktuelt men for studenter uten familie vil bil være idiotisk. Lenke til kommentar
Logum Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Jeg fikk innvilget lånet. Er faktisk økonomistudent, men noen må jo holde hjula i gang i disse tider:P Er for øvrig delvis avhengig av bil for å utføre deltidsjobben min, og når jeg først skal kjøpe, så kjøper jeg en skikkelig en. Så er det bare å håpe på at man unngår katta i sekken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå