Printerstøv Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hei, Vet ikke heelt om det passer seg å spørre om dette her, men jeg forsøker. For et par dager siden fikk jeg brev fra lindorf om kredittvurdering fra telenor. I dag fikk jeg brev fra telenor der det sto "takk for bestillingen" jeg har da "liksom" bestilt et FriHet abo. Ringte telenor, dem sa de hadde snakka med meg 2 ganger rundt 15 nov. mener jeg på hu sa. Jeg har ikke snakka me dem..... Fikk sletta abo. Men ringte igjen, da jeg fant noe merkelig, og da fikk jeg forklart at det var først kjøpt som et ring kontant kort, derretter oppgradert til FriHet samme dagen. Dette har jeg ikke gjort. Men abo er nå slettet, og rapport er sendt til Telenors svindel avdeling. Men det jeg lurer på, vil dette si at noen har min identitet? Hva bør jeg gjøre, og hvordan bør jeg gå frem for å forhindre andre tilfeller? Mvh. Fredrik Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg har ikke erfaring med dette selv, men en kan jo spørre telenor hva som må til for å opprette et abb på kontantkort. Jeg kan tenke meg at navn og fødselsdato er nok, men det kan være personnr er påkrevd. Om det er kjøpt i butikk tenker jeg meg at de gjerne ville spurt om legimitasjon. Har lest om identitetstyveri før, og i værste fall kan du oppleve flere lignende situasjoner fremover. Et alternativ da er å få ordnet slik at kredittvurderingen ikke vil gå igjennom (husker ene endte opp med å gjøre dette). Hvordan du gjør dette er jeg usikker på. Forsøk å søke på identitetstyveri her på forumet. Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Men det jeg lurer på, vil dette si at noen har min identitet? Sannsynligvis. Det skal godt gjøres å få gjort noe slikt uten enten å sitte på innsiden (dvs at det er en forhandler e.l. som har gjort det), eller å ha noen form for identifikasjonsopplysninger om deg. Kan nok være smart å holde et øye med om det dukker opp annet rart i postkassen Jeg kan tenke meg at navn og fødselsdato er nok, men det kan være personnr er påkrevd. Om det er kjøpt i butikk tenker jeg meg at de gjerne ville spurt om legimitasjon.Ifølge PT skal det kreves personnummer eller annen entydig identifikasjon før det kan registreres - men det er absolutt ikke alltid det følges. I alle tilfeller skal det vel kreves legitimasjon når det oppgraderes til et abonnement, og jeg kan ikke tenke meg at det har gått an å oppgradere det uten å i det minste oppgi fullt personnummer. Endret 20. november 2008 av zegenie Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Kan være en god idé å sjekke med posten at du faktisk har riktig adresse. For med ditt navn og person-nummer kan kjeltringer forandre postadressen din til f.eks en postbox. Så kan de bestille kreditt-kort fra de forskjellige kreditt-kort selskapene vi har. Eller ringe banken din og bestille nytt visa. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Litt av problemet er at personnummer ikke er hemmelig informasjon, hvem som helst kan få hvilket som helst personnummer ved å ta en telefon til Folkeregisteret. Alt du trenger å fortelle på telefonen er at du driver undersøkende journalistikk, du trenger ikke legitimere deg eller bevise dette så får du personnumrene du vil ha. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det har jeg svært vanskelig for å tru Hedonism. Personnummer er ikke noe som blir spredd rundt. Folkeregisteret gir ikke vekk personnummer til uvedkommende. Journalister får heller ikke personnummer når de henvender seg til Folkeregisteret. De har ingen behov for det uansett hvilken undersøkelse de bedriver på med. MEN når tiden er inne for å måtta skatte-seddel og selvangivelse så er det bare en liten titt i postkassa, så har du fullt navn og personnummer lett tilgjengelig. Lenke til kommentar
Xinopay Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Som nevnt ovenfor: Personnummer er ikke hemmelig, men skal likevel behandles som ømfintlig informasjon. TIl trådstarter: Dette kan fort utvikle seg til noe veldig ubehagelig. Vil anbefale deg å ta kontakt med CreditInform og Lindorff. Det er disse to selskapene som tar kredittvurderinger for mange, mange norske selskaper. Der kan du sørge for at det ikke blir opprettet noe som helst i ditt navn uten at det blir fremvist TO typer legitimasjon - noe som gir litt mindre fleksibilitet, men langt høyere trygghet. Nummer til CreditInform: 815 55 454 Nummer til Lindorff: 23 21 10 00 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Det har jeg svært vanskelig for å tru Hedonism. Personnummer er ikke noe som blir spredd rundt. Folkeregisteret gir ikke vekk personnummer til uvedkommende. Journalister får heller ikke personnummer når de henvender seg til Folkeregisteret. De har ingen behov for det uansett hvilken undersøkelse de bedriver på med. Da tar du feil, fordi det er helt korrekt og sant. Er ikke interessert i å diskutere dette, fordi det er slik det er! Prøv selv å kontakte folkeregisteret. For å sjekke ting i Brønnøysund er du nødt å ha personnummeret til en person, mange har ikke trodd meg men det er bare å ta kontakt med dem. Personnummer er offentlig informasjon, så lenge det skal brukes til et legitimt formål. Sjekk hva SKUP sier du kan gjøre i sin oversikt over kilder. Endret 20. november 2008 av Hedonism Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Stemmer at man kan få person nummer fra Folkeregisteret, men det er ikke altid. Om du ikke har en god nok grunn ber de deg sende en skriftlig søknad. Lenke til kommentar
znappa Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Du bør politianmelde dette med en gang. Ikke fordi det nødvendigvis vil bli etterforsket og oppklart (saken blir mest sannsynlig henlagt, desverre). Men det er viktig for å kunne dokumentere når du først oppdaget dette dersom det er snakk om identitetstyveri. Det vil nok hjelpe deg dersom det kommer flere uriktige bestillinger i ditt navn senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå