Gå til innhold

Hjelp til oppsett med lyd og bilde :)

Anbefalte innlegg

Per dags dato har jeg følgende utstyr:

Samsung 40" (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349396)

Playstation 3

Slik som ting er nå, er PS3 koblet til TV'en med HDMI.

Det jeg vil gjøre noe med er lyden her. Lyden som kommer fra TV'en er døll og kjedelig når man spiller heftige spill eller ser på Blu-Ray (noe jeg ofte gjør).

Jeg er usikker på om jeg skal ha 5.1 eller om det holder for meg med 2.1.

Har vurdert denne her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378943

(Dersom noen har peiling på et bra 2.1 sett så er det bare å rope ut)

Det jeg lurer litt på er kobling og sånt. Jeg har null peiling på hvordan jeg skulle koblet det her. Kobler jeg surroundanlegget i TV'en? Trenger jeg noe mer utstyr og hvordan gjør jeg dette her? :)

EDIT:

Det er en annen veldig god mulighet - men vet fremdeles ikke helt hva jeg trenger.

Har 2 relativt store høytalere som jeg kjøpte for et par år tilbake. veldig gode. Kan jeg koble de til en forsterker (med mulighet for å bygge ut til 5.1), sammen med en sub for få 2.1? Hva må så gjøres for at lyden som kommer ut fra PS3 skal sive ut av høytalerene mine?

Endret av bjaanes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 2 relativt store høytalere som jeg kjøpte for et par år tilbake. veldig gode. Kan jeg koble de til en forsterker (med mulighet for å bygge ut til 5.1), sammen med en sub for få 2.1? Hva må så gjøres for at lyden som kommer ut fra PS3 skal sive ut av høytalerene mine?

Nå har jeg ikke veldig peiling på dette, men siden ingen andre har svart. Det skulle da gå an å koble de til en forsterker med en sub på. Kunne i så fall brukt de som fronthøyttalere når du senere kjøper deg resten av høyttalerne til 5.1.

Jeg ble anbefalt NAD T774 til 5.1 til et anlegg i billigklassen. Koster 2498,- og da kan du bygge ut til 5.1 etter hvert.

Ikke ta mitt ord på det likevel, ring til HF-klubben og spør for å være sikker ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke PS3 sender lyd over hdmi, så du må koble til med en lydkabel av et eller annet slag. Er nok mange tråder om tilkobling av PS3 her og på avforum. Dekoder (hvis du bruker dette til å se tv) kan også kobles til forsterker slik at du får bra lyd når du ser på tv også. Hvis du ikke bruker dekoder kan du koble til tven til forsterkeren hvis du tven har en lydutgang.

Du får sikkert bedre lyd med de høyttalerene du har og en forsterker, f.eks NAD T744.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det jeg aller helst vil ha er en receiver som kan kobles slikt:

PS3

HDMI-kabel

Forsterker

HDMI

TV

Altså:

En PS3 som er koblet til receiveren via HDMI (ingen andre kabler), og forsterkeren er koblet til TV'en via HDMI. Altså 2 HDMI kabler.

(Og Høytalere osv er selvsagt koblet til forsterkeren :p)

Så det jeg trenger er en receiver som kan sende ut både bilde (1080p ofc.) og lyd.

Pris: fra 2500-6000

Jeg ser nå på noen DENON-forsterkere på hifi-klubben:

Blandt annet denne:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ceiver_sort.htm

"Med hele tre HDMI-innganger og HDMI-switching kan du sende bilde og lyd fra f.eks. DVD-spiller og HD-spillkonsoll (f.eks. PlayStation 3) direkte til flatskjermen via en enkel kabel. Vær likevel oppmerksom på at det – i motsetning til større DENON-receivere – er snakk om en ren video-switching funksjon. Defor må du supplere med en digital coaxial-kabel for å få full kringlyd fra DVD/Blu-ray."

Gjør videoswitching noe med bildekvaliteten? :S Og hvordan skal jeg "supplere" med en digital coaxial-kabel, og trenger jeg å gjøre det (for å få "full kringlyd" - hva nå enn det er).

Endret av bjaanes
Lenke til kommentar

Enig med Francesca.

AVR255 er en god receiver. Den har 3 HDMI-innganger som du kan koble inn PS3 og digitaltuner og f.eks pc i. Deretter kobler du 1 HDMI-kabel frareiceiver til TV, så sender den bilde sømløst til tven. Hvis du merker forsinkelse (delay) på bilde eller lyd kan dette justeres i forsterkeren. Og til prisen hos NetonNet er den et veldig godt valg!

(Hvis du ikke har tuner så bruker du bare hodetelefonutgangen på tven; 3,5mm -> rød og hvit stereojack ,30 kr på Clas Ohlson)

Ellers kjører Netshop ofte tilbud på Onkyo SR 606 og Yamaha 663 som også er gode valg i budsjettklassen. Selv om jeg ville gått for Harman Kardon over disse.

Bygg så senere ut med flere høyttalere og sub hvis du vil. Det ville jeg definitivt gjort, mye gøy kringlyd på blu-ray og PS3-spill. (F.eks i GTA4, kan du gå i sirkel og høre stemmer til andre fotgjengere gå rundt deg. Dette gjorde jeg ganske manger ganger bare fordi det var gøy!)

Jeg mener man ikke trenger det aller beste til bakhøyttalere, og at satelitter i typen 1000-1500kr paret funker i lange baner. En god senterkanal er viktigere. Og en sub f.eks fra XTZ til 2000kr (sjekk bruktsalg på avforum.no og hifisentralen.no) så har du et dundrende gøyalt anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...