JÅ9 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Har brukt windows i mange år, men prøver nå ut Ubuntu 8.10. Har både XP og Ubuntu på maskin nå og det funker fint, men jeg vil endre grub slik at XP blir default operativsystem. Har funnet ut hvordan jeg gjør det men jeg får ikke lagret menu.lst etter at jeg har redigert den i gedit. Får beskjed om at jeg ikke har skriverettigheter, eier er root. Har prøvd å logge på som root, men lykkes ikke. Hvordan får jeg lagret menu.lst? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Har brukt windows i mange år, men prøver nå ut Ubuntu 8.10. Har både XP og Ubuntu på maskin nå og det funker fint, men jeg vil endre grub slik at XP blir default operativsystem. Har funnet ut hvordan jeg gjør det men jeg får ikke lagret menu.lst etter at jeg har redigert den i gedit. Får beskjed om at jeg ikke har skriverettigheter, eier er root. Har prøvd å logge på som root, men lykkes ikke. Hvordan får jeg lagret menu.lst? Velkommen til forumet og gratulerer med valget av Ubuntu :!: Er helt riktig at du må redigere den fila som root... Alt utenfor /home/brukernavn/ må redigeres som root. Det er to opplagte måter å gjøre dette på: Bruke terminalen: skriv: "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" og så skriver du inn root passordet ditt Da åpnes gedit med root rettigheter. Bruke nautilus som root skriv: "sudo nautilus" og så skriver du inn root passordet ditt Da kommer nautilus opp med root rettigheter, alle filer du åpner derifra kan da lagres som root Etter hva jeg vet kan du ikke gjøre dette helt uten terminalen, men mulig andre vet bedre. Jeg koser meg uansett med den. Håper dette hjalp EDIT: leif Endret 20. november 2008 av Smif Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Edit: Litt for treg Da har det skjedd noe galt når du har logget inn, eller prøvd å logge inn som root. I Ubuntu så er den raskeste måten å skrive/kopiere (ctrl+shift+v) inn dette i terminalen: sudo gedit /boot/grub/menu.lst evt først : sudo su og så gedit /boot/grub/menu.lst Begge sudo alternativene vil spørre om passordet ditt. Hvis du logger på som root, sudo su, så vil du se i prompten (det helt først på linja) at du er innlogget som root. Da skal den se ca slik ut: [root@localhost root]# Endret 20. november 2008 av Crowly Lenke til kommentar
JÅ9 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Se der ja, da gikk det som en drøm, tusen takk for hjelpen. :-) Lenke til kommentar
Smif Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Etter litt testing fant jeg en måte du kan redigere filer i root på uten terminal-bruk: 1. Naviger til fila og høyreklikk på den. 2. Velg "Open with Other Application..." 3. Åpne "Use a custom command" 4. Skriv inn "gksudo gedit" 5. Klikk Open Etter du har gjort det en gang vil gksudo alternativet ligge som et "Open with" alternativ. Om dette faktsi er en GUI metode å gjøre det på kan diskuteres, siden "gksudo gedit" fortsatt er en komando. Men gjør det kanskje litt lettere for brukere med shell-skrekk... Uansett ville jeg anbefalt deg å bruke terminal metoden.. da dette er både den raskeste og gir deg mer kunnskap og forståelse av OS'et... Espen Lenke til kommentar
JÅ9 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Takk igjen. Tok terminalmetoden, den funka fint. Startet min PC-karriere under DOS så jeg blir ikke skremt av terminalvindu. Tror som du sier at man lærer mer av å bruke terminal til å gjøre endringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå