Gå til innhold

Livet på Madla

anskart

Anbefalte innlegg

Her er enda et tips:

3) Skjeggtrikset

Du får ikke la skjegget gro i militæret.

Unntaket er hvis du allerede hadde skjegg da du kom inn.

Hvis du vil sove lengre hver morgen, sørg for å ha skjegg, for da får du beholde det. Så slipper du barberinga.

Alle romkameratene dine får kjeft dersom de stiller til inspeksjon med litt skjeggstubb etter en litt lite grundig barbering. Men du slipper unna med helskjegg :-)

Kan jo legge til, selvom det ikke se så relevant for de som skal til Madla, men derimot for de som drar nordover. Når man barberer seg fjerner man det fettlaget som ligger på huden. Når det er borte blir huden mer var for kulde. Selv sparer jeg nå til helskjegg, slik at jeg slipper å stille nybarbert på oppstilling i 35 minus, så får jeg heller ta det bort når kuldegradene forsvinner en eller annen gang i august :)

Kan jo også legge til at man kan søke om å få lov til å annlegge skjegg. Så hvis man stiller nybarbert så kan man være heldig å få søknaden godkjent.

Hett tips: Barber deg grundig kvelden før.

Såvidt jeg husker så er faktisk den regelen alvorlig ment. Sannsynligvis for å hindre at noen vil la det gro.

Eller kanskje for at soldater skal se propre ut i uniform.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er enda et tips:

3) Skjeggtrikset

Du får ikke la skjegget gro i militæret.

Unntaket er hvis du allerede hadde skjegg da du kom inn.

Hvis du vil sove lengre hver morgen, sørg for å ha skjegg, for da får du beholde det. Så slipper du barberinga.

Alle romkameratene dine får kjeft dersom de stiller til inspeksjon med litt skjeggstubb etter en litt lite grundig barbering. Men du slipper unna med helskjegg :-)

Kan jo legge til, selvom det ikke se så relevant for de som skal til Madla, men derimot for de som drar nordover. Når man barberer seg fjerner man det fettlaget som ligger på huden. Når det er borte blir huden mer var for kulde. Selv sparer jeg nå til helskjegg, slik at jeg slipper å stille nybarbert på oppstilling i 35 minus, så får jeg heller ta det bort når kuldegradene forsvinner en eller annen gang i august :)

Kan jo også legge til at man kan søke om å få lov til å annlegge skjegg. Så hvis man stiller nybarbert så kan man være heldig å få søknaden godkjent.

Hett tips: Barber deg grundig kvelden før.

Såvidt jeg husker så er faktisk den regelen alvorlig ment. Sannsynligvis for å hindre at noen vil la det gro.

Eller kanskje for at soldater skal se propre ut i uniform.

Syns veltrimmet skjegg også kan se veldig bra ut jeg!

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan det det. Men, som du sier, det skal være veltrimmet. Det er i vokseperioden (mellom nybarbert og utvokst skjegg) en har portforbud.

Ja, jeg har ikke lang tid igjen til mitt er utvokst, så nå gjenstår bare trimmingen frem til januar :)

Du har portforbud de første ukene anyways ;)

Lenke til kommentar

Nesten halvparten av alle som kommer til madla blir sendt hjem igjen. Dessuten klarer alle som må fullføre rekrutten der rekruttida, vi hadde en kar som var så pottitt at vi måtte hjelpe ham med å få på seg klærne. Og en annen halvkort kar på 130kg, og de klarte det glatt likevel. Men samtidig kan du slippe tjenesten bare pga kryssplattfot.

Det er ingen krav du MÅ klare, jeg tok rekrutten på krykker pga jumpers knee. Du skal klare natokravet om befalet så må slepe deg rundt 3000metern. Befalet er bra, bare innse at de oppfører seg litt morskt fordi de skal stresse og teste deg litt. De er bare mennesker, og er fete folk utenfor rollen som troppsjef etc. :)

Jeg var i 4 kompani, bare folk som tror de fortjener quality hotell standarder som klager på romstandaren. Du skal jo stort sett bare sove der uansett.

Dere som sier at rekrutten på madla er heeelt jæævlig er nok sarte sjeler. Tren litt, og søk på noen bra linjer og vis litt insj, så får dere en fet tjeneste istedenfor å sitte ett år med noe dere ikke liker.

Jeg savner madla, hadde verdens råeste folk i kompaniet. :D

Endret av Hakmar
Lenke til kommentar

Hvis du savner madla er det jo for f bare å dra tilbake? Er plenty av grenaderstillinger og annet over alt.

Noe man bør innse her, er at alle mulige kvarter, offiserer osv. er akkurat som deg bare noe lengre i livet og har søkt seg til der du er for de vil ha det artig. De kan jo rutte med soldatene akkurat som de vil stort sett, det finnes inget politi som passer på hva soldatene må gjøre.

Så jeg skjønner hva folk mener når de sier det kommer an på i hvilken tropp man havner i/hvem man får til befal. Jeg tror at jo yngre dem er jo bedre, stort sett. Mange har hatt en kvart som er yngre enn seg selv. De er mer forsiktige, mens offiserer har lært seg at de bare kan gi f og banke jævla vernepliktige=)

Husk også at mange av offisera er vernepliktige også, da heter det pliktår etter skole eller noe.

Befal er like hyggelige som alle andre, men hyggeligst er de etter forsvaret=)

Dette merkes godt, spesielt når man ser alle forskjellene mellom troppene! Er det mulig å ha så store avvik, troppene er jo som dag og natt, noen går ikke i samme permuniform en gang. Dere hadde hvite hansker, noen andre har sikkert dritslække inspeksjoner. Det varierer veldig, og når det blir sagt at kp 4 og 5 sucks, stemmer dette helt sikkert. At dem er best i felt osv spiller vel liten rolle... Er jo ikke det som er om å gjøre. Det handler om å ikke knappe telt hele dagen, brette truser osv=)

Egentlig skulle man håpe på krigføring i forsvaret, men det mangler helt. Bare vask, vask og puss.

Lenke til kommentar

Hadde vi brukt all den tiden vi brukte på jentearbeid til noe nyttig, kunne vi reist ned og vunnet den fordømte krigen i Afghanistan!

Mitt inntrykk etter rekruttskolen er at man kan bare glemme å få bestått på rommet. De VIL ikke gi oss bestått. Skapet mitt bestod ikke EN gang, samma hvor mye anstrengelser jeg la ned i det.

Det var dustete ting som at hælen på sokken stakk ut forbi brettekanten. :nei:

Bidrar verken til trifsel eller noe konstruktivt.

Befalet kunne være riktig hyggelig etter klokka 4, men de var så nazi de bare greidde når det var morgeninspeksjon. Jeg fikk dem langt opp i halsen.

Dråpen som fikk begeret til å renne over, var da de truet med å inndra permen til samtlige rekrutter etter at fem stykker hadde drukket for mye og kommet for sent hjem.

Hadde en eneste av oss gjort det dagen etter, hadde vi ifølge trusselen måttet være i leiren neste helg.

Hvis det hadde skjedd, hadde jeg seriøst brutt meg ut og tent på huset til ansvarlige offiser. Eller i hvert fall sterkt vurdert det :-)

Resten av saueflokken kommer jo med idiotiske ordtak som å "ta det som det kommer" eller "finne seg i det". Eller den verste av alle: "Det er lettere å gjøre som de sier enn å protestere".

Slikt finner i hvert fall ikke jeg meg i. Man kan ikke straffe straffe alle.

Unnskyldningen deres for å straffe alle var at det egentlig ikke er en straff å miste en helgeperm. Bare en inndragelse av et privilegium! Som de kan gjøre uten grunn!

Hadde jeg gjort det samme mot offiseren i en ikke-militær setting, altså inndratt frihetsprivilegiet hans, hadde jeg fått årevis i buret.

Jeg har ikke problemer med autoriteter. Men en person som kaller seg kvartermester og er yngre enn meg, er IKKE en autoritet. Klarer de ikke å handle rettferdig, kan de ryke og reise.

Som dere sikkert skjønner fikk jeg ikke mye utbytte av denne vernede bedriften. Men jeg vet i det minste hva kuene til Gilde går gjennom.

Forsvaret anbefales dersom du er desperat etter å få noe kult å oppgi på CVen din. Men kom deg oppover! Bli telegrafist eller kvartermester selv! Ikke bli nede på gølvet, da ødelegger du deg til det punktet da du føler deg TAKKNEMLIG for å FÅ LOV TIL å gå og pisse.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
det kommer ikke du til å være etter to uker.

gled deg til sovetid mellom 23-06 og ro mellom 01-06

uansett hva du gjør har du max sju timer shuteye

i helga kan man få til 10, avhengig av hvor lenge de andre sover

Hvor var det du hadde rekruttskole? På Madla, da jeg var der, var det tjeneste fra kl. 0600 til ca 1530 (noen dager var det til rundt 1900 om jeg ikke husker feil). Etter dette kunne man gjøre hva man ville, inkludert sove. I helgene var det ingen grense på hvor lenge man kunne sove om morgenen.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar

Det er sant, men problemet er en plass å sove på. Jeg sover ikke godt med lys på, musikk, folk i gangen, samtale fire meter unna meg osv. Etter 23 var det en tosk som tok fram telefonen og ringte kjæresten. Himmelen hans hadde visst en rosa farge. Heldigvis slo ho opp med ham etter en mnd. Da blei det en 30 min ekstra søvn hver natt.

Min plan var også å legge meg tidlig hver kveld for å være sterk og klar til prøvelsene dagen derpå, men dette skjedde aldri da resten av gutta hadde fokuset andre steder.

Lenke til kommentar

Var på Madla hele 2005.

Hadde innrykk i januar.

Den andre dagen vi var der kom det en lubben trønder med hauger av gull på skuldra som lurte på om det var noen musikere til stede. Han virka skikkelig koselig og snill, så jeg bare "Hiv og hoi, musiker her!"

Jeg hadde aldri så mye som TATT i noe annet enn blokkfløyte.

Så da havna jeg på 4.4, musikktroppen :p

Etter en liten uke kom det jo for en dag at Stavaas faktisk ikke kunne spille noe som helst, så da de andre var ute og marsjerte og spilte trompet og trommer og gudene må vite satt jeg inne i musikkrommet på velferden, drakk kaffe og delja manisk på trommer og spilte surt på gitar. Noen ble plukka ut til å marsjering etc. og noen ble plukka ut til band, deriblant jeg. Men som den umusikalske slasken jeg var så ble det mest lytting til de andre.

Befalet mitt var fantastisk rett og slett. De var snille og hyggelige. Ikke nazi i det hele tatt. Vi hadde ikke en eneste omvask noensinne.

Så da rekrutten var ferdig hadde jeg jo blitt godt kjent med de som jobba på velferden, og deres befal, så jeg søkte om å få begynne å jobbe der.

Flott tjeneste, selv om det kunne bli kjedelig til tider.

Jeg fikk mange gode venner, og hadde en JÆVLIG MORSOM tjeneste!

Om det er noen der nede akkurat nå, og vet om Tønnesen (Tante Hilde) jobber på velferden fortsatt så stikk innom og hils så masse fra tidligere velferdsassistent Stavaas og si at jeg elsker henne fortsatt.

Lenke til kommentar

Jeg fortsetter gledesspredningen til Stavaas:

Madla var for meg et avbrekk for hodet. Forsvaret har ikke bruk for menige fritenkere som ikke er villige til å innrette seg etter kommandokjeden i tjeneste. Men den kunnskapen trådde jeg jævlig varsomt inn i rekrutten. Godt valg. Ettersom man lærer hva man kan gjøre, og hva man ikke kan gjøre, kan man gradvis øke sin egen handlingsfrihet.

Jeg var nazi på skap og romvask fra første dag. Fikk godkjent i 90% av tilfellene, selv om befalet kom med servietter og hodelykter. Fant fort ut hva som kunne skippes.

Jeg tok meg helt ut i helgene og drakk som en svamp. Rekreasjon ohoy! Så lenge jeg så "edru" ut når jeg kom tilbake var det tydeligvis ok. Troppen fikk aldri påpek på grunn av det, og troppssjefen var happy.

Jeg planla sjelden mer enn en dag fremover (unntak: feltuke), og på den måten kunne jeg slippe å dvele på dritt som kom, eller dritt som allerede har kommet. I tillegg hadde jeg verdens beste troppsmiljø. Vi fullførte ting sammen, noe som gjorde dritten lett tålelig.

Hadde det sinnsykt gøy i feltuka og krigens krav, da jeg hadde vett til å skifte så ofte som nødvendig. Fikk da nok av tid til å le av gutta som satt utenfor teltene i regntøy og hatet. Avsluttet feltuka med et smil.

Vi aksepterte at befalet hadde en jobb å gjøre, og aksepterte begrunnelsen "alt vi sier og gjør, har en årsak". Vi fant ut at befalet var jævlig greie EET, og det gjorde attituden deres i tjeneste lettere å tåle.

Hadde ikke spesielt mye respekt for UBkorper og blodkvarter jeg heller, men man har å høre på hva de sier, da det er slik det funker, enkelt og greit.

Avsluttet rekrutten med en handshake med en brigader og et gratis armbåndsur. Good days. Madla er digg, V&S på Rygge er diggere. Her spiser vi med offiserene. Taco og bløtake til middag i går, egg&bacon til frokost i dag. I tillegg er det ikke hilseplikt! Kanskje jeg skal ditche NTNU-plassen min og gå befalskurs? hmm..

Lenke til kommentar

Nice igjen! Jeg gikk tre dager uten å drite, dette var tre dager i felt. For noen er vel tre dager standard, men dette var tre dager med >3000kcal inn pga feltmat, og fy faen jeg var dritatrengt. Vurderte buksa/busken men fikk aldri anledning til å drite. Måtte gjennom hinderløypa med torpedorommet fullt også... Man bekymret seg liksom ikke like mye om annet da! Men så, etter å ha vært tilbake i leir noen timer og mønstret og alt annet piss var det tid for depot... Mao lang kø med minst 30 min ventetid, jeg ditchet sekken, gikk inn på dass, slapp litt papir å skåla, før ræva rørte setet flommet det ut. Sweet relief! Jødene fikk bare 2 min på seg hver dag til å gjøre fra seg ca, nå vet jeg hvordan det fungerer- uten problemer.

Så hvis du har vanskelig for å holde deg, tro om igjen! Du har plass til det dobbelte=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...