Faxfinn Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hallo! Har ett hotell som kunde på jobb, og de ønsker å bytte ut de trådløse aksesspunktene pga. ustabilitet i gjestenettet. Er det noen som har anbefalinger på routere/aksesspunkt siktet mot firma? Hotellet har 3 etasjer med soverom, og i hver etasje er det 3 aksesspunkt per i dag. Alle er av typen ZyXEL ZyAIR G-1000 (satt opp av rivaliserende firma, vi har dårlige erfaringer med disse). I snitt så dekker hvert aksesspunkt ca 8-10 rom, opptil 20 enheter koblet til. De har også tre aksesspunkt i første etasje, som dekker resturanten, kaffeteria o.l, men kan ikke si med sikkerhet hvor mange brukere som er koblet opp her til enhver tid. På privatkunder / små bedrifter har vi tidligere brukt Linksys WRT54G/GL, og vi er meget fornøyde med disse. Kan disse passe inn her, eller vil de bli for "enkelt"? Oppetid er viktig her, da nettet er i bruk stortsett hele døgnet. På forhånd takk! -Faxfinn. Endret 20. november 2008 av Faxfinn Lenke til kommentar
ior Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Första tanken som slår mig är en Cisco ASA5505 brandvägg. De är stabila, klarar relativt mycket bandbredd och är inte speciellt dyra. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Personlig ville jeg ha bygget et nett med Cisco ASA5505 og Meru trådløst nettverk. Vil definitivt ha valgt et trådløst nettverk beregnet på enterprise, og med sentralisert kontroller. Lenke til kommentar
Faxfinn Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Takker for forslag. Skal ta en nærmere titt på Cisco ASA5505 EDIT: Noen flere forslag? Er helst aksesspunkt jeg er interessert i Endret 20. november 2008 av Faxfinn Lenke til kommentar
ior Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Jag bygger som regel trådlösa nät baserat på Cisco wireless lan controller (wlc) och Cisco Aironet 1131 AG accesspunkter. Endret 20. november 2008 av ior Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Gj0r som ior sier, sjekk ut WLC/WiSM fra Cisco, de har dugelig med varianter av skinny aksesspunkter, og 1131 er en fin kandidat. Med sapass mange APer vil du definitivt ga for en sentralisert l0sning. Brannvegger kan du jo ta nar du har et stabilt tradl0st-nett:) Good luck. Lenke til kommentar
Faxfinn Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Mange takk for alle svar Lenke til kommentar
rmon Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hallo! Har ett hotell som kunde på jobb, og de ønsker å bytte ut de trådløse aksesspunktene pga. ustabilitet i gjestenettet. Er det noen som har anbefalinger på routere/aksesspunkt siktet mot firma? Hotellet har 3 etasjer med soverom, og i hver etasje er det 3 aksesspunkt per i dag. Alle er av typen ZyXEL ZyAIR G-1000 (satt opp av rivaliserende firma, vi har dårlige erfaringer med disse). I snitt så dekker hvert aksesspunkt ca 8-10 rom, opptil 20 enheter koblet til. De har også tre aksesspunkt i første etasje, som dekker resturanten, kaffeteria o.l, men kan ikke si med sikkerhet hvor mange brukere som er koblet opp her til enhver tid. På privatkunder / små bedrifter har vi tidligere brukt Linksys WRT54G/GL, og vi er meget fornøyde med disse. Kan disse passe inn her, eller vil de bli for "enkelt"? Oppetid er viktig her, da nettet er i bruk stortsett hele døgnet. På forhånd takk! -Faxfinn. Vi har selv HP, 740 som styrer 720, som igjen styrer AP 530 el. 420. Eller de kan gå via en Juniper SSG 5 for eks. Også har du WLAN Security Switch fra Nortel. Men dette er en dyr løsning! 2270 (12/24/36 AP) er gått ut men får fortsatt tak i det, Nortel/Cisco 1010 AP er erstattet med Cisco 1131. En Nortel WLAN Security Switch, 2360 (klarer 12 AP, hvis jeg ikke husker feil) koster ca. 16.500,- og en 2380 koster ca. 65.000,- og klarere 40 AP, med mulighet for å utvide med lisenser opptil 120 AP. 2330 AP (passer til den nye security switchen, 2300 serien) koster ca. 3.000,- pr. AP. Skulle gjerne pilt litt med fingrene mine på Meru Networks det skal vist være bra.. aner ikke åssen de er på pris! Alle priser jeg nevner er ca. og alltid eks mva! Det er det jeg alltid operer med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Cisco meg her og Cisco meg der. Kjøp Motorola. De er mye billigere enn Cisco, enklere å sette opp, enklere å vedlikeholde og bedre. RFS6000 (wireless controller) med AP300 (aksesspunkt). Hot Spot funksjonalitet er innebygd og det har hatt det i noen år nå. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Har du aksjer i Motorola eller? Du har jo jammen prestert å grave frem hver bidige wlan-tråd her på forumet, hvor du hyller det som om det trykket penger i tillegg. Godt mulig det er bra, men med en slik oppførsel, kunne man nesten tro at du har en agenda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå