Gå til innhold

Problemer med spilling i Ubuntu

MSL

Anbefalte innlegg

Hei jeg har noen problemer jeg har lyst å spørre dere om. Jeg har lastet ned siste versjon av Wine og slikt, men når jeg starter Guild Wars ser jeg akkurat oppstarts loadingen, deretter blir skjermen blå selv om musikken går og spillet kjører (lyden ble dårligere når jeg lastet ned siste versjon av Wine, veldig skurrete). Hva kan jeg gjøre? Takker for svar.

post-165115-1227195469_thumb.png

Endret av Mufcy93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei jeg har noen problemer jeg har lyst å spørre dere om. Jeg har lastet ned siste versjon av Wine og slikt, men når jeg starter Guild Wars ser jeg akkurat oppstarts loadingen, deretter blir skjermen blå selv om musikken går og spillet kjører (lyden ble dårligere når jeg lastet ned siste versjon av Wine, veldig skurrete). Hva kan jeg gjøre? Takker for svar.

Bruker du fglrx driveren? altså har du et ATI grafikkort?

Hva sier terminalen når du kjører det derifra?

Og anbefaleralltid å skru av compiz når du skal kjøre 3d programmer.

Sett her? Passer en av de buggene?

Og ta en titt under Troubleshooting under HOWTO rett under buggene...

Lenke til kommentar

Jeg har Nvidia GeForce 9600. Aner ikke hva fglrx er for noe, men 3d instillinger/effekter funker fett andre steder på pcen. Er heller ikke helt klok på hvordan man starter i terminalen :blush: Er helt ny på dette her. Compiz må være på pga AWN:/

Og ja, jeg har lest postene, en hadde samme problem som meg men svarene dugde ikke noe særlig. Har lastet ned cedega men får det ikke til å funke.

Endret av Mufcy93
Lenke til kommentar

Ja, er klar over docken din. men jeg snakker om at du skal prøve uten compiz for å teste..

fglrx er navnet på driveren som brukes av ATI kort, så gjelder ikke deg.

For å kjøre spillet gjennom terminalen navigerer du deg fram til mappa med *.exe fila.

I terminalen: cd .wine/drive_c/... osv osv...

når du har kommet fram til mappa med exe fila skriver du: wine navnetpåfila.exe

Men først prøver du uten compiz... ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk til Cedega og installerte GW gjennom det. Når installasjonen var 100% ble skjermen svart, jeg har startet dataen på nytt flere ganger men får ikke logget meg inn på ubuntu, det vil si dataen kommer ikke helt frem til login, bare til loadingen er ferdig.

Dette var dårlige greier av ubuntu, jeg var jo faktisk fornøyd helt til nå.

Lenke til kommentar

Men du gjør det ikke så veldig lett for oss når du ikke legger ut noe informasjon!

Verksted mannen trenger mer info enn at bilen ikke fungerer..

Og jeg ville ikke bare hoppet til neste program med en gang noe ikke fungerer, wine skal kjøre GW 100% perfekt! (uten at jeg spiller eller har noen erfaring med GW)

Vi kan godt hjelpe deg med å feilsøke wine, men da trenger vi noen feilmeldinger. Noe vi får gjennom terminalen. Og hvis du absolutt ikke vil bruke terminalen foreslår jeg at du bruker en winXP maskin til spilling.

Terminalen:

Forå kjøre et windows program(.exe el.) i ubuntu kjører du kommandoen:

wine spill.exe

Men du kan ikke kjøre en fil som ikke ligger i den mappa du står i (sier seg selv at du må være i riktig mappe i explorer for å kunne dobeltklikke på en fil og kjøre den, samme her)

Så for å komme seg til riktig mappe må du navigere:

ls

ls er samme som "dir" i DOS, den lister opp innholdet i den folderen du står i.

pwd

pwd forteller deg i hvilken mappe du står

cd
cd Bilder

cd står for change directory, altså at du går inn i en ny mappe (du finner hvilke mapper du kan gå inn i ved å bruke "ls") f.eks. ved å skrive "cd Bilder" kommer du inn i Blder-mappa. (ved å skrive "pwd" nå står du i /home/bruker/Bilder)

cd..

da kommer går du ett steg tilbake.

Altså:

jeg vet ikke akkurat hvor GW ligger hos deg, men jeg tar utgangspunk i standardmappa:

1. Åpne terminalen

2. Skriv "pwd". Du bør da få ut /home/brukernavn

3. Skriv "cd .wine" Da kommer du inn i .wine mappa (punktum betyr skjult fil/mappe)

4. "pwd" vil nå gi deg /home/brukernavn/.wine

5. Du kan også gå flere steg på en gang:

cd .wine/drive_c/Program\ Files/GW/

(\ må til pga. mellomrommet)

6. Når du kommer fram til den mappa med .exe fila kjører du bare "wine blabla.exe"

Dette ble fryktelig grunndig! :roll: (og burde ikke være nødvendig mtp linken over!)

Espen

Lenke til kommentar

Hm, jeg får prøve det. Jeg hadde så liten tålmodighet at jeg installerte det på nytt igjen, men det samme skjedde selvfølgelig igjen, det ble en slags bug med et eller annet så jeg trykket shutdown, men nå kommer jeg ikke inn igjen.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å skjønne hva "feilen" din er.. Ikke misforstå, ikke vondt ment ;)

Ubuntu Ultimate er ikke det samme som vista ultimate.

Ubuntu ultimate er ubuntu 8.10 med mye annet du IKKE vil ha! Mange andre som har sakt dette så du er sikkert litt lei, men kan du nevne de tingene du synes er bedre med ultimate? Hvilker apps er det du mangler i 8.10?

Når det gjelder "skins" er det så håpløst utrolig sinnsykt fantastisk latterlig lett å legge inn dette selv! Så hvis det er grunnen til ultimate så si det, så hjelper vi deg med å tilpasse 8.10 til deg! Noen eksemplet er her, legg merke til at det er 187 sider og 99% av dem kjører ubuntu (ikke noe ultimate).

Vi vil veldig gjerne hjelpe deg, men husk: linux er ikke en windowsklon så ikke prøv å lag en ubuntu mest mulig lik windowsen din...

Espen

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha ubuntu lik windows, hsr vel ikke sagt det? :)

Jeg synes bare ultimate edition skinnet var tøft.

Begynner å bli litt lei, da plutselig lyden ikke funket lengre og jeg måtte ta omstart, men nå kommer jeg ikke innpå ubuntu igjen >_<

Skjer ingenting ved Ctrl+Alt+F1, så jeg får vel bare ha tålmodighet helt til den eventuellt vil starte.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan skin ulitmate har, men ta en titt her. Det du er ute etter heter "compiz" og GTK2.x i venstre menyen. Bare å finne noe du liker så kan jeg si hvordan du legger din inn.

Disse feilene din er helst sykt, aldri hørt om at ting bare slutter å funke og så funker igjen. Det med grafikken kan jo være skjermkortdriveren. Gå på System -> Administration -> Hardware Drivers. Etter at den er ferdig med å søke bør det komme opp noe du kan aktivere. Gjør dette og restart.

For lyd kan du sjekke volume kontrollen. dobeltklikk eller høyreklikk og velg open volume control på lyd iconet øverst til høyre. (i system trayen) Si hva som står der. Hvilen device og sånt. Og pass på at lyden ikke er muta eller veldig lav... (Master, PCM, front)

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...