Lopen Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Spennende og aktuell samtale: http://www.richarddawkins.net/article,3456...chardDawkinsnet Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 " nei, vi finner ingen logisk vitenskapelig forklaring på hvorfor dette skjer, så derfor konkluderer vi med at det ikke skjer i det hele tatt. " samme om fyren bruker evner fra gud eller svært effektive placebo teknikker, det er det tydelig at folk får utbytte av å gå til han. han gjør alt gratis. la karen få holde på.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 " nei, vi finner ingen logisk vitenskapelig forklaring på hvorfor dette skjer, så derfor konkluderer vi med at det ikke skjer i det hele tatt. " samme om fyren bruker evner fra gud eller svært effektive placebo teknikker, det er det tydelig at folk får utbytte av å gå til han. han gjør alt gratis. la karen få holde på.. Problemet oppstår den dagen folk velger denne karen istedenfor en lege........ For hadde det vært noe i "alternativ" medisin hadde den ikke lenger het alternativ, men medisin...... I beste fall kanskje supplementerende medisin.... Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) snåsamannen oppfordrer folk til å oppsøke lege uansett om de tester ut alternativ medisin eller ikke. han advarer også mot folk som påstår at de er helbredere og samtidig skal ta seg betalt med store summer... jeg vet ikke hvordan han gjør det, men vi finner nok en logisk forklaring en gang i framtiden. jeg tror folk får hjelp av han og at det funker. Endret 1. januar 2009 av IsaachElric Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Han plager ikke meg og jeg kommer heller ikke til å oppsøke ham, så hvis folk vil dra dit så vær så god for meg.. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 jaja. hadde vært kult å oppsøke fyren da.. kanskje han kan helbrede revmatismen min :!: Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 " nei, vi finner ingen logisk vitenskapelig forklaring på hvorfor dette skjer, så derfor konkluderer vi med at det ikke skjer i det hele tatt. " Nå tuller du fælt. Først må du bevise at noe faktisk skjer. Først da kan vi prøve å forklare det. Det er ingenting å forklare, da det aldri er påvist at noe har skjedd. samme om fyren bruker evner fra gud eller svært effektive placebo teknikker, det er det tydelig at folk får utbytte av å gå til han. han gjør alt gratis. la karen få holde på.. Så løgnere må få fortsette å lyve? Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 jaja. hadde vært kult å oppsøke fyren da.. kanskje han kan helbrede revmatismen min :!: Dersom du er åpen for det (kvasi-medisin krever alltid teamarbeid) kan han helt sikkert redusere plagene ved revmatismen din. Men den blir neppe borte, bare "bedre". Forøvrig var mitt utgangspunkt angående SK (SnåsaKaill'n) noe likt ditt, han er da en real fyr og bør vel få holde på. Men etter å ha sett litt mer av ham i det siste begynner det glorifiserte bildet å falme litt. Det trekkes stadig frem at han ikke har søkt oppmerksomhet i offentligheten før og at han er en "ydmyk" mann. Men det viser seg at han har skrevet om seg selv og sine evner ved minst to andre anledninger: http://ask.bibsys.no/ask/action/result?fid...0Joralf%201926- Og så kan han visstnok ikke bare helbrede men mye annet rart som for eksempel synskhet. Han spådde jo blant annet at boka ville selge i 72000 eksmplarer (så forlaget trykket i utgangspunktet bare 72000). Men nå ser det ut til at den spådommen gikk til helvete ettersom forlaget nå har trykket opp ytterligere 18000 eksemplarer og de blir nok også solgt. Dog tviler jeg ikke på at de troende klarer å rasjonalisere vekk denne bommerten. Ellers er han en kløpper innen "cold reading" og korttriks. Denne godslige gamle mannen begynner å bli litt uspiselig. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Dette viser vel hva jeg tror om snåsamannen og folk som sier de kan lignende: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 så dere tror ikke at etter en 5-10000 folk at ordet hadde spredd seg, og folk hadde skjønnt at det ikke funka? nermere 100.000 er et reelt tall. Har du overhodet en gang HØRT om placebo effekten? Lenke til kommentar
duverden Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det eneste som stiller Snåsamannen i en særstilling i forhold til de felste andre kvakksalvere er vel at han ikke tar betalt. Således er jeg tilbøyelig til å tro at han er en real fyr som bare er overbevist om at han faktisk har disse evnene. Men det er synd å se hvor ukritisk folk er til hele opplegget. Ser de virkelig ikke svakhetene rundt "bevisene" for hans evner? Snåsamannen har sikkert hjulpet mange mennesker, men han har neppe noen evner ut over at han kanskje er over gjennomsnittet opptatt av andre menneskers ve og vel. Det trodde jeg også. Men at Snåsamannen ikke tar seg betalt er jo ikke helt riktig da. Han sier rett nok ikke at han tar et visst beløp for en "konsultasjon", men han tar gjerne i mot "gaver". Og hvem vil gå derifra da - uansett om de har blitt hjulpet eller ikke - og ha det på seg at de ikke ga noe til gjengjeld for hans tid. Lenke til kommentar
duverden Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Snåsamannen påstår at han har helbredet 50 000 mennesker, om han har holdt på med dette i la oss si 50 år så vil det si at han har helbredet 2-3 personer hver eneste dag. Med slike mengder helbredelser så er det merkelig at evnene hans aldri er blitt testet på skikkelig vis. Her kan vi stå ovenfor en medisinsk revolusjon som mangler sidestykke i verdenshistorien. Men neida, det eneste vi har er en haug med anekdoter av typen moren til kjæresten til kompisen min ble helbredet for plattfot for 15 år siden av snåsakallen. Så jeg ser ingen grunn til å tro at snåsamannen er mer ekte enn Peter Popoff (som også har "helbredet" tusenvis). Hehe, ja nå er det vel ofte slik at de som hevder å ha slike evner også har tusen grunner til at tester ikke kan fungere. Hørte nettopp at Snåsamannen avslo å delta i en test NRK hadde planlagt. Slett ikke overraskende det da - selv om han nå kan påberope seg høy alder som en unnskyldning. Om det var meg som hadde slike evner som s.k. synske & helbredere hevder å besitte ville jeg nok satt alt inn på å få det bevist. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Nå tuller du fælt. Først må du bevise at noe faktisk skjer. Først da kan vi prøve å forklare det. Det er ingenting å forklare, da det aldri er påvist at noe har skjedd. det er jo tydelig at noe skjer da, siden det er så mye oppstyr rundt snåsamannen. Så løgnere må få fortsette å lyve? hvis løgnen gir positive konsekvenser, ja. Hehe, ja nå er det vel ofte slik at de som hevder å ha slike evner også har tusen grunner til at tester ikke kan fungere. Hørte nettopp at Snåsamannen avslo å delta i en test NRK hadde planlagt. Slett ikke overraskende det da - selv om han nå kan påberope seg høy alder som en unnskyldning. Om det var meg som hadde slike evner som s.k. synske & helbredere hevder å besitte ville jeg nok satt alt inn på å få det bevist. han har jo blitt testet før da. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 jaja. hadde vært kult å oppsøke fyren da.. kanskje han kan helbrede revmatismen min :!: Dersom du er åpen for det (kvasi-medisin krever alltid teamarbeid) kan han helt sikkert redusere plagene ved revmatismen din. Men den blir neppe borte, bare "bedre". Forøvrig var mitt utgangspunkt angående SK (SnåsaKaill'n) noe likt ditt, han er da en real fyr og bør vel få holde på. Men etter å ha sett litt mer av ham i det siste begynner det glorifiserte bildet å falme litt. Det trekkes stadig frem at han ikke har søkt oppmerksomhet i offentligheten før og at han er en "ydmyk" mann. Men det viser seg at han har skrevet om seg selv og sine evner ved minst to andre anledninger: http://ask.bibsys.no/ask/action/result?fid...0Joralf%201926- Og så kan han visstnok ikke bare helbrede men mye annet rart som for eksempel synskhet. Han spådde jo blant annet at boka ville selge i 72000 eksmplarer (så forlaget trykket i utgangspunktet bare 72000). Men nå ser det ut til at den spådommen gikk til helvete ettersom forlaget nå har trykket opp ytterligere 18000 eksemplarer og de blir nok også solgt. Dog tviler jeg ikke på at de troende klarer å rasjonalisere vekk denne bommerten. Ellers er han en kløpper innen "cold reading" og korttriks. Denne godslige gamle mannen begynner å bli litt uspiselig. mulig jeg burde gjøre litt mer research, ja. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 det er jo tydelig at noe skjer da, siden det er så mye oppstyr rundt snåsamannen. Ja, det er tydelig at folk lar seg lure. Se denne videoen, der folk utgir set for å være "healere", og ofrene er så lykkelige så, siden det fungerer så bra, enda det bare er bløff: http://www.youtube.com/watch?v=vSpPdp3_BQE Men det må jo være noe i det da, siden ofrene sa det funka? han har jo blitt testet før da. Ja, en Dagbladet-journalist prøvde å få fikset skulderen. Det hjalp ikke. Bummer. Lenke til kommentar
duverden Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hehe, ja nå er det vel ofte slik at de som hevder å ha slike evner også har tusen grunner til at tester ikke kan fungere. Hørte nettopp at Snåsamannen avslo å delta i en test NRK hadde planlagt. Slett ikke overraskende det da - selv om han nå kan påberope seg høy alder som en unnskyldning. Om det var meg som hadde slike evner som s.k. synske & helbredere hevder å besitte ville jeg nok satt alt inn på å få det bevist. han har jo blitt testet før da. Hva viste denne testen da? Har det blitt vitenskapelig bevist at han kan helbrede dokumenterte sykdommer og se inn i fremtiden? Hvorfor sies det da ikke noe om det i alt stoff som nå er tilgjengelig om "Snåsamannen". Hørte på radioen at han spådde at kreftgåten ville bli løst innen x antall år - så har ikke skjedd. Hvordan forklarer han & evt "troende" at han tok feil i et spørsmål som opptar så mange og som han ga et så definitivt svar på? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Slike personer har kommet og gått så mange ganger at jeg nekter å tro det før flere vitenskaplige tester som følger pasientene over lengre tid bekrefter det. De trenger ikke forklare hvorfor, bare at det er sant. Og hvis det skjer tipper jeg James Randi vil ta en titt og gi han den millionen dollar som han vil gi ut. Personlige erfaringer og "søsteren til kompisen til forloveden min ble healet" er ikke nok. De har aldri vært til å stole på før i hvert fall. Så jeg har ingen grunn til å stole på dem nå. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 mamma og mora til en kompis trur på snåsakallen, de hadde visst ringt en gang, og så sa han at det skulle komme et tegn. Og vips så datt taklampa i stua på golvet.. Men personlig så bryr jeg meg lite, la folk tro det de vil, har ikke snåsamannen gjort mye bra i livet, han har jo gledet haugevis av folk. Om det virkelig virket eller ikke er urelevant da folka han "hjelper" blir glade! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kanskje. Jeg ser også flere negative elementer. Men om de veier opp mot alt det positive... Hm... Det er en skummel balansegang uansett. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Bestefar har store fysiske problemer med knærne, mannen får såvidt til å stå oppreist. Nå skal han dra til snåsa for å besøke snåsakaill'n. Gleeer mæ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå