anskart Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Jeg skal i sjøforsvaret på madla i Januar. Jeg lurte på om noen som har vært der kan fortelle litt om hvordan ting er der? altså mtp mat, miljø, dagsprogram, befal, standarder osv osv osv. Fortell gjerne masse, er intressert i å vite alt mellom himmel og jord. Flere som skal i sjø samtidig som meg? Er det også noen teoretiske prøver på Madla? Tenker da sånn "skoleprøver". Har det i såfall mye å si hvordan du gjør det på disse testene? Kan de gjøre det lettere for deg å få tjenestegjøre der du søker? Hvor stor er sjangsen for å komme på haakonsvern eller på båt? Er en av de tingene jeg vil, kommer jeg ikke på båt, så kan jeg nesten gjøre hva som helst for å komme på haakonsvern, og ikke et sted langt utti gokk.. Endret 19. november 2008 av anskart Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Av de jeg kjenner som har vært der så er rekrutten på Madla ganske enkel og slapp. Har bare hørt noen virkelig høl-i-hue ting som de har lært på Madla som er latterlig. Såvidt jeg har skjønt er det veldig bra sosialt, dog. Lenke til kommentar
Oran Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Jeg ble ferdig med madla 5-6 måneder siden, men husker de 7 ukene som igår. Grunnen er fordi de hadde helt jævlig befal. Madla handler bare om hvem du ender med som befal. Det er 5 kompanier i basen, og 3 av disse kompaniene kommer inn i deilig kaserner med chill lugar. 4 og 5 kompani har HELT JÆVLIG kaserner. Jeg var i 5 kompani, og det var enkelt og greit faen skap. Men det er en kjent ting, tropper fra 4 og 5 kompani er de aller beste, både i felten og øvelser. De første dagene (2første dagene) er kjedelige. Du må gjennom masse papir arbeid. Jeg vil rekommandere deg å lære deg fødselsnummeret ditt utenat, den vil du bruke MYE. Du vil gjennom et par poster, lege sjekking, syn, hørsel og en hel masse med piss. Ikke grin over å kjedelig det er, for det gjorde nemlig nesten alle da jeg var der, og bare et par dager senere ville alle tilbake til lege testene og papir arbeidet, for det blir nemlig tungt etter hvert. Den andre dagen drar du til kles lageret og får utstyr verdt 25tusen spenn til sammen. Dere vil samtlige gå gjennom utstyret for å sjekke at dere alle har fått alt. Der etter vil dere lære å gre sengene og brette klærne. Det er ikke GØY. DU KOMMER TIL Å HATE LIVET DITT PÅ GRUNN AV ORDENEN. Dere vil bli lært hvordan å kle seg i rett uniform osv. Senere den dagen vil dere få våpenet deres som er verdt 75,- spenn. Neste morgen står alle opp 6:00 for å vaske. Hele rommet skal være PISS FINT. Vår befal brukte hvite hansker, la seg ned på magen og slepte HELE gulvet for å se om det var noe drit. Om hansken ikke var like hvit som da han tok den på, ble det om vask. Skapet skal se perfekt ut også, orker ikke å forklare engang, er så mye tull. Inspeksjon skjer klokken 8:00. Frokost varierer for hvert tropp, sånn at alle ikke stormer kantinen samtidig. Dere vil lære hvordan å hilse, hvordan å stå i rett, hvil og hvil osv. Her fra varierer alt fra tropp til tropp. Dette skal dere ihvertfall gjennom, av det jeg husker. MYE våpen læring. Ta fra våpenet under 60sekunder. Ta sammen våpenet under 80sek. Er ikke helt sikker på tiden, men er rundt der. Jeg klarte ta av på 29sek og på 64sek. Lære hvordan å ligge med våpenet, magasin bytte, fikse våpen om den går klikk osv. March. det sier seg selv. Å gå 40 mann fint sammen helt likt. Er ikke så lett. For det er alltid en idiot som ødelegger alt, en idiot som ikke klarer å skille høyre fra venstre. Marchen vil begynne med helt vanlig march i staten, men etter hvert skal dere lære å marche med våpen. Hilsing med våpen er heller ikke det aller gøyeste. Makkerøvelse - Det går ut på at du og en makker går sammen, og i 2-3 timer holde på med fysisk trening. Her er et bilde av det. Som du ser er det befal som står og skriker på oss. Er vel omkring 7-10 befal som står der og "heier". 