Gå til innhold

Bk: Barføtt kultur

Lomaxz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PM har selvfølgelig et poeng i at det er situasjonen som er viktigst, og det var såklart det jeg også prøvde å si med de siste to setningene i mitt forrige innlegg. :)

Du må passe deg, så du ikke erter på deg den syvende far i huset; også kalt PMnormal. Han vet mer om foto enn alle oss andre tilsammen, og hans ord er lov :)

Ok, nok tøyseprat, mendere er inne på noe; dette er ett godt bilde.

Vi kan leke piksel-politi, skarphets-politi, rule-of-thirds-politi eller henge oss opp i andre regler. Jeg er sikker på at bildet bryter med de fleste regler som er populære å terpe på her*, men det er allikevel et bra bilde.

Jeg liker bildet fordi det gir meg en fin skildring av en helt vanlig dag et sted langt unna. Og det har en fin ro over seg.

Tom

*) og jeg er vel en av synderene der ...

Lenke til kommentar

Takk for all positiv og konstruktiv kritikk folkens :thumbup: .

Er enig med det de fleste sier, ser at gutten er litt ute av fokus, og at komposisjonen kunne vært noe bedre. Og hadde jeg vært en litt mer erfaren fotograf hadde nok bildet kunne blitt endra bedre. Håper jo jeg blir litt mer erfaren etterhvert :D .

Dessuten ble bildet tatt litt i hastverk da vi fulgte etter en svindler av en guide :p .

Prøvde meg på B/W versjon av bildet, og en litt tettere crop. Men syns egentlig at de "sandlige" fargene gjør en del av bildet. Så syns ikke det ble noe tess.

Mtp fokus så har jeg vært veldig snill i denne tråden, for selv om bildet er godt så kunne det blitt knall med full treff med fokus. Så det er lov å være kritisk. Men det med komposisjon synes jeg er helt greit, i og med at det er tydelig (men ubevisst?) bruk av vanishing point.

Hehe, tror nok bruk av vanishing point var rimelig ubevisst, i og med at jeg ikke helt vet hva det er :blush: . Lyst til å forklare?

Lenke til kommentar

Vanishing point er når linjene leder inn mot et sentralt punkt der de "forsvinner", slik om dørene i enden av gaten. Det punktet kan egentlig være hvor som helst i et bilde, og det er et av de få prinsippene der sentrering fungerer. Slik som her.

Kalle: Det trengs egentlig ikke mer hvis humøret mitt er av det rette slaget, så aldri føl deg trygg når jeg er i nærheten... :evil:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hahaha! Over alt blir jeg "Kalle".. Absolutt over alt! Jeg har vært det siden jeg var sju år, nå.. Tenkte kanskje jeg skulle være Karl-Peder her også, men så kom det såklart noen og fant ut at det måtte finnes noe enklere å kalle meg, og hva ender man så opp med? Jo.. Kalle. :D

Føler meg relativt trygg allikevel jeg, PM. Du er tross alt ganske mange mil unna meg, og kjefteskurer på forumet skal jeg vel alltids tåle. ;)

Lenke til kommentar
Vanishing point er når linjene leder inn mot et sentralt punkt der de "forsvinner", slik om dørene i enden av gaten. Det punktet kan egentlig være hvor som helst i et bilde, og det er et av de få prinsippene der sentrering fungerer. Slik som her.

Takk for forklaringen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...