Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har lagt meg 20:00 de siste dagene. Er det sunt?

Anonym5656

Anbefalte innlegg

Heisann! Føler jeg har et latterlig behov for søvn om dagen. Jeg prøvde å legge meg 19:45 for to dager siden og sovnet på flekken og sov til jeg måtte på skolen 06:30. Og nå føler jeg at jeg kunne lagt meg og sovet til skolen igjen.

Jeg har som regel pleid å legge meg 22:30 og rundt der, men føler nå jeg er usedvanlig trøtt hele dagen.

Er det noe galt i at jeg legger meg 20:00? Bør jeg kanskje ikke gjøre?

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke direkte skadelig eller farlig. Men du venner jo kroppen til det. Så selv om du kanskje ikke trenger mye søvn, blir du ofte trett pga kroppen er vant med mye søvn. Anbefalt søvn for en relativt voksen person ligger på 7-8 timer i døgnet.

Det er ikke noe mer sunt heller da, med mindre du er syk og trenger mye hvile. Men du mister jo en del tid, og som sagt blir vant med det, så trangen for å sove vil bli sterkere hvis du da igjen prøver å legge deg 22.30. Men for all del, sov bort liven :p

Lenke til kommentar

Du er 18 (sjekket) og du trenger mye søvn selv om slikt også er individuelt. Nå i mørketiden syns jeg ikke 10,5 timer er ekstremt hvis du føler behov for det i denne perioden. Hvis behovet er sånn bestandig ville jeg kanskje vurdert en helsesjekk - just in case. Ellers må det vel finnes noe midt imellom 20 og 22.30 ? Man sover heller ikke bort tiden hvis en god og tilstrekkelig søvn gjør at man fungerer bedre. Altfor mange tenåringer går på kronisk underskudd av søvn og det gjør at man begynner å slites allerede i ung alder. Jeg tør påstå at de aller fleste har godt av å legge seg senest kl 22 hvis man skal tidlig opp. Hva med et kosttilskudd ? Helst naturlige vitaminer (og mineraler) på helsekosten. Du kan også være blodfattig, isåfall bør du ta c-vitamin sammen med jerntabletter for å bedre opptaket. Floradix på helsekosten er en "bombe" for å få opp blodprosenten, er ganske dyr.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Har lest om studier som viser at for mye søvn er like mye skadelig på helsen som for lite søvn, så man bør ikke gjøre det til vane å sove 9-10 timer hver natt. Etter hva jeg husker ligger idealet på rundt 7 timer søvn for en voksen person (det er selvsagt individuelle forskjeller), og betydelig mer eller mindre enn dette er ikke bra. Men her er det snakk om på lang sikt, tror de fleste sover llitt lenge en gang i blant, eller hver helg slik som meg...

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Det er viktig å merke seg dette punktet:

- Søvn er litt som høyde og skostørrelse. Ingen er helt like. Men denne studien viser hvor viktig det er å ta hensyn til kroppens naturlige søvnbehov, sier søvnekspert Neil Stanley ved Norfolk and Norwich University.

Korleis ein skal finne kroppens naturlige søvnbehov veit ikkje eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...