kjeklulf Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Som vist til tidligere: 100 000 personer betyr 5 stykker hver eneste dag i 55 år. Du skal være mer enn rimelig blåøyd for å gå på den. Edit: I en del medier står det rapportert 50 000 personer. Selv det er i mine ører et helt horribelt tall. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk tror på sånt. Hvis det hadde hatt noe som helst for seg ville det vært testet og kontrollert for mange mange år siden. Endret 12. desember 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 så dere tror ikke at etter en 5-10000 folk at ordet hadde spredd seg, og folk hadde skjønnt at det ikke funka? Nei, for om en allerede er ukritisk til sprøyt som dette er det vanskelig å få folk til å tenke rasjonelt og foreta undersøkelser, innhente og dra konklusjoner fra informasjon uten bias omkring emnet. Men når en nå snakker om store tall, hva med det faktum at ingen noensinne har fått påvist og bekreftet "evner" av noen art, på tross av de hordene som påstår å inneha slikt. Anbefaler en kikk på "Here Be Dragons" for en grei innføring i kritisk tenkning Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 var dokumentar på tv her for noen dager siden, da ble det sagt at han hadde hjulpet nermere 100.000, dette er et tall som burde få folk til og tanke seg om 2 ganger før de avfeier dette som sprøyt 100000 er nok i overkant ja. Tror selv jeg har hørt 50000, media klarer å smøre på etter hvert som saker utvikler seg. Snåsamannen selv sier jo at "evnene" hans er noe oppskrytt. Og han sender folk videre til lege og påpeker at ingen må avbryte skolemedisinsk behandling selv om de kommer til ham. Som sagt, det eneste som skiller Snåsamannen fra andre høyt profilerte kvakksalvere er at han ikke har tjent seg søkkrik (vi får se hvordan det ligger an når boka har vært ute en stund). Det finnes ikke annet enn anekdotiske bevis for hans "evner", noe som egentlig er høyst merkelig siden til og med legen i Snåsa visstnok har blitt helbredet for en "sjelden øyesykdom som ikke forsvinner av seg selv" (les Magasinet artikkelen for å finne denne påstanden). Vi får se hva denne forskningen medfører. Skulle det vise seg at mannen har magiske evner vil det være en internasjonal sensasjon og jeg skal være en av de første til å innrømme at det faktisk er mer mellom himmel og jord (og så vil jeg vente i spenning på den naturlige forklaringen bak disse evnene ) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 På Grosvold i kveld sa jo Snåsa-mannen selv at han "ikke hadde anelse" når det ble spurt om hvor mange det var han hadde behandlet. Det var andre som hadde kommet frem til dette tallet og han utelukket ikke at det stemte. Så får man da velge om man tror noe på det. Ellers var det innslaget skremmende fritt for noe som helst kritisk. Det ble jo hevdet at forfatteren kjente en varm kraft når han ble berørt av Snåsa-mannen. Det ville vært veldig enkelt å a) måle dette om det faktisk var tilfelle, b) foreta blindtester som viste om det var noe slik varme. De eneste som kan være fornøyde med et slikt innslag må være Snåsa-mannen selv og forfatteren som kan le ennå litt mer på veien til banken etter å ha fått mer gratis reklame for boka si. Lenke til kommentar
mi_R16 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Er ikke bare Dagbladet som serverer slik sprøyt.. BT jakter på de positive nyhetene som lyser opp mørke tider Og det er ikke bare Dagbladets kommentarskrivere som en gjeng med godtroende idioter, bare se i kommentarfeltet til BT også. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) så dere tror ikke at etter en 5-10000 folk at ordet hadde spredd seg, og folk hadde skjønnt at det ikke funka? Nei: Milliarder av mennesker ber bønn den dag i dag. Hundretusener tror på homøopati. Milliarder tror på løgner som "vi" har motbevist; Svarte katter, tallet 13, bibelens ufeilbarhet osv. Folk går ikke til helbreder fordi de ikke tror, men fordi de faktisk tror det virker. Da er de allerede predisponert til å kreditere helbredelsen healerene, selv om de faktisk får medisinsk behandling i tillegg. Det er faktisk aldri noensinne blitt helbredet noen med godt dokumenterte/diagnoserte eksterne fysiske skader -- og når det gjelder sykdommer inni mennesket, så er selvsagt legene mer enn villige til å akseptere at sykdommen har forsvunnet, uten medisinsk behandling, enn å inrømme feildiagnosering. Endret 13. desember 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 så dere tror ikke at etter en 5-10000 folk at ordet hadde spredd seg, og folk hadde skjønnt at det ikke funka? nermere 100.000 er et reelt tall. Sjølv om 1 milliard meiner x = 2 så kan x fortsatt vere lik 1. Sanninga er ikkje demokratisk, og takk fuglane for det. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Var selv hos en yrkes healer for noen dager siden. Det var ikke jeg som hadde ønske om dette eller betalte for å si det sånn. For rundt 400-600 kr. blir man typisk lagt på en benk og så skal man ligge der mens healern driver å klår på deg. Vanlige reaksjoner er romlende mage, litt skjelving, varm og kald følelse, og for noen gråt (påstås det) og for noen menn ereksjon hvis healern er dame øker dette sikkert kjangsen Alt dette forklares med at det er energiene som forårsaker kroppslige reaksjoner. Men når man tenker seg om er dette alt sammen typiske reaksjoner av å bli tatt på, å det meste får du enkelt til ved å ta på deg selv med samme teknikkene som brukes av healere. Man blir nemlig alltid varm eller kald når noen tar på deg ettersom temeperaturen på håndflaten normalt er kaldere eller varmere en dine kroppsdeler. Romlende mage er prdukt av musklene i magen som beveger seg det skjer lett hvis du ligger på spesifikke vis eller noen hålder hendene sine på magen din. Skjelving kan oppstå av å ha kroppsdeler i spesifikke stillinger eller at de blir holdt i en stilling en stund. Ereksjon får man av følelser utløst av blant annet beføling av kropsdeler synet av kvinner osv. Gråt kan vel forlklares med samspill av å få komplimenter, bli tatt på og forventninger som spiller inn, plassibo osv. Noe jeg la godt merke til var den undelige strømmen med komplimenter og alt slags god snakk. Slik som du bare for høre fra noen som vil ha noe tilbake i dette tilfellet penger såklart. Noen av komplimentene var også "synske" fremtidsberetninger. Alle selvfølgelig veldig flotte og veldig vage. Selv merket jeg visse symptomer på benken naturligvis, men ingenting mystisk etterpå. Jeg lagde litt romling i magen selv senere for å konstatere mine teorier. Ingen av reaksjonene som skulle komme i ettertid har dukket opp. Alt i alt ganske busted synes nå jeg. På dette tidspunktet kommer jo alternativ forkjemperne med mange argumenter i rettningen: Feil healer for meg, fake healer eller, jeg har bare ikke merket reaksjonene ennå. Men jeg vet jo alerede at dette er en yrkehealer som mange andre bruker altså er evnene her på lik skala med de andre healerne. Jeg kan forstå at ukritiske mennesker lar seg lure, men det er virkelig ikke mye hokuspokus ved healing. Medisin kan også ha null effekt slik som healing hadde for meg. Så hvis healerne ikke vil være med på vitenskapelige undersøkelser er det ikke så let og motbevise dem. Poenget blir vel heller som alltid å legge merke til alle disse varseltegnene av typen vage forutanelser, komplimenter og reaksjoner som kan forklares utenom healingen. Kort sagt alt dette som sansynligjør at det hele er lureri, plassibo og lignende. Så hva er bra og hva er dårlig med dette ? Det bra er jo at noen oppnår jo tilfredsstilelse til en vis grad. Det dårlige er fordumming, feilinformering, manipulasjon osv. Legg også merke til at slikt som healing gjør folk sårbare for annet alternativ lureri. Er du konvertert på et området er du godt utrustet til å gå videre ut på de andre feltene. Mye alternativt for meg er som en mellomfase. Folk kjønnte at religion er tull, men de ville ikke gå helt vekk fra det og skapte seg noe midtveis. Altså enda en fase før man når frem til den kritisk tenkende ateist fasen som selvfølgelig er den høyeste fasen fra mitt synspunkt. men religion levde så lenge at jeg skulle helst sett denne midtfasen utslettet heller raskt en sent. For meg er det bare et argument som kan gi noen som mening til disse alternative troene. Nemlig at nye ideer er utfall av sammensetning av det vi alt vet. Altså er det alternative enda en ingrediens som forstørrer våre muligheter for inspirasjon. Slik kan man si om absolut alt som fins dog. på et tidspunkt må det forsvinne uanset. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Haha, noen vet å utnytte placeboeffekten. