Gå til innhold

Livet på Madla

anskart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan foreslå hva slags tjeneste jeg bør søke meg til etter madla? skal som sagt i sjø. I utgangspunktet er det på Haakonsvern eller på båt jeg vil. Jeg er ikke akkurat i super form fysisk, ( Tviler på at jeg klarer alle de fysiske "kravene") så noe der du trenger å være i suuuperform er ikke aktuellt.

Noen?

Noen som vil svare?:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den ordrette regelen som ihvertfall gjelder på madla, sannsynligvis i hele forsvaret, er at "håret skal følge hodets naturlige fasong". Det er lov å bruke voks i håret osv, men hanekam og andre fancy-pancy frisyrer er ikke tillatt.

(En gang vi kom tilbake fra turnusperm hadde 2 på mitt lag fått barbert måne på hodet i fylla :D)

Videre skal håret ikke dekke ørene, og det skal heller ikke berøre kragen på uniformen. Det er tillatt å ha langt hår, men da må man gå med strikk/nett, og det er enormt upraktisk når dere skal i felt samt at det ser vanvittig teit ut med nettet på hodet. Skjønt, de færreste jenter i Forsvaret klipper seg, så i utgangspunktet bør det gå bra som nevnt i posten over. En på troppen min som hadde hår ned til midt på ryggen og hadde spart i 4-5 år, tok hele sveisen og ble fort en helt annen person.

De fleste klippes med maskin tidlig i rekruttperioden, men har du kort hår fra før slipper du dette. Jeg klippet meg dagen før innrykk, og slapp dermed å stusse meg helt (ørene mine blir så markante når jeg ikke har hår ;) ).

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Tror ikke man skal ta dette med hårdisiplin så veldig seriøst. På rekruttskolen hadde jeg selv hår som gikk over ørene og ellers var litt langt, men hørte aldri noen som kommenterte det.

alt etter hvor sløve befalet er dette da.

finnes alltid noen befal driter i regler og lar troppen se ut som en saueflokk...

Lenke til kommentar

finnes alltid noen befal driter i regler og lar troppen se ut som en saueflokk...

Du presenterer det som det var noe negativt.

Jeg synes det er flott med befal som lar de menige beholde identiteten sin.

Hensikten er tross alt å forsvare landet, ikke vinne en konkurranse for Leirens Mest Striglede Soldat, Mr. Madla.

Jeg tør ikke gå til krig med en kvartermester som har brukt tiden sin på å pirke på ubarberte soldater og sokker uten tellekant, for å si det sånn...

Slikt befal hører hjemme i en husmorskole.

Soldater som kan krige er ubarberte, og blåser i om det er tellekant i skapene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Soldater må lære seg å lystre ordre, uansett hvor meningsløs den er! For om du får en ordre i felt, men du mener den høres jævla teit ut, så er det sannsynligvis fordi befalet ditt har bedre oversikt enn deg/har en plan som involvere blant annet deg/vet noe du ikke vet, og i strid har han IKKE tid til å forklare deg det. Da må du gjøre det han ber om, selv om du har en bedre idé selv.

Ad tellekanter, så sier det vel seg selv hvorfor dette er viktig.

Ildoverfall på leir midt på natten, lys- og lyddisiplin, du trenger ting i skap.

Lenke til kommentar

Hensikten er tross alt å forsvare landet, ikke vinne en konkurranse for Leirens Mest Striglede Soldat, Mr. Madla.

Jeg tør ikke gå til krig med en kvartermester som har brukt tiden sin på å pirke på ubarberte soldater og sokker uten tellekant, for å si det sånn...

Tøys. Essensen i all effektiv krigføring består av disiplin. Disiplin er viktig for utstyrskontroll, våpensikkerhet, hygiene og alt slik i felt. For å få gode soldater er det derfor viktig å trene på disiplin, et slags dressurkurs, slik at dette blir en vane. En slik ting er barbering, en annen ting er tellekant (grunnen til tellekant i skap er jo forsåvidt at man raskest mulig skal kunne mønstre og pakke i krise-/krigssituasjon, så der har du effektiviteten igjen).

Det er klart at samhold, respekt osv er viktig, og soldatferdigheter går på mye annet enn disiplin, men man kan ikke mangle nødvendig disiplin og samtidig være en god soldat.

Skjønt, det å barbere seg i felt (korte perioder i felt) er noe jeg aldri egentlig har sett vitsen med. Men det å gå i grønt til daglig og se ut som en gjeng lassiser, det er ikke forsonlig med god soldatdisiplin.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Min erfaring er at kvartermesteren oppleves som en sadistisk drittsekk, og jeg tenker meg om to ganger før jeg utfører noen som helst ordre.

En fyr som tar på seg silkehansker, klatrer opp på bordet, og sjekker støv i lampa, bør vurdere prioriteringene sine på nytt. Det samme gjelder når man får 3 omvask, eller kollektiv permnekt på bakgrunn av enkeltpersoners omgang med alkohol.

Jeg er IKKE imponert.

Dette med samhold hadde virket mye bedre hvis kvartermesteren var kompis med karene. Da ØNSKER man ikke å skuffe ham.

Kvartermesteren vår kunne finne på å gi omvask hvis det var et tyggispapir i søppelbøtta eller en vanndråpe på vasken.

Å bitche på sånt gir ingen respekt, bare hat.

Dette var ingen stridssituasjon. Hadde det vært viktig, så hadde det vært lettere å utføre.

Lenke til kommentar

som sagt tidligere, tellekant er viktig, du får 2 min på å pakke sekken til 1 uke i fjellet, da er det viktig å få med seg det man skal raskt, samtidig skal man ha det ryddig i sekken. må få med riktig antall også, verken for mye eller lite.

kommer ikke langt med uryddig skap da...

selv hadde vi "rambo" som troppsjef og hadde flere dager ute i skogen enn inne på leiren.

selv om det kanskje virker unødvendig er stort sett alt nødvendig for en soldat som kan krige.

troppen jeg var med i var på grensen til å få skarpe oppdrag i Norge, de ble avlyst av oppdragsgiver, så jeg ser på troppen som "soldater som kan krige".

ang vasking av rom, så blir det stort sett møkkete etter 1 dag, hybelkaninene flyr rundt og småstein dekker halve gulvet, så det trenge en vask hver dag.

har du vært i en avdeling som er "grønn"(avdeling blir lært opp som soldater) ettersom du kan det du snakker om?

ang barbering, er det kun for at troppen ikke skal se ut som en gjeng narkoma etter 2 måneder. soldatene skal jo ikke kun gjemme seg ute i skogen, men også ha kontakt med lokalbefolkningen. skal de bli tatt seriøst må de se seriøse ut. halvlangt hår, ustelt sjegg og halvveis påkledd gir ikke ett proft inntrykk fra lokalbefolkningen.

folk med silkehansker burde finne på noe annet ja, det bør være reint, ikke sterilt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Min jobb var å sitte i et rom langt nede i bakken og kommunisere med kystvakten via radio.

Hva lokalbefolkningen mener om skjegget mitt, gir jeg en god dag i.

Jeg ser ut som Mullah Krekar, og det kan ingen nekte meg.

Godt du har forståelse med skapet :-)

Jeg gjentar meg selv:

TRUSETRIKSET:

Rydd i skapet ditt en gang for alle. Legg minst mulig i skapet.

Oppbevar det undertøyet du faktisk bruker i en sivil bag under sengen.

Så sparer du flere timer med skaprydding hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...