Gå til innhold

Tips til mikrofon til mange forskjellige instrumenter?

Beges

Anbefalte innlegg

Hei! Prøver å ymte litt frempå med julegaveønsker + 18-årsgaveønsker til slekta, og tenker litt på innspillingsutstyr. Spiller både sekkepipe, fløyter, munnharpe og strengeinstrumenter (akustisk og elektrisk), i tillegg til at jeg kommer til å ta opp litt perkusjon, for eksempel rammetromme.

Er det noen som har tips til en mikrofon? Jeg har ikke tenkt på å sette i gang med full plateinnspilling i heimen, men ønsker meg utstyr til å få tatt opp med grei demo-kvalitet :)

---

Hvor viktig er det med et godt lydkort, forresten? Har et Audigy SB-kort i pc'en med bare én 3.5mm-inngang, men vet ikke hvordan det vil funke med en god mikrofon. Hva bør jeg fokusere på først og fremst? Økonomien er litt skral for øyeblikket, ser dere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkortet ditt er ganske ubrukbart, da det vil bli en flaskehals for hvilken som helst litt bedre mikk. Hvor mye har du tenkt at de skal betale for denne mikken eller mikkene du ønsker deg?

Hvis det er snakk om en dyr gave, kan de jo kjøpe både lydkort og mikk. Hvis det derimot er snakk om noen få tusenlapper, kan du ønske deg en Zoom H2! Zoom H2 er en opptaker med 4 helt greie innebygde kondensatormikker, som tillater både stereo og surround. Zoom H2 kan du lett ta med deg hvor som helst, men du kan også koble den til PCen via USB, og bruke den som en USB-mikk! Tror du får den til mindre enn 2 000.

Lenke til kommentar

Hvis du legger på litt kan du jo også pøse på med en Zoom H4 til en ca 2.500,- I tilleg til alt zoom H2 har har H4 plass til 2 esterne mikrofoner med Phantompower. Da har du muligheten for enda bedre opptak. Men Zoom serien er ikke no tull, kvalitet fra ende til annen er min erfaring. Absolutt anbefalt.

Lenke til kommentar
Ikke for å hijacke tråden, men det fins vel ikke noen litt billigere som også kan gjøre jobben? Er ikke ute etter noe fancye greier bare noe som gjør at ikke pianoet høres helt jævlig ut.

Hvorfor ikke bare fleske til med en Zoom H2? Den er ikke spesielt dyr, og du får masse lydkvalitet for pengene. Da får du noe som kan ta meget kurante opptak av pianoet!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvor viktig er det med et godt lydkort, forresten? Har et Audigy SB-kort i pc'en med bare én 3.5mm-inngang, men vet ikke hvordan det vil funke med en god mikrofon. Hva bør jeg fokusere på først og fremst? Økonomien er litt skral for øyeblikket, ser dere..

"Jnz Lagt til 20/11-2008 : 13:49

Lydkortet ditt er ganske ubrukbart, da det vil bli en flaskehals for hvilken som helst litt bedre mikk. "

Lydkortet har helt klart sine begrensninger ingen tvil om det. Men ubrukbart er det ikke vil jeg si.

Har selv gjort en plate via dette lydkortet for noen år siden ( år 2001 ) mikrofon: Røde NT1 via mic.forsterker.

At lyden er dårligere en det jeg får idag, er det liten tvil om :) men fungerte absolutt.

En snutt i mp3 kan høres her:

http://www.signesvei.no/funstudio/mp3/If%2...ver%20comes.mp3

Vokal og Akustisk gitar er via Røde NT1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...