arntjon2 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Heisann. Jeg vurderer å starte enkeltmannsforetak å leie meg ut time for time til et fast firma 1800 timer i året, altså et vanlig årsverk. Vil ikke ha store utgiftene på verktøy å slikt, men på bensin, telefon ol. Firmaet står for delene, så de vil ikke gå gjennom mitt foretak. Hvor mye kan jeg forvente regnskapet vil komme på? Dette burde jo være et ganske enkelt regnskap, med faste trekk hver mnd. Kunne jo tatt det selv, men vil begynne med regnskapsfører, siden jeg er litt usikker på dette. Noen som har liknende erfaringer? På forhånd takk Arnt Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ikke helt på topic, men jeg er nyskjerrig. Hvorfor ikke bare bli ansatt i det firmaet du leier deg ut til? Da har du mye sterkere rettigheter hvis det skulle oppstå tvist i arbeidsforholdet. Lenke til kommentar
arntjon2 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Ikke helt på topic, men jeg er nyskjerrig. Hvorfor ikke bare bli ansatt i det firmaet du leier deg ut til? Da har du mye sterkere rettigheter hvis det skulle oppstå tvist i arbeidsforholdet. [/quotvil Vil ikke tjene like mye på det tror jeg. Det er derfor jeg har stilt spm. for å kunne regne på det. har også vurdert å starte et NUF. Da står jeg med samme rettigheter siden jeg kan ansette meg selv. Det er samtidig nok jobb å få hos andre hvis det skal gå skeis med firmaet jeg har avtale med. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det kommer mye an på deg selv, hvor flink du er til å holde orden på bilag for utgifter og inntekter, samt hvilket regnskapskontor du velger. Velger du en av de kjente koster det mer enn om du benytter en vanlig regnskapsfører. Du kan også avtale pris, men da må du vite omtrent hvor mange bilag du vil få pr. år. Hva det vil koste er derfor vanskelig å si, men alt fra 2 - 3 tusen til flere ti tusener er mulig, det kommer an på hvem du velger og mengden av bilag. Lenke til kommentar
arntjon2 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Det kommer mye an på deg selv, hvor flink du er til å holde orden på bilag for utgifter og inntekter, samt hvilket regnskapskontor du velger. Velger du en av de kjente koster det mer enn om du benytter en vanlig regnskapsfører. Du kan også avtale pris, men da må du vite omtrent hvor mange bilag du vil få pr. år. Hva det vil koste er derfor vanskelig å si, men alt fra 2 - 3 tusen til flere ti tusener er mulig, det kommer an på hvem du velger og mengden av bilag. Et enkelt regnskap med under 300 bilag. Det kan da ikke koste så all verden i året? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Et enkelt regnskap med under 300 bilag. Det kan da ikke koste så all verden i året? Jeg vet ikke, men tipper at det vil koste deg 3 - 4 tusen inkludert årsavslutning hos en som driver med regnskap som profesjon. Det er imidlertid fullt lovlig å bruke en kompis som har greie på regnskap, evt. gjøre det selv. Det finnes en rekke gratis programmer for regnskap som er enkle å bruke hvis man kan det grunnleggende. Et regnskap med 300 bilag gjøres fort unna hvis bilagene er sortert fortløpende på forhånd. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Må ikke glømme at du nå er pliktig tel å skaffe deg forsikkringer, pliktig tel å utføre oppdraget uansett pris, må skaffe arbeidstøy å verneutstyr sjøl, misster retten til overtidsbetaling å fraskriver deg retten til å være sjuk. Nå har ikke lenger gammel arbeidsgiver noe annsvar for deg, men du er derimot en selger som leverer et produkt til en annen bedrift. Jeg laga akkurat samma type firma med tanke på å leie meg ut som vikarierende sjåfør tel transport-selskap, men endte opp med at jeg heller lot meg ansetta i 5 forskjellig selskap å motta vanlig lønn, istedefor å begynne med alt papir-arbeidet. Kan godt hende det hadde lønnt seg å ta papir-arbeidet for min del, men var sabla greit å sleppe også Lenke til kommentar
avo Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Du må huske å dobbeltsjekke med skattefuten om dette er noe de aksepterer. I utgangspunktet må du ha flere enn en kunde, hvis ikke regnes det som et ansettelsesforhold/ forsøk på å unndra arbeidsgiveravgift. Vet at en del freelancere i mediabransjen har fått problemer når de har jobbet kun for et og samme selskap i et helt år. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Du BØR i allefall ha forsikkringer. Nå veit ikke jeg å du holder på med, men om du ødelegger noe eller skader deg sjøl i noen littt mer praktiske yrker hvor arbeidsredskapet har en større pris å kroppen litt lettere for å få fysiske påkjenninger, så er du selv annsvarlig for alt som går galt. Spesielt angående det å skade seg sjøl. Det er som regel LANGT dyrere enn matrielle skader, å vanlig personskadeforsikkring dekker som regel kun det du fåretar deg på fritiden. Er derfor arbeidsgivere er villige tel å betale mer i timen framfor å ansetta folk. Da fraskriver dem seg ethvert annsvar for ting som går galt, samtidig som dem sparer masse penger på forsikkirnger, arbeidsgiveravgift, feriepenger, overtid osv Endret 20. mars 2009 av BECMST Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Regnskapsførerer tar ca +/- kr 550 + mva per time. Lenke til kommentar
Rhj Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Et enkelt regnskap med under 300 bilag. Det kan da ikke koste så all verden i året? Jeg vet ikke, men tipper at det vil koste deg 3 - 4 tusen inkludert årsavslutning hos en som driver med regnskap som profesjon. Det er imidlertid fullt lovlig å bruke en kompis som har greie på regnskap, evt. gjøre det selv. Det finnes en rekke gratis programmer for regnskap som er enkle å bruke hvis man kan det grunnleggende. Et regnskap med 300 bilag gjøres fort unna hvis bilagene er sortert fortløpende på forhånd. Det er da virkelig ikke lov å la en kompis føre regnskapet, med mindre han er ansatt i firmaet..... Benytt en autorisert regnskapsfører så havner du ikke i problemer med skatt eller MVA Et regnskap på ca 300 bilag koster et sted mellom 8000 og 15000, litt avhengig av hva som skal gjøres, og at alle bilag er tilstede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå