Gå til innhold

Hva slags tv? Er Full-HD nødvendig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenker på å ønske meg et slikt tv apparat til jul. Jeg spiller av mye HD materiale fra pc'n min, men den sliter med å ta 1080p. Vil jeg enda få "hakk" når jeg kobler på dette på tv'n og det spilles fra pc'n? (Uten å ha dataens skjerm på)

 

Det skal også spilles Xbox 360 på den, men den utnytter nok ikke 1080p så det er vel unødvendig der?

 

Jeg lurer også på hva slags tv som bør være et godt kjøp. 32"-37" i prisklassen 5 - 7 000k.

 

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagger det nå, vil det lagge uansett hvilke skjerm du kobler til.

Om du trenger Full HD er helt opp til bruksområde og lommebok. Dog er det best først som sist å heller legge til de ekstra kronene for et Tv med Full HD støtte.

 

Kan ikke gi deg anbefaling fra egne erfaringer, men Samsung LE-xxA656 har fått gode skyssmål.

Sitter nå her med nyeste Gadget Spesial som ga Samsung LE-37A656 full score og best i test.

Samsung LE-32A656 (32 tommer) koster rett under 7000,-

Samsung LE-37A656 (37 tommer) koster rett under 8000,-

Samsung LE-40A656 (40 tommer) koster rett under 9000,-

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Jeg er ingen TV ekspert, men siterer fra testen:

En av diskusjonene er om såkalt "full HD" har noen funksjon når man snakker om TV-er mindre enn 40-tommer. Dette kommer helt an på kvaliteten på TV-en man har kjøpt. Noen 37-tommere gir ekstrent godt bilde der man får valuta for pengene og virkelig ser en forskjell. Hos andre er ikke forskjellen så store at man legger merke til dem. Generelt sett er 37-tommerene nå så gode at "full HD" godt kan forsvares på disse enhetene.
Lenke til kommentar

Har selv en LE37A656 og er ekstremt fornøyd med denne. Bruker den til å se film på til nå da jeg enda ikke har fått opp starsjonær maskinen min da den er under modding.

Men over til tven er jeg overrasket over hvor godt bildet er på den når jeg har koblet den opp mot analog tv-signaler. Den blir ikke kantete i bildet og er god flytt over hele bildet.

Er ikke noe problem å kjøre filmer som ikke er i full hd på den heller. Men dog ser man rasktforskjell fra hd og ikke hd. Men ser man ikke hd først eller rett etterpå merker man lite til det.

Gode innganger og utganger er det også på tven. Utroligt kjekt med USB inngang for minnepen med bilder eller musikk på. Dette falt min mor for tvert og ønsker seg nå en slik til jul :p

 

Har også brukt xbox360 på tven. Dette var en med HDMI utgang på. Bildet var upåklagelig. GOW2 var en drøm å spille:D Bærre lækkert som man bruka å si.

 

Eneste som jeg kan utsette på tven er at høytalerene ikker er spesielt gode. Men de funker til tv men til spilling/film funker de dårlig. Men har du feks hifi anlegg tilkoblet kan du slå av tv-høytalerne i menyen slik at du slipper å tenke på det.

 

For meg ble det 8500 kroner med frakt til Bodø fra netonnet.no. Og den har nå gått ned 250kroner fra da jeg kjøpte den.

 

Btw sitter 1-2 meter unna skjermen og skriver nå på den :p

Lenke til kommentar

Det finnes ikke mange flat tv-er som har god lyd. Det er ikke lett å putte brukbare høytalere inn i paddeflate tv-er. Hvis man ikke har råd til surround, eller ikke har stereo anlegg så kan man stikke et par pc høytalere inn i hodetelefon utgangen, eller i utgangen bak. Da får man brukbar tv lyd...

 

Når det gjelder Full HD så er det gjort en rekke blindtester på dette og folk ser ikke forskjell på 1080P og 720P før tv-en er over 50” ved vanlig sitteavstand.

Lenke til kommentar
De fleste sitter mer enn en meter fra en 37 - 42" tv... Normal sitteavstand ligger på rundt 3 - 4 meter. Hvis du kommer under 2 meter så kan du like gjerne ha en 32". Folk vil bli fryktelig nærsynte etterhvert av dette størelses hysteriet.

 

Dette er da veldig individuellt. Jeg sitter f.eks ganske nøyaktig 1.80 meter unna min 37" fra nesetipp til skjermen, og synes det er helt perfekt størrelse. Ville hvertfall ikke hatt noe mindre. Er det noe som tilsier at man skal få dårligere syn av en større skjerm? Isåfall vil jeg påstå at dataskjermer er en mye størresyndebukk. Med en 12" skjerm på fanget mitt nå så oppleves den som like stor som 37" på grunn av avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...