Lomaxz Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Prøver meg på ny i Bildekritikken, denne gangen med et bilde fra marokko i sommer. Hva syns dere? bildet er kroppet litt, kunne jeg evt. kroppet litt annerledes? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fint bilde synes jeg. Kanskje litt rotete på venstre siden, men det fungerer for det om. Jeg tror det kunne vært bedre dersom guttungen ikke hadde vært midtstilt, men mer i det gyllne snitt (etc etc). Motivet blir for sentrert, men alikevel er det jo et pent bilde. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg synes komposisjonen fungerer, men gutten ser ikke ut til å være helt i fokus..? Bra motiv, i hvert fall. Godt oppdaget. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det absolutte fokus sitter ikke på gutten, men det er greit. Hadde fokus vært 100% så hadde det vært knall, men situasjonen er viktigst her. Og den synes jeg du har fanget fint. Det kan virke som om det er litt tilfeldig komponert, men det fungerer likevel. Lenke til kommentar
mynte Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Enig med de før meg. ...også lurer jeg på hvordan bildet hadde sett ut i svart/hvitt! Endret 21. november 2008 av mynte Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 PM har selvfølgelig et poeng i at det er situasjonen som er viktigst, og det var såklart det jeg også prøvde å si med de siste to setningene i mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 PM har selvfølgelig et poeng i at det er situasjonen som er viktigst, og det var såklart det jeg også prøvde å si med de siste to setningene i mitt forrige innlegg. Du må passe deg, så du ikke erter på deg den syvende far i huset; også kalt PMnormal. Han vet mer om foto enn alle oss andre tilsammen, og hans ord er lov Ok, nok tøyseprat, mendere er inne på noe; dette er ett godt bilde. Vi kan leke piksel-politi, skarphets-politi, rule-of-thirds-politi eller henge oss opp i andre regler. Jeg er sikker på at bildet bryter med de fleste regler som er populære å terpe på her*, men det er allikevel et bra bilde. Jeg liker bildet fordi det gir meg en fin skildring av en helt vanlig dag et sted langt unna. Og det har en fin ro over seg. Tom *) og jeg er vel en av synderene der ... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Mtp fokus så har jeg vært veldig snill i denne tråden, for selv om bildet er godt så kunne det blitt knall med full treff med fokus. Så det er lov å være kritisk. Men det med komposisjon synes jeg er helt greit, i og med at det er tydelig (men ubevisst?) bruk av vanishing point. Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Takk for all positiv og konstruktiv kritikk folkens . Er enig med det de fleste sier, ser at gutten er litt ute av fokus, og at komposisjonen kunne vært noe bedre. Og hadde jeg vært en litt mer erfaren fotograf hadde nok bildet kunne blitt endra bedre. Håper jo jeg blir litt mer erfaren etterhvert . Dessuten ble bildet tatt litt i hastverk da vi fulgte etter en svindler av en guide . Prøvde meg på B/W versjon av bildet, og en litt tettere crop. Men syns egentlig at de "sandlige" fargene gjør en del av bildet. Så syns ikke det ble noe tess. Mtp fokus så har jeg vært veldig snill i denne tråden, for selv om bildet er godt så kunne det blitt knall med full treff med fokus. Så det er lov å være kritisk. Men det med komposisjon synes jeg er helt greit, i og med at det er tydelig (men ubevisst?) bruk av vanishing point. Hehe, tror nok bruk av vanishing point var rimelig ubevisst, i og med at jeg ikke helt vet hva det er . Lyst til å forklare? Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Du må passe deg, så du ikke erter på deg den syvende far i huset; også kalt PMnormal. Han vet mer om foto enn alle oss andre tilsammen, og hans ord er lov Jeg håper da virkelig at det skal mer til enn at man påpeker at motivet ikke er helt i fokus. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Vanishing point er når linjene leder inn mot et sentralt punkt der de "forsvinner", slik om dørene i enden av gaten. Det punktet kan egentlig være hvor som helst i et bilde, og det er et av de få prinsippene der sentrering fungerer. Slik som her. Kalle: Det trengs egentlig ikke mer hvis humøret mitt er av det rette slaget, så aldri føl deg trygg når jeg er i nærheten... Endret 22. november 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hahaha! Over alt blir jeg "Kalle".. Absolutt over alt! Jeg har vært det siden jeg var sju år, nå.. Tenkte kanskje jeg skulle være Karl-Peder her også, men så kom det såklart noen og fant ut at det måtte finnes noe enklere å kalle meg, og hva ender man så opp med? Jo.. Kalle. Føler meg relativt trygg allikevel jeg, PM. Du er tross alt ganske mange mil unna meg, og kjefteskurer på forumet skal jeg vel alltids tåle. Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Vanishing point er når linjene leder inn mot et sentralt punkt der de "forsvinner", slik om dørene i enden av gaten. Det punktet kan egentlig være hvor som helst i et bilde, og det er et av de få prinsippene der sentrering fungerer. Slik som her. Takk for forklaringen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå