Gå til innhold

Hva skal til for å bli tandemhopper?

petter268

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig kravene? Hvordan blir man det, og hva er års lønnen? Er det noen som har en aning?

Takk for svar! :)

Hvis du mener instruktør:

Ut i fra det jeg har hørt så er det veldig få, sikkert ingen i Norge, som gjør det fulltid. Det hadde blitt litt vanskelig i og med at det kanskje er for kaldt til å hoppe i Norge i 6 av 12 måneder. I varmere land har de fleste instruktører det som deltidsjobb, som de gjør i helgene, det har nok instruktørene i Norge også, bare at de gjør det færre helger sikkert. Selv om klimaproblemet ikke hadde vært der, så er det veldig få som får hatt det som fulltidsjobb.

Du må nok ha holdt på med fallskjermhopping i mange år før du blir kvalifisert til å ta noen instruktørkursing/utdanning. Så da er det bare å begynne. :D

Lenke til kommentar

Kommer an på hva slags tandem du vil gjøre, regner med fallskjerm har mye samme opplærings rutiner og regler som i paragliding.

http://www.nak.no/

Her må du ta masse kurs osv.

Jeg flyr atm i svenske PG regler og tror jeg kan ta tandemkurset med engang jeg kan fly selv alene, og da kan jeg _bare_ fly tandem i de kriterier jeg kan fly selv i. Da det er ulike måter å fly på og forskjellige plasser som kanskje kan kreve mere erfarenhet.

Det firmaet jeg har tatt kurs på www.skysport.se har noen faste tandempiloter, men da må man ta i tanke på at tandemturer klarer man bare noen få ganger om dagen, ca 1000++ spenn per flytur (da en god del går til firmaet(kommer jo og helt an på om du flyr selv osv, men da må man kjøpe eget tandemutstyr (som svir på pungen))).

Også er dette med luftsport så jævlig værbasert at når det er bra nok vær så må du ut å springe etter kundene dine.

Vil du jobbe fast som tandemhopper må du nok flytte til et land med stabilt flyvevær + ræva lønn :p

Lenke til kommentar
Hva er egentlig kravene? Hvordan blir man det, og hva er års lønnen? Er det noen som har en aning?

Takk for svar! :)

Hei! Her i Norge er det håpløst å leve av å være tandemhopper, eller fallskjermhopper generelt (om du ikke blir tatt ut på landslaget). Her hoppes det som regel tandem til inntekt for den lokale fallskjermklubben, som igjen gir litt lavere hoppriser for oss vanlige hoppere :)

Skal du bli tandeminstruktør, må du begynne å hoppe fallskjerm først. Deretter må du gjøre minimum 500 fallskjermhopp før du kan melde deg på tandemkurs. Har selv hoppet fallskjerm i et og et halvt år nå, og har til nå 140 fallskjermhopp. Så 500 hopp gjøres ikke over natta :p Etter at du har tatt tandemsertifikat, bør du gjøre en del tandemhopp for en klubb her i norge slik at du får litt erfaring. Deretter er det bare å søke på stillinger som kommer opp rundt i verden. Du må som regel ned til Spania/italia eller over dammen for å få deg heltidsjobb som tandeminstruktør.

Når det gjelder lønna har jeg ikke full oversikt, men du får som regel betalt pr hopp. Dvs er været dårlig en dag blir lønna tilsvarende. Du tjener nok til å leve et enkelt liv. Altså du blir langt ifra rik som profesjonell fallskjermhopper. Folk som jobber som fallskjermpakkere på hoppfelt kan noen steder tjene ganske mye, men det er da også en drittjobb :p

Jeg kunne godt tenkt meg å leve av hoppinga et år eller to, men ikke en hel karriere! Vi får se. Har jo en liten drøm om å komme inn på landslaget :p

Konklusjon: Dette er for spesiellt intereserte, meld deg på kurs, få sertifikatet, hopp litt, og se om du blir helfrelst. Så kan du vurdere om du vil gjøre det til en jobb. Det er en stor investering i tid og penger, og lønna rettferdiggjør ikke kostnaden. Men gjør du det for lidenskapen, og alle opplevelsene du får innen sporten, er lønna i toppklasse! Penger er ikke alt :ph34r:

PS: Bare kom med spørsmål om kurs, og hopping generelt hvis du er interesert! Er en fantastisk hobby!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...