Sandsvei Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hei, Jeg jobber 2 dager i uke. Totalt 10 timer. Har 100kr i timen fra nyttår + provisjon som varirer veldig. Kanskje 300-400kr ekstra i mnd. Har regnet ut at det blir ca 51 000 i året. Og jeg vurderer å bare bruke firkortet opptil 39 000 og trekke 50% skatt for det som blir over. Det blir ca 5500 kr i skatt i året og det er jo ikke store tingen. Også, ferielønn? Kommer det i tilleg eller blir det regna på det samme? Hva synes dere? Endret 20. november 2008 av Sandsvei Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Sånn jeg ser det så vil det ikke lønne seg å bruke frikortet hvis du vet at du kommer til å gå over. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Hvor mye vil jeg måtte betale i skatt på rundt 50-60 tusen da? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det er jo flere faktorer som spiller inn, men jeg vil satse på mellom 15 og 20 prosent. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Hmm, kan du fortelle mer om disse faktorene? Okei, men du tror ikke det blir noe over 20% da i hvertfall? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Faktorer som gjeld/formue, reiselengde, barn/ikke barn, egen bil, egen bolig. Mange ting som skal med. Når jeg fikk mitt skattekort så lå jeg vel an til å tjene mellom 50000 og 60000 (noe som var feil, men det er annen historie), og jeg trekker 16%. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) 51 000 blir ca 2700 kr i skatt. Du vil uansett få igjen det du betaler for mye så om det ikke er et problem for deg å betale 50% av siste lønning så er det bare å kjøre på. Ganske god sparing på toppen av det hele. Om du ønsker er det bare å be om et skattekort, får det i løpet av noen dager og sikkert pålydende 5 % eller noe. Vil også få litt mer forutsigbare utbetalinger. Lenker: http://www.skatteetaten.no/default.aspx?id...;epslanguage=NO http://www.skatteetaten.no/Templates/Grupp...;epslanguage=NO Endret 20. november 2008 av Pastafarian Lenke til kommentar
SniperElite Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 du bør skaffe deg skattekort ja, så slipper du å få en smell ved neste skatteoppgjør Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hva som står på kortet ditt har INGENTING å si for hvor mye skatt du må betale. Det du betaler inn nå, er forhåndsskatt. Denne betales ikke inn før en gang til neste år. Betales det da for lite, får du baksmell. Betaler du for mye, får du igjen på skatten. Det greieste er ofte å bruke tabellkort. Hvis ikke, er det bare å bestille et skattekort med 10% om du tjener ca. det du sier her, så holder det i massevis. Du kan sjekke på www.skatteetaten.no hvor mye du må betale i skatt, ved å plotte inn hvor mye du tror du vil tjene, samt det du kan få fradrag for (BSU er vel et hett tips i ditt tilfelle) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå