Gå til innhold

snåsamannen og tilhengerne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en grunn til at Snåsamannen ble så kjent, og det var alle de med positive erfaringer fra han. De er grunn nok til forskning.

Positive erfaringer er grunn nok til forskning?

Jeg tror ikke på "snåsamannen" og evnene hans fordi jeg aldri har opplevd noe annet enn rent rent materialistiske, jordnære ting.

Samtidig så har jeg ikke opplevd så mye generellt, så hva gir meg grunn til å tvile på muligheten for det her?

Positive erfaringer er alltid fundamentet for videre studie av noe.

Hvis det ikke var noen positive erfaringer med anti-biotika ville det ikke blitt utviklet videre =)

Lenke til kommentar
Samtidig så har jeg ikke opplevd så mye generellt, så hva gir meg grunn til å tvile på muligheten for det her?

At det ikke er fnugg av bevis for det, samt at alle forsøk på å bevise det har feilet eller blitt avslørt som bløff.

Hvis det ikke var noen positive erfaringer med anti-biotika ville det ikke blitt utviklet videre =)

Sammenligningen er tullete.

Lenke til kommentar

Sammenligningen er tullete.

Nei, den er virkelig ikke det.

Problemet er at i motsetning til anti-biotika, har ikke snåsamannens "pasienter" fått dokumentert medisinsk oppfølging, og det kan derfor ikke bevises for eller imot.

Jeg sier ikke at jeg egentlig tror på det her, jeg sier bare at det er en mulighet, og at det er på tide at de følger opp en sak som det her, spesielt når mannen gjør det uten økonomisk vinning, det gjør det hele veldig annerledes fra standard "healing".

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at jeg egentlig tror på det her, jeg sier bare at det er en mulighet, og at det er på tide at de følger opp en sak som det her, spesielt når mannen gjør det uten økonomisk vinning, det gjør det hele veldig annerledes fra standard "healing".

Det finnes tusenvis av personer her i landet som helt ærlig hevder de har samme eller liknende evner som Snåsa-mannen. Hvis man skulle forske på hver eneste en ville man ikke hatt noe annet å gjøre. Det som er spesielt her er at mannen har fått mye oppmerksomhet i media. Det har vært forsket mye på ulike typer av slik behandling og det er ingen grunn til å tro at det har noen som helst dokumentert vitenskaplig effekt.

Lenke til kommentar
Nei, den er virkelig ikke det.

Jovisst. Antibiotika ble testet og funnet å fungere. Synskhet har også blitt testet, og funnet å ikke fungere.

Problemet er at i motsetning til anti-biotika, har ikke snåsamannens "pasienter" fått dokumentert medisinsk oppfølging, og det kan derfor ikke bevises for eller imot.

Joda, det er gjort enormt mange forsøk på å påvise slikt.

spesielt når mannen gjør det uten økonomisk vinning

:lol:

Så herlig naivt.

Du tror ikke han tjener noe på dette? Ingen goodwill? Ingen som ukritisk gir ham det han trenger f.eks.?

Lenke til kommentar

Det er nå kun halve sannheten, mannen har selv innrømmet å til det stadige motta «gaver» fra dem han har hatt på besøk. At han tjener noe på det er åpenbart, men selv hvis han ikke mottok noen økonomisk vinning på dette så ville ikke det gjort saken noe mer interessant da det kun ville ha fortalt noe om intensjoner og fortsatt ikke noe om virkning. Det ville det ikke ha vært noe spesielt med, det finnes da nok av folk rundt om i landet her som f.eks. spår i kort uten å ta betaling for det. Er disse mer pålitelige enn dem som tar seg betalt? Oppmerksomheten i seg selv kan være nok. Det å få andre til å føle seg bedre kan være en grunn. Det å kunne føle å ha makten over andres sinn kan være en drivkraft. Egenunderholdning kan være et motiv. Et ønske om å være spesiell. Intensjoner kan handle om veldig mye annet enn penger og likevel gi utøver en verdig fortjeneste.

Lenke til kommentar

For det første: Hva legger i du i "helbredet"? At noen føler seg bedre etter å ha hatt kontakt med han betyr ikke at de er "helbredet". Det betyr heller ikke at de i utgangspunktet har vært syke en gang. Mange føler seg bedre etter å ha vært hos legen, uansett om legen utfører noen som helst behandling eller gir noe medisin.

For det andre: Nesten 100.000 mennesker?? Hvor i all verden tar du det tallet fra? Hvis han hadde "behandlet" 5 stykker hver dag ville det tatt 55 år å kommme opp i 100.000 mennesker.

Lenke til kommentar
For det andre: Nesten 100.000 mennesker?? Hvor i all verden tar du det tallet fra? Hvis han hadde "behandlet" 5 stykker hver dag ville det tatt 55 år å kommme opp i 100.000 mennesker.

Nice one, nå skal du få se på fossroing tenker jeg, hehe ;)

En annene ting er at de fleste ikke er klar over den psykologiske effekten en får om en har inntrykk av at noen bryr seg. Menneskelig kontakt og samvær har en signifikant innvirkning på placeboeffekten og de aller fleste lidelser av typen "vondt i armen" heler seg selv over tid.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at mange av de som blir helbredet av predikanter/healere og slikt blir helbredet for plattfot eller at den ene foten er noen millimeter lenger enn den andre. Hvorfor det? Det er jo svært få som faktisk har en fot som er lenger enn den andre. Jeg vet ikke hvor mange som er plattfot, det er sikkert endel, men det er ikke noe voldsomt problem for de fleste.

Lenke til kommentar

var dokumentar på tv her for noen dager siden, da ble det sagt at han hadde hjulpet nermere 100.000, dette er et tall som burde få folk til og tanke seg om 2 ganger før de avfeier dette som sprøyt

Lenke til kommentar

var dokumentar på tv her for noen dager siden, da ble det sagt at han hadde hjulpet nermere 100.000, dette er et tall som burde få folk til og tanke seg om 2 ganger før de avfeier dette som sprøyt

Han har hjulpet 100 000 mennesker på samme måte som jeg har ekspedert 100 000 kunder.

Det betyr ikke at de fikk noe ut av besøket -- bare at de var der.

Og noen kan ha kommet to og tre og ti og tyve ganger.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...