Gå til innhold

Får ikke lagret menu.lst etter redigering

JÅ9

Anbefalte innlegg

Har brukt windows i mange år, men prøver nå ut Ubuntu 8.10. Har både XP og Ubuntu på maskin nå og det funker fint, men jeg vil endre grub slik at XP blir default operativsystem. Har funnet ut hvordan jeg gjør det men jeg får ikke lagret menu.lst etter at jeg har redigert den i gedit. Får beskjed om at jeg ikke har skriverettigheter, eier er root. Har prøvd å logge på som root, men lykkes ikke. Hvordan får jeg lagret menu.lst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har brukt windows i mange år, men prøver nå ut Ubuntu 8.10. Har både XP og Ubuntu på maskin nå og det funker fint, men jeg vil endre grub slik at XP blir default operativsystem. Har funnet ut hvordan jeg gjør det men jeg får ikke lagret menu.lst etter at jeg har redigert den i gedit. Får beskjed om at jeg ikke har skriverettigheter, eier er root. Har prøvd å logge på som root, men lykkes ikke. Hvordan får jeg lagret menu.lst?

Velkommen til forumet og gratulerer med valget av Ubuntu :!:

Er helt riktig at du må redigere den fila som root... Alt utenfor /home/brukernavn/ må redigeres som root.

Det er to opplagte måter å gjøre dette på:

Bruke terminalen:

skriv: "sudo gedit /boot/grub/menu.lst"

og så skriver du inn root passordet ditt

Da åpnes gedit med root rettigheter.

Bruke nautilus som root

skriv: "sudo nautilus"

og så skriver du inn root passordet ditt

Da kommer nautilus opp med root rettigheter, alle filer du åpner derifra kan da lagres som root

Etter hva jeg vet kan du ikke gjøre dette helt uten terminalen, men mulig andre vet bedre. Jeg koser meg uansett med den. :)

Håper dette hjalp ;)

EDIT: leif

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Edit: Litt for treg ;)

Da har det skjedd noe galt når du har logget inn, eller prøvd å logge inn som root. I Ubuntu så er den raskeste måten å skrive/kopiere (ctrl+shift+v) inn dette i terminalen:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

evt først :

sudo su

og så

gedit /boot/grub/menu.lst

Begge sudo alternativene vil spørre om passordet ditt.

Hvis du logger på som root, sudo su, så vil du se i prompten (det helt først på linja) at du er innlogget som root. Da skal den se ca slik ut: [root@localhost root]#

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Etter litt testing fant jeg en måte du kan redigere filer i root på uten terminal-bruk:

1. Naviger til fila og høyreklikk på den.

2. Velg "Open with Other Application..."

3. Åpne "Use a custom command"

4. Skriv inn "gksudo gedit"

5. Klikk Open

Etter du har gjort det en gang vil gksudo alternativet ligge som et "Open with" alternativ.

Om dette faktsi er en GUI metode å gjøre det på kan diskuteres, siden "gksudo gedit" fortsatt er en komando. Men gjør det kanskje litt lettere for brukere med shell-skrekk...

Uansett ville jeg anbefalt deg å bruke terminal metoden.. da dette er både den raskeste og gir deg mer kunnskap og forståelse av OS'et... ;)

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...