Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg er forholdsvis veldig nybegynner til fotoverdenen (Har brukt D300 + 16-85VR ca en måned nå), men jeg har vært og er veldig ivrig etter å lære både før og etter kjøpet. Så jeg har til nå lest meg gjennom en god del fotostoff (eksponering, dybdeskarphet, brennvidder og generell fototeknikk) + jeg har eksperimentert endel med kamera. Jeg har lyst og håper på å bli god på fototeknikk++, men har også interesse og behov for å lære meg litt foto og bilde redigering. Først og fremst for å behandle raw filer , men også eksperimentere med bilderedigering, effekter, sette sammen flere eksponeringer(layers) , panorama bilder osv Ser at det koster ca 6400,- for photoshop cs4 + lightroom 2 (30% avslag på lightroom) vist jeg kjøper fra adobe sin hjemmeside. Det er jo litt dyrt, men overkommelig vist jeg skraper sammen og sparer litt. Er fullversjonen verdt de ekstra kronene i forhold til Elements? Og vist jeg går for Elements så må jeg vel også skaffe meg et program for å forbehandle raw filer? Eventuelt vilke andre andre programer bør jeg vurdere? Har som sakt veldig stor interesse for å sette meg inn i dette + jeg lærer for det meste raskt. Så vist noen også har noen bra sider med lesestoff og video tutorials om photoshop og fototeknikk ++ Så setter jeg pris på det Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Selv bruker jeg Lightroom 2 på 90% av bildene. Til de siste 10% hvor jeg vil ha noe mer en hva Lightroom kan tilby bruker jeg Gimp (gratis). Har også tilgang på Photoshop CS4, men har ikke helt satt meg inn i det, og føler heller egentlig ikke behovet (ganske nybegynner jeg, også). Til RAW-konvertering og organisering syns jeg Lightroom er helt super; enkelt å sette seg inn i og enkelt å få gode resultater. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hvis ikke pengene er noe hindring, er det bare å hoppe i det, men etter egen erfaring kan f.eks Corel Paint Shop Pro gjøre mer eller mindre akkurat det samme som Photoshop når det kommer til bilderedigering, og det til en betydelig hyggeligere pris. Største ulempen med PSP, er at det har en usedvanlig dårlig Raw-konverter innebygd, så den anbefaler jeg at du unngår. Til Raw-konvertering anbefaler jeg Bibble Pro eller Nikon Capture NX2, begge dem gir etter min mening bedre resultater enn Adobe Camera Raw som sitter i Photoshop/Lightroom. Alle disse kan du jo prøve gratis i 30 til 60 dager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Takk for tipset Har lasta ned både Elements, Lighroom 2 og Nikon NX2 (30 dager gratis prøvetid på alle) Er foresten prøveversjonene fullversjoner? eller mangler disse endel funksjoner? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fullversjoner, så vidt jeg vet. Personlig bruker jeg NX2 (95%) og PSE litt ved siden av. For en som liker å ta litt bilder, kan det nok vær en fordel å stille inn de forskjellige oppsettene i D300 for sport/landskap+++ og stille inn parametrene for sharpening++ slik at du kan enkelt batch convertere etterpå fra raw til jpg mer eller mindre ferdigbehandlet. Dette er latmannsversjonen som ikke søker å trekke 110% ut av hvert bilde. For de bildene man finner meget gode kan man spandere mere nøye etterbehandling i annet program hvis man så ønsker. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hvis ikke pengene er noe hindring, er det bare å hoppe i det, men etter egen erfaring kan f.eks Corel Paint Shop Pro gjøre mer eller mindre akkurat det samme som Photoshop når det kommer til bilderedigering, og det til en betydelig hyggeligere pris. Største ulempen med PSP, er at det har en usedvanlig dårlig Raw-konverter innebygd, så den anbefaler jeg at du unngår. Til Raw-konvertering anbefaler jeg Bibble Pro eller Nikon Capture NX2, begge dem gir etter min mening bedre resultater enn Adobe Camera Raw som sitter i Photoshop/Lightroom. Alle disse kan du jo prøve gratis i 30 til 60 dager. Capture NX2 er verdt kronene å kjøpe også - selv om det er et litt knotete program å jobbe med. Color Control Point f.eks. er jo et helt genialt verktøy å ha tilgang på allerede i RAW-fasen. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Capture NX2 er verdt kronene å kjøpe også - selv om det er et litt knotete program å jobbe med. Color Control Point f.eks. er jo et helt genialt verktøy å ha tilgang på allerede i RAW-fasen. Jeg har vel prøvd rundt ti forskjellige Raw-konvertere/programmer, og har kommet frem til at CNX2 og Bibble Pro er de som gir best resultat hos meg. Svakhetene og styrkene hos disse to ser også ut til å utfylle hverandre på en måte som gjør at de i praksis utfyller hverandre. U-point teknologien i CNX er intet mindre enn genial ja, den er også betydelig tidsbesparende. Interessant er det da å se at U-point plugin (Viveza) fra Nik Software er dyrere enn CNX2. Jeg leser rundt om at det er veldig mange som ikke liker brukergrensesnittet til CNX2, for min egen del har jeg ingen problemer med det, men erfarer et det er enklere å jobbe på en større skjerm enn en mindre (bærbar) skjerm, da mere av menyen til høyre er synlig til enhver tid (men det gjelder jo forsåvidt alle programmer). Ellers har jeg lett høyt og lavt etter lesestoff om Bibble Pro (utenom deres nettside), men finner dessverre fint lite, da er det betydelig letter å finne noe for CNX2. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Hvorfor trenger man egentlig LR2 om man kjøper PS_CS4? Kan ikke PS gjøre alt LR2 kan? edit: Fjerna et egentlig OT spørsmål som heller burde vært i en egen tråd og stilte et trådrelevant spm isteden. Endret 27. november 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Fjerna et egentlig OT spørsmål som heller burde vært i en egen tråd og stilte et trådrelevant spm isteden. OT spm var om prisen på download av PS_CS4. Det er mye å spare på download så jeg legger inn en post her om noen syns det er innteressant. Tråden har jo så god tittel Jeg sendte følgende spm til Adobe Norge via mail: Hei. Jeg går med planer om å kjøpe inn Photoshop CS4 engelsk versjon. Jeg ser på Adobe sine websider at jeg kan kjøpe dette ved å downloade programmet istedenfor å få det tilsendt. Det jeg lurer på i den forbindelse er prisen. Den blir oppgitt til å være NOK 5440,- ex VAT. Hva betyr det (ex VAT) i praksis? Er prisen jeg da må betale NOK 5440,- totalt, eller blir det mva i tillegg? Fra Adobe kundeservice fikk jeg følgende svar: Hei *********, Ditt kundenummer er: *********** Takk for din henvendelse til Adobe Kundeservice. Om du kjøper programet som en download fra vår nettside så slipper du å betale MVA. Det er spesielt for norske kunder. Med vennlig hilsen, Daniel Engevik Adobe Customer Services Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvorfor trenger man egentlig LR2 om man kjøper PS_CS4? Kan ikke PS gjøre alt LR2 kan? Lightroom er et program for katalogisering og grunnleggende justering av bilder. Om redigeringen din i hovedsak går i beskjæring, oppretting, justering av farger og kontraster osv, så er det langt raskere å jobbe i Lightroom enn det er i CS. Når det gjelder redigering kan CS4 gjøre alt Ligthroom kan gjøre og mere til, men for mange av oss er tid den ressursen vi har knappest av, og programmer som Lightroom (eller Aperture for mitt tilfeller) er gull verdt for oss. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Åja, sånn. Da forstår jeg vitsen med LR2. For meg er det sånn at jeg har tid. Man får jo med Bridge i PS_CS4. Det kan man også bruke til mye gøy har jeg funnet ut ved å lese litt "her og der". Jeg tror at om jeg lærer meg å bruke Bridge så får jeg også en lettvindt arbeidsflyt. Foreløpig har jeg funnet ut at man kan tømme minnekort, endre navnet på filene, og ta automatisk backup til annen disk mens man tømmer kortet. Er Bridge Photoshop sitt "styringsprogram"? Jeg skal prøve å lære meg å bruke Bridge. (Regner med at man kan gjøre det jeg nevner i LR2 også. Men jeg gikk for Photoshop da jeg måtte velge en av dem.) Endret 29. november 2008 av pybalto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå