Gå til innhold

Intel senker effektforbruket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Det er ofte slik at de effektgjerrige prosessorene klokker godt, noe som tyder på at det kan være prosessorer som klarer høyere klokkefrekvenser, men der dette blir ofret til fordel for lavere driftsspenning.

 

Ikke noe automatikk her.

 

Har/hadde Q6600 B3 og to G0, en G0 fra "første gen" og en sen utgave.

 

Førstnevnte klokket stabilt til ca. 3.4 (max), men ble til daglig kjørt på 3.2.

"Temperaturer" (tall) var da under 70 (kjerne).

Watt-forbruk ifølge Yesico PSU ca. 200w ved full load (HD3850 i idle).

 

Den første G0 brukte *LIKE MYE* strøm som B3'en (samme klokk).

"Temperaturer" (tall) var ca. 15-20 grader lavere enn for B3'en.

Denne klokket fantastisk bra, ca. 3.8 - 3.9 stabilt (max) og kjørte til daglig på 3.6 ved ca. 1.27-1.28 Vcore.

 

Så, til den siste G0'en:

Den brukte ca. 20w mindre idle og 40w mindre full laod enn ovennevnte "gullchip". På samme Vcore/klokk.

Lot seg ikke klokke en millmeter over 3.3-3.4 stabilt.

Mao og som jeg har gjentatt mange ganger i forumet:

Alle CPU'er er unike og det er bare ren gjetning å anta at den eller den utgaven klokker slik-og-slik og bruker så-så-mye strøm.

Det er gjort mange forsøk på "kartlegging" av mange såkalte "bathc'er" og personlig mener jeg det til nød kan være retningsgivende for de som er på jakt etter klokkbare chip'er. Dette mener jeg da det er stort sett de som er fornøyd.. og "hardcore" klokkere .. som gidder å bruke tid på lage slike "skrytelister".

 

Ad topic, så er det nok så enkelt som at produksjonsprosessen forbedres kombinert med at "aut-vcore" legges på ett lavere nivå enn tidligere revisjoner av en "chip".

Lenke til kommentar
Førstnevnte klokket stabilt til ca. 3.4 (max), men ble til daglig kjørt på 3.2.

"Temperaturer" (tall) var da under 70 (kjerne).

Watt-forbruk ifølge Yesico PSU ca. 200w ved full load (HD3850 i idle).

 

Den første G0 brukte *LIKE MYE* strøm som B3'en (samme klokk).

"Temperaturer" (tall) var ca. 15-20 grader lavere enn for B3'en.

Denne klokket fantastisk bra, ca. 3.8 - 3.9 stabilt (max) og kjørte til daglig på 3.6 ved ca. 1.27-1.28 Vcore.

 

Her er det noe som ikke stemmer for min del. Hvis de to prosessorene brukte like mye strøm (og kjølesystem er identisk), hvordan kan da temperaturen være forskjellig?

Lenke til kommentar
Det er ofte slik at de effektgjerrige prosessorene klokker godt, noe som tyder på at det kan være prosessorer som klarer høyere klokkefrekvenser, men der dette blir ofret til fordel for lavere driftsspenning.

 

Ikke noe automatikk her.

 

SNIP

 

Hva mener du?

 

Jeg snakker ikke om batcher, jeg snakker om sortering, eller "binning" innenfor samme stepping/batch/revisjon.

 

Det jeg forsøkte å si er at "effektgjerrige" prosessorer ofte er binnet på lik linje med "top bins" pga god kvalitet på wafer/andre årsaker. Det er ofte de samme årsakene som tillater lav driftsspenning som også tillater høy frekvens.

 

For eksempel: Min X2 6000+ (som for øvrig klokket godt) klarte X2 4200+ EE hastigheter på lavere driftsspenning enn standard for EE versjonen, noe som taler for at de i utgangspunktet er binnet forholdsvis likt. Dette er selvfølgelig også individuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Førstnevnte klokket stabilt til ca. 3.4 (max), men ble til daglig kjørt på 3.2.

"Temperaturer" (tall) var da under 70 (kjerne).

Watt-forbruk ifølge Yesico PSU ca. 200w ved full load (HD3850 i idle).

 

Den første G0 brukte *LIKE MYE* strøm som B3'en (samme klokk).

"Temperaturer" (tall) var ca. 15-20 grader lavere enn for B3'en.

Denne klokket fantastisk bra, ca. 3.8 - 3.9 stabilt (max) og kjørte til daglig på 3.6 ved ca. 1.27-1.28 Vcore.

 

Her er det noe som ikke stemmer for min del. Hvis de to prosessorene brukte like mye strøm (og kjølesystem er identisk), hvordan kan da temperaturen være forskjellig?

 

Fordi det er også noe jeg har gjentatt til det kjedsommelig her på forumet. :)

 

Legge forøvrig merke til at jeg skriver:

"Temperaturer" (tall) var da under 70 (kjerne).

Dvs jeg bruker anførseltegn og ordet *tall*.

Mao. dette er ikke temperatruer som i temperatur målt med IR-sensor/prober.

Et tall som leses av i ett register (i dette tilfellet på CPU).

 

@Uglegutt:

Ingen grunn til å gå i forsvar.

Alt du skriver her er korrekt, jeg tillot meg kun å kommentere et moment som mange "går i fella på", dvs. de tror at de skal klare samme klokk med en gitt CPU (fra en gitt "batch", "bin"..<whatever>) som en annen rapporterer.

Sannsynligheten er der riktignok. :)

Lenke til kommentar
Så rart at de ikke lanserer "effektgjerrige" versjoner av Core i7. Lurer på hvorfor?

 

Angående forskjeller på effektgjerrige prosessorer og "vanlige" er det jo vanligvis innenfor samme revisjon, så tror vel heller at det er sorteringen som avgjør hva som blir effektgjerrige prosessorer.

 

Det er ofte slik at de effektgjerrige prosessorene klokker godt, noe som tyder på at det kan være prosessorer som klarer høyere klokkefrekvenser, men der dette blir ofret til fordel for lavere driftsspenning.

Det er nok fordi de såvidt er kommet ut med i7. Og det tar tid å komme med en effektgjerrig revisjon/stepping(ellers ville de jo kommet ved lansering).

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ikke dette vært lenge "kjent"? Hvertfall for xeon prosessorer

 

Har selv 2 stk 50W (L5410) prosessorer i min server: http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyID=28049

 

65W prosessorer på en socket 775 er jo ikke "imponerene" når man f.eks får en L5318 med 40W effekt f.eks :)

Nå kjører den på 1.6GHZ, mens den mye kjører på 2.8GHZ. Så jo syns det er imponerende. De to som du har kjører på 2.3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...