Gå til innhold

Livet på Madla

anskart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var på Madla 7 uker i januar/februar i år.

Skal ikke påstå at det var spesiellt stas. Maten der var bl.a. veldig dårlig. Men når det er sagt, så vil jeg påstå at den er enda dårligere på Haakonsvern.

Jeg dimmiterte fra sjøforsvaret i går faktisk - og hvis du er heldig nok, så er det tiden etter Madla som er best.

Selv har jeg vært 9 måneder på Kongeskipet Norge, og hatt en fantastisk tjeneste.

Vi var masse ute og seilte i år, og har vært to ganger opp og ned norskekysten og opp til Nord-Norge. Senere var vi i Portugal, Cascais og Lisboa og i Middelhavet, Hellas, Kroatia osv sammen med kongefamilien.

Nå skal det sies at Kongeskipet er noe helt annet å tjenestegjøre ved, enn f.eks MTB eller fregatt. Mesteparten av tjenesten, består for det meste av vedlikehold og holde skuta fin og flott. Jeg for min del, stod for det meste i byssa og lagde mat til besetningen og kongefamilien. Det var stas. ! :)

Lenke til kommentar
Noen som er på madla her? åssen er det med låsbare skap? dumt å ta med seg laptop inn i rekrutten ? har lang reisevei og tenkte var greit med underholdning på toget ;)

Du får ett skap og en lås til det. Laptop er ikke noe problem å ha med. Det var mange som hadde det da jeg var inne.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om noen som er frastjålet noe som er låst inne i skap - det som er utenfor derimot..

De aller fleste har med egen pc og det går fint, så bare pass på å låse UANSETT, så slipper man også at det kommer befal og plukker med seg AG`n for deretter å gi en kraftig reprimande på oppstillingsplass.

Lenke til kommentar
Kan så være, men nå er det ihvertfall et krav.

Vet du om noen som tjenestegjør nå som ikke har tatt/skal ta nivå 2 i sanitet?

Undertegnede.

Undertegnede.

Jeg har det heller ikke.

Skal dere ikke ta det engang?

Oh well.

Lenke til kommentar

Noen som kan foreslå hva slags tjeneste jeg bør søke meg til etter madla? skal som sagt i sjø. I utgangspunktet er det på Haakonsvern eller på båt jeg vil. Jeg er ikke akkurat i super form fysisk, ( Tviler på at jeg klarer alle de fysiske "kravene") så noe der du trenger å være i suuuperform er ikke aktuellt.

Lenke til kommentar

Synes det er litt morsom lesning i denne tråden. Var vikarierende troppsjef for et kull i 1997. Egentlig burde dere bare slite dere gjennom rekrutten, men nå skal dere få litt innsideinformasjon på hvordan man får et perfekt skap, samt hvordan man rengjør AGen slik at den blir helt perfekt.

Skap

Klipp til pappbiter slik at de er nøyaktig så brede som plagget skal være i bredden. Så bretter du plagget rundt denne pappbiten, og bruker strikk, eller i verste tilfelle, stifter plagget fast i platen. Når du så stabler plaggene, får du en perfekt tellekant, uten skrukker. Sålenge det SER fint ut, så driter befalet i hvordan det er gjort. Det KAN tenkes at det blir sjekket, men oddsen for det er forsvinnende liten. Pass på å få deg ekstra tøy til daglig bruk som du oppbevarer i skittentøysnettet, eller i en sivil bag.

AGpuss

Saus inn AGen som du har plukket i småbiter med symaskinolje. Er en fin ting å gå til anskaffelse av privat, det letter arbeidet utrolig mye. La delene stå en stund. Kok opp vann, en vannkoker kan du ta med deg hjemmefra, og så skyller du våpenet med vannet mens det koker. Da er vannet så varmt at eventuelle rester fordamper. Vær kjapp og puss våpenet med en tørr pussefille. Og så smører du det inn igjen med symaskinolje. Skulle det fortsatt være noe gjenstridig kruttslam, så gjentar du prosessen, og avslutter med å smøre. Denne behandlingen av våpenet kan resultere i refs om det blir oppdaget. Litt kløkt og samarbeid med romkameratene burde forhindre dette. Som resultat har du troppens reneste våpen, og befalet vil bruke AGen din som eksempel på vel utført arbeid.

Støvlene

Som bonusmateriale kan jeg nevne støvlene. De nye du får utlevert vil nok gi deg gnagsår, så saus dem godt inn med kiwi, fyll dem med vann, og ta deg en times tid i badstuen med skoene under benken. Gjenta behandlingen et par ganger, og du har støvler som er myke som en barnerumpe.

Nå har du i grunn tre ting mindre å tenke på. Disse teknikkene fikk meg gjennom befalskolen, og det bør få deg også glatt gjennom rekrutten.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Undertegnede.

Undertegnede.

Jeg har det heller ikke.

Oh well.

Jeg får kanskje (bare kanskje) tatt det når jeg blir overført til nytt tjenestested. Ville ikke fått tatt det om jeg hadde blitt værende her (men nå legges jo OVB ned, så jeg må et annet sted). De andre som er her har fått opplæring, men har ikke tatt eksamen. Om de får tatt det, avhenger av tjenestestedet etter jul.

Lenke til kommentar
Noen som kan foreslå hva slags tjeneste jeg bør søke meg til etter madla? skal som sagt i sjø. I utgangspunktet er det på Haakonsvern eller på båt jeg vil. Jeg er ikke akkurat i super form fysisk, ( Tviler på at jeg klarer alle de fysiske "kravene") så noe der du trenger å være i suuuperform er ikke aktuellt.

Noen?

Lenke til kommentar

Undertegnede.

Undertegnede.

Jeg har det heller ikke.

Oh well.

Jeg får kanskje (bare kanskje) tatt det når jeg blir overført til nytt tjenestested. Ville ikke fått tatt det om jeg hadde blitt værende her (men nå legges jo OVB ned, så jeg må et annet sted). De andre som er her har fått opplæring, men har ikke tatt eksamen. Om de får tatt det, avhenger av tjenestestedet etter jul.

Vet du hvor du blir overført?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...