Gå til innhold

Sigma 100-300mm f/4 nekter å fokusere på D700

Anbefalte innlegg

Fikk mitt Sigma 100-300mm f/4 fra FotoVideo idag, og skuffelsen ble stor da det viste seg at autofokusen ikke fungerte (har testet kameraet med andre objektiv og der fungerer autofokusen, så må være objektivet). Ringte FotoVideo og spurte om råd, og de svarte at det kunne være de elektriske koblingene mellom kamera og objektiv som ikke samsvarte i.o.m D700 var såpass nytt.

Har aldri hørt om lignende problemer selv, kan det virkelig stemme? Kan jo stille blender osv via kameraet så det er jo tydeligvis kontakt. Fikk dessuten til svar at jeg burde sende det inn på angreretten, har jeg ikke rett på noe bedre enn det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering: Har fiklet litt videre med objektivet, og har funnet ut det av og til fokuserer av seg selv. Fant det ut ved en tilfeldighet mens jeg satt og roterte på fokusringen mens jeg holdt inne utløserknappen. Men det skjer kun sporadisk, og kun mens jeg vrir på fokusringen og holder nede utløserknappen...så får vel be om service, skal vel ikke koste meg noe?

Lenke til kommentar

Fokusmotoren i min Sigma 50-150/2.8 sluttet plutselig å fungere for et par måneder siden. Det ble sendt inn til Camera & Videoteknikk (via forhandler) og kom tilbake etter to uker med påskriften: "Renset fokusmotor." Etter det har det funket fint. Men at det samme skal skje på et nytt objektiv er jo litt rart.

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ingenting...har holdt på litt videre med objektivet, vridd litt på fokusringen mens jeg holdt nede utløserknappen, og plutselig fungerer autofokusen (uten at jeg trenger å gjøre annet enn å holde nede utløserknappen). Så nå ser objektivet ut til å virke slik det skal gjøre, får håpe det holder seg slik..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...