Gå til innhold

Windows Server - Fjerne "autostart" når jeg logger på via RDP

Moskus

Anbefalte innlegg

Min Windows Home Server logger Admin inn når den startes, slik at tjenster og loggeprogrammer (lysstyring, værstasjon, etc) jeg bruker startes med maskinen (de fleste kan ikke kjøre som Service'er). Men så bruker jeg ofte RDP som starter en ny sesjon (logger på som admin da også pga begrensing i WHS), og da prøver disse programmene å starte en gang til.

Det vil jeg gjerne unngå! Er det mulig på et vis?

På forhånd takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På klient maskinen du starter RDP fra har du valgt att programmene skal startes der?

Programmene skal jo ikke startes på klienten? Eller misforstår jeg spørsmålet?

Kan du ikke logge på med en annen konto da? Eller må du inn som admin? Du kan jo eventuellt sette opp en nye admin konto også.

Som nevnt kan jeg ikke logge på med en vanlig konto, da WHS ikke tillater det (systemet er ikke laget for det). Mulig jeg skal prøve på en ny Admin-konto, men jeg er ikke optimist.

Jeg er egentlig utrolig fornøyd med WHS, det er bare at jeg prøver å få systemet til å gjøre noe det ikke er laget for... ;)

Lenke til kommentar

Her hos meg funker det vertfall utmerket :) Prøv denne oppskriften.

Logg inn på WHS via RDP - Start - All programs - Administrativ tools - Computer managment.

System Tools - Local users and groups - Høyreklikk på users og velg new user. Her lager du en bruker. Når brukeren er opprettet må du huske å legge den til i Administrator gruppen.

Det gjør du på følgende måte. Finn brukeren som du opprettet under Users og høyreklikk og velg Properties. Velg arkfanen som heter Member off. Trykk på Add velg så Advanced nede til venstre. Trykk Find now. Velg Administrator og trykk ok.

Lykke til, håper at dette er til hjelp for deg.

Lenke til kommentar

Så det fungerer faktisk? Jeg spurte på et engelsk forum før jeg kjøpte maskinen, og fikk et direkte negativt svar.

Men det er vanskelig å argumentere mot erfaring. ;)

Men et kjapt spørsmål: Vil det bli konflikter mellom "standardbrukerne" som man setter opp i Console og dem man legger til under Computer Management? Kan jeg det samme brukernavnet på en Administrator og en vanlig bruker? Eller kan jeg sette en vanlig bruker som Administrator?

Lenke til kommentar

Har du fått ordnet dette nå? Brukere som du oppretter ved hjelp av den metoden som jeg skrev vil ikke vises som brukere i WHS konsollet.

Du kan jo selvsagt gi en eksisterende bruker admin rettigheter ved å legge den til i Administrator gruppen. Eneste du må huske på er at den brukeren mister muligheten til å logge inn på WHS via internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...