Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det pcen eller nettleverandøren som bremser linja?

Anbefalte innlegg

Gjennom kabeltvleverandøren min har jeg nå en 100/100 mbits linje. Jeg måler stabilt 90/90 mbits på speedometer.hardware.no når jeg måler med nettleseren som ligger i tv-dekoderen. Denne er koblet direkte i modemet. På pcen min måler jeg stabilt 50/6 mbits. Når jeg sjekka litt nærmere fant jeg ut at routeren jeg kjøpte ikke er så rask som jeg var lovet, nemlig at den takler kun 100/10 mbits (LINKSYS WRT160N). Derfor prøvde jeg å koble pcen direkte inn i modemet, men hastigheten er den samme, nemlig 50/6 mbits. Pcen har jo gblan, så den burde jo takle linja.

Spørsmålet blir da om det er noe ved pcen som bremser hastighetene eller om leverandøren leverer lavere hastighet på pc-utgangen i modemet enn tvboks utgangen.

Et annet spørsmål er hva slags router skal jeg velge som kan håndtere linjen min.

Endret av GZ~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D-link DIR-655 takler ca 250Mbit og har Gigabit WAN - internettport.

Det er nok noe med innstillinger på PC eller feil på nettverkskortet. Du skal ikke ha noe problem med 100/100 på et Gbit nettverkskort.

Når det står 100/10 på router så betyr det at den kan kommunisere med 100 eller 10Mbit. Den vil da velge 100Mbit hvis det ikke er feil en plass.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

er du sikker på at dekoderen selv har gigabit nettverk da?

For et 100mbit nettverk vil ikke ta mer en rundt 50-60mbit i praksis, og den eneste måten du da kommer over det når det skal frem til PCen er om både PCen og dekoderen/ruteren har gigabit nettverk.

Det er ihvertfall det første jeg ville sjekket.

-Stigma

Lenke til kommentar

På TV-dekoderen (som også har nettleser) måler jeg som nevnt 90/90 mbits. Når jeg måler med pcen kobla rett i modemet som tvdekoderen også er kobla inn i så får jeg måleresultater på 50/6 mbits.

Modemet bør takle slike hastigheter siden det er delt ut av leverandøren av linja, og siden jeg får slike målinger på tvdekoderen.

Pcen og dekoderen må stå i ulike utganger, og de kan ikke byttes om.

Min teori er at enten er det noe med pcen som bremser, eller så leverer leverandøren ulik hastighet på de ulike utgangene.

Lenke til kommentar

Det jeg kaller modemet er boksen som er kobla i vegguttaket

Modemet har en utgang til tv-dekoder (som også har en internettfunksjon innebygget)

Modemet har en annen utgang som er til internett. Denne kan jeg koble rett i pcen eller via en (trådløs)router

Det som er interessant av hardware er vel hovedkortet. Det er et MSI K8N Neo2 Platinum-54G

Ellers så kjører jeg vista 32 bit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...