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Sjølv om 1 milliard meiner x = 2 så kan x fortsatt vere lik 1. Sanninga er ikkje demokratisk, og takk fuglane for det. Om likningen er x² - 3x + 2 vil begge parter har rett. Edit: Forbannede nett, skulle være sammenslått de postene der. Endret 14. desember 2008 av Ballus Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Sjølv om 1 milliard meiner x = 2 så kan x fortsatt vere lik 1. Sanninga er ikkje demokratisk, og takk fuglane for det. Om likningen er x² - 3x + 2 vil begge parter har rett. Edit: Forbannede nett, skulle være sammenslått de postene der. Nei. Da vet man ikke hva x er -- og det er ingen vits i å spekulere før man får beviser -- selv om 1 milliard mennesker mener at x = 2. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 http://www.dagbladet.no/2008/12/19/nyheter...e/test/4084511/ 61% Helbreder (spørreundersøkelsen) ville sponset han flyreise hvis han meldte seg på randis program. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er ikke bare å melde seg på som utfordrer, da. Denne karen ville aldri gått med på en protokoll hvor han ikke kunne styrt testen uansett. Det er knapt noen av de som melder seg på som det er mulig å få til en gjensidig og nøytral avtale mht testing. Dessuten er det ikke Randis "gruppe", men en annen, nøytral instans som foretar testingen. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er ikke bare å melde seg på som utfordrer, da. Denne karen ville aldri gått med på en protokoll hvor han ikke kunne styrt testen uansett. Det er knapt noen av de som melder seg på som det er mulig å få til en gjensidig og nøytral avtale mht testing. Dessuten er det ikke Randis "gruppe", men en annen, nøytral instans som foretar testingen. Jeg tror Snåsamannen er en av de som virkelig tror de kan gjøre dette. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er ikke bare å melde seg på som utfordrer, da. Denne karen ville aldri gått med på en protokoll hvor han ikke kunne styrt testen uansett. Snåsamannen garanterer ikke for at han kan helbrede noen. Selv Asbjørn Dyrendal (mannen som lever av være skeptisk) liker Snåsamannen. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Selvfølgelig garanterer han ikke at folk blir helbredet. Det ville være et dumt trekk som gjør det lettere og avsløre ham. Han var på redaksjon en nå nylig. Der nevnte han at han tror de som tar seg betalt for healing ikke har noen evner. Han sa også han trodde antallet han hadde behandlet var over 50.000 og at han hadde gitt blinde synet tilbake. Han var også aggressiv og kritisk til det at man skulle forske på hans resultater når han hadde så mange mennesker som påsto at han hadde evner. Sagt på en annen måte mener han det er tull å forske på noe når mange mennesker tror på det. Dette ser jeg enten som tegn på at han er redd for å bli avslørt som et null. Eller at han bare er litt dum kanskje, uttalelsen var ihvertfall idiotisk på alle vis. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 "Men du ble bedre, ikke sant?" "Jo.. ja..." "Ikke sant det føles bedre no?" "Jo, når du sier det, så..." Det er nok lite annet enn en psykologisk effekt av at en varmhåndet person tar på deg, placebo samt at han tiltvinger et svar ved å være insisterende. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Ångående "Gitt blinde synet tilbake"... så vet jeg bare om EN GUTT I UNG ALDER som fikk en SJELDEN øyesykdom som ble BEDRE. Han var ikke de facto blind -- men hadde dårlig syn. Den unge alderen PLUSS ekstremt dårlig syn KAN ha forpurret synstestene i negativ retning, mens synet hans var bedre enn man fikk intrykk av. Han hadde 20% syn på minst ett øye -- og siden vi hørte om den saken har vi ikke hørt noe fra den kanten. Husk at det er slike tankeløse utspill som gir healere verden over mat på fatet: "Delvis blind toåring med en øyesykdom ble håndspålagt og fikk bedre synsrangering på en test en stund senere etterpå" -- har blitt til -- "Blind gutt fikk synet tilbake!" Endret 20. desember 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er jo vanlig at disse folka som er blitt helbredet har en uspesifisert sykdom, gjerne en sjelden uspesifisert sykdom. I noen tilfeller er sykdommen plassert et sted på kroppen, som en uspesifisert sjelden øyesykdom. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Ikke uventet vil ikke Snåsamannen la seg teste skikkelig da han ikke ser poenget. http://www.dagbladet.no/2008/12/30/kultur/.../helse/4195139/ Helt riktig, han ser ikke poenget med å eventelt revolusjonere vitenskapen. Og eventuelt også inkassere en million dollar. Ord blir fattige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå