Skogkar Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg skulle ha satt opp noen nettverk hjemme hos meg. Det er strukturen jeg trenger hjelp til. Jeg og en kamerat skal sette opp hvert vårt nettverk. Vi skal bruke hver vår internetttilkobling, men vil gjerne dele noen filer med hverandre. Jeg har tegnet en tegning over situasjonen. pc1 er en desktop som kjører vista. pc2 er en laptop som kjører xp home. Problemet melder seg da jeg vil dele noen filer over det ene nettverket, men ikke de to andre. Filene skal deles over ruter 2 og ikke 1 og 3. Spm1: Hvordan gjør jeg dette? er det overhodet mulig? Spm2: I verste fall kan jeg sette passord på filene mine, men ser ikke ut som denne egenskapen finnes i xp. isåfall hvor finner jeg den, eller finnes det et alternativ? Takke så mye for alle svar, og vær så snill, spør om noe er uklart. Lenke til kommentar
Star Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Trådløs eller kablet tilkobling du tenker her? Du må jo nødvendigvis ha " 2 nettverk " på hver maskin.. Jeg hadde om du har muligheten, kjørt en CAT5 kabel mellom begge maskinene for deling av filer... (gjerne 1000mbps om det støttes av begge kortene) Du kan jo eventuelt sette opp en passordbeskyttet FTP server over nettet, men da får du jo ikke "interne hastigheter" Endret 20. november 2008 av Star Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Enkleste er om du bruker to nettverkskort i hver maskin og en switch eller krysset kabel koblet mellom dere. Dere kan sette fastl ipadresse på de nettverkskortene med forbindelse mellom dere. feks 10.1.1.1 og nettverksmaske 255.255.255.0 på pc 1 og 10.1.1.2 og samme nettmaske på pc2. Edit. er ikek sikkert det blir plass til 2 nettverkskort i laptopen. Endret 20. november 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Takk for svar;) Har to nettverkskort i den starsjonære. I den bærbare har jeg et trådløst og et over kabel. Funker det? Tenker å koble pc2 over kabel mot ruter 2. Pc1 er alt kablet. Krysset kabel vil jeg helst unngå siden jeg kjøper meg en til pc til jul som jeg også vil ha på dette lokale fildelingsnettet. Kommer jeg til å oppleve problemer med dette, som at torrent går saktere? Jeg har nemlig merket det før. Ble kanskje litt uklart dette, men kommer sterkere tilbake i morgen da jeg er mer uthvilt;) Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 ja, da har jeg testet ut endel. Funker oppsette som er satt opp i tegningen over. Men hvis jeg laster ned samtidlig som begge nettverks-tilkoblingene er slått på, går det brutalt mye saktere. Fra ca 200 kB/s med bare en tilkobling aktivert, til 8-10 kB/s. Hvordan kan jeg fikse dette? Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Jeg tok nok feil før der, hvis jeg aktiverer begge tilkoblingene mister jeg internett siden den ene koblinen ikke er koblet til internett. Hvordan kan jeg endre hvilken tilkobling maskinen bruker for å komme seg på nettet? Er xp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå