Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg er forholdsvis veldig nybegynner til fotoverdenen (Har brukt D300 + 16-85VR ca en måned nå), men jeg har vært og er veldig ivrig etter å lære både før og etter kjøpet. Så jeg har til nå lest meg gjennom en god del fotostoff (eksponering, dybdeskarphet, brennvidder og generell fototeknikk) + jeg har eksperimentert endel med kamera. Jeg har lyst og håper på å bli god på fototeknikk++, men har også interesse og behov for å lære meg litt foto og bilde redigering. Først og fremst for å behandle raw filer , men også eksperimentere med bilderedigering, effekter, sette sammen flere eksponeringer(layers) , panorama bilder osv Ser at det koster ca 6400,- for photoshop cs4 + lightroom 2 (30% avslag på lightroom) vist jeg kjøper fra adobe sin hjemmeside. Det er jo litt dyrt, men overkommelig vist jeg skraper sammen og sparer litt. Er fullversjonen verdt de ekstra kronene i forhold til Elements? Og vist jeg går for Elements så må jeg vel også skaffe meg et program for å forbehandle raw filer? Eventuelt vilke andre andre programer bør jeg vurdere? Har som sakt veldig stor interesse for å sette meg inn i dette + jeg lærer for det meste raskt. Så vist noen også har noen bra sider med lesestoff og video tutorials om photoshop og fototeknikk ++ Så setter jeg pris på det Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Selv bruker jeg Lightroom 2 på 90% av bildene. Til de siste 10% hvor jeg vil ha noe mer en hva Lightroom kan tilby bruker jeg Gimp (gratis). Har også tilgang på Photoshop CS4, men har ikke helt satt meg inn i det, og føler heller egentlig ikke behovet (ganske nybegynner jeg, også). Til RAW-konvertering og organisering syns jeg Lightroom er helt super; enkelt å sette seg inn i og enkelt å få gode resultater. Lenke til kommentar