2 av 10 som er med spyr gjennom dette toktet. Husk å drikke jevnlig. Felt dagen har jeg ikke lov å snakke om. Alt jeg kan si er at dere skal ut i ei uke midt i skogen, sove i telt og angripe andre kompanier, med løs skudd. Jævla artig, men du blir forbanna sliten. Du som blir januar kulle kommer til å ha det litt vanskelig, på grunn av kulden og all regne. HAHA. Satan å deilig å vite at mange flere MÅ gjennom helvete vi gikk gjennom. Det er så mye mer, men det takler du fint. Kravene for å komme inn i båt er enkle. 3tusen meter under 15min. Er ei løype rundt madla som er 1500m, 2 runder og du har 3000m.. Ikke stryke på noen av harde hausen, som går ut på å ta så å så mange push ups, sit ups, hang ups osv. Sats for sekser i alt så imponerer du befala. Sit ups for en 6'er er 75 stykk. For å klare en 6'er i situps må du ta 45 stykk. Hang ups 14. Thats it. =) Så du skal gjennom Felt uke hard hausen (MASSE TRENING) krigens krav (heahheahehahea, dette vil du elske) makker øvelse sambands leksjon sanitets leksjon (når du er ferdig med rekrutten skal du ha level 1 i sanitet, topp level er 3) skyting i forskjellige baner Lugar orden Marsjering Redningskurs GASS GASS GASS (du skal inn i et rom der befalene slipper løs CS gass. Du vil miste pusten og besvime av om du ikke løper ut. Drit og bæsj kommer til å renne ut av deg, snørr og masse tårer, du blir helt blind av å mye vann som renner ut av øyet. Jeg er imune mot det, så jeg kjente ikke en drit. 1 av 1,000,000 er imune mot cs, altså har ingen effekt på oss. Flaks for meg hehe. Gass maske leksjon Du har helt syke båter å glede deg til. Jeg rekommandere at du søker Kv Leikvin. Da vil du møte meg i det jeg dimitterer. Grunnen til at du VIL inn i leikvin er fordi det kommer KV BERGEN, det nye kystvakt fartøyer som er et helvetes stort, 100m langt og 16m breit. JÆVLA kule befal. Ellers har du konge skipet du kan tjenete gjøre, noe jeg ikke rekommandere. alt du gjør ombord konge skipet er å VASKE og PUSSE. Fregattene er noe av det råeste. Fregattene ifjor reise til USA og Spania, der de lo til kai. Damer ELSKER marinen. Altså det er så mye som du bare kan glede deg til, men også et par ting du kommer til å hate. Dårlig norsk, kan ikke noe for det. Håper du forstår. Og lykke til. Forresten, ikke ta med deg mye sivile klær og mange sko første uken. Du kommer ikke til å få brukt de. Den første uken kan ingen dra hjem, og ingen kan bruke sivile klær i helgene, så du får gå i uniform å drikke. Det tiltrekker damer. Et hint er å lyve å si at du er fra spesial styrken i Afghanistan. Funker jævla bra. Håper ikke jeg blir straffet for alt jeg har sagt nå. Kan hende jeg har sagt for mye. Er så forbanna masse i forsvaret som er klassifisert. Men men, lykke til. Her er et bilde av krigens krav. Bill- =) Endret 20. november 2008 av Oran Lenke til kommentar
anskart Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 TUSEN takk for laaangt og detaljert svar, var akkurat noe sånn jeg håpte på Virker utrolig gøy, gleder meg som en unge Krigens krav så jo dødsfett ut, dette er jo barnehagen på nytt hehe. Hvis noen andre har noe mer å tilføye, så er det bare å skrive til tastaturet går varmt:) Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Et hint er å lyve å si at du er fra spesial styrken i Afghanistan. Funker jævla bra. Og det er samtidig jævlig tragisk. Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 leste en tråd på milforum om akkurat det er sinnsykt tragisk med folk som lyver på seg slike ting Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Et hint er å lyve å si at du er fra spesial styrken i Afghanistan. Funker jævla bra. Og det er samtidig jævlig tragisk. Det er bare trist. Lurer på hva slags damer som forveksler en spes. soldat med en rekrutt/løk/børstemark fra madla som skryter på seg sånt.. Forøvrig, ikke la deg skremme av hat-beskrivelsene ovenfor. Mine kompiser i alminnelig form syntes det gikk helt greit, litt tungt av og til, men ikke på den måten Mr Oran skriver om. Kanskje han bare er i ufattelig dårlig form, til tross for at han er CS-resistant. leste en tråd på milforum om akkurat deter sinnsykt tragisk med folk som lyver på seg slike ting Nicket ditt er ufattelig forstyrrende, da det på milforum finnes en fremtredende bruker og NK som også bruker det. Copycat? Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Var på 4. KP. Var rimelig ok. Ikke det hardeste fysisk. Første ukene var galemattis, men det var sikkert bare fordi befalet skulle teste oss. Da var det nazi-inspeksjon og alarm på natta. Mas og mas. Men etterhvert var det ganske greit, og man kom fort inn i rutinene. Om man er i ok form klarer man det meste, er alltids mange som ikke burde vært inne som befalet må ta "hensyn" til. Befalet viser seg også å være trivelige folk når man blir kjent med dem. Lenke til kommentar
anskart Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Høres bra ut:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Sjøforsvaret er vel noe av det slappeste man kan havne i. Maten på madla er ikke akkurat spesielt god, spesielt ikke når det er rekruttperioden. Det at du skal inn i januar er ikke positivt heller, de som kommer inn blir sett på som slasker og befalet er mildt sagt negativt innstilt til hele gjengen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Et par hint fra en som nylig er ferdig med militæret: IKKE svar ja til å bli kinovakter! Da jeg var fersk rekrutt fikk vi et valg ingen (unntatt jeg) kunne si nei til: Gratis kino til alle i min tropp, mot at vi stilte som brannvakter. Alle rakk opp hånda, utenom jeg. Hva oppnådde vi? Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg så premieren på Spider-Man gratis. Rekrutter fra tropp 2 og 3 andre måtte betale 40 kroner. Men de fra tropp 2 og 3 slapp å ofre helgene sine for å være brannvakter under åndssvake fjortissfilmer man aldri kan tenke seg å se. Sparte 40 kroner siden jeg så Spider-Man gratis. Men mange helger ble ødelagt. Verdt det? NEI! IKKE bli kinovakt. Inspeksjonene er akkurat like åndssvake som nevnt tidligere i tråden. De idiotene som tror de kan bestemme hva andre mennesker skal foreta seg, kommer inn med silkehansker. De kan finne på å stå på et bord og sjekke for støv oppi lampa! Det er vask på rommet. Den skal ikke bare være rein, men også tørr! Seriøst. Du må tørke vasken før inspeksjon. Speilet skal være helt blankt, ikke en eneste flekk. Og det verste er skapene. Disse åndssvake pappskallene med gull på skulderen krever at alle skjortene og underbuksene er brettet identisk, og ligger stablet så nøyaktig at man skulle tro de var legoklosser. Hvis en boxer er litt skrukkete, en sokk ligger litt skjevt, eller hælen stikker litt ut av bretten, da er skapet ikke godkjent. Du vil lære deg mange triks. Her er noen av dem: 1) Miljøtrikset. Hvis du i siste liten før inspeksjon oppdager at du må kaste noe søppel eller har en vaskefille du ikke vet hvor skal ligge, pælm dritten ut vidu'! Det er bedre å slenge snus og tyggis ut vinduet i fjerde etasje, enn å legge det i søppelbøtta der det hører hjemme. Søppelposen skal nemlig være helt tom når inspeksjonen pågår. Er det en tyggis i påsan, må søpla tømmes. 2) Trusetrikset Ikke gå med de klærne som ligger i skapet. Da sparer du mye bretting og stryking. Pælm alt samma i en sivil bag som ikke skal inspiseres. Ha minst mulig i skapet, og brett klærne pent en gang for alle. De er så nøye på brettinga, at du bør unngå å gjøre det hvis du vil ha tid til andre fritidsaktiviteter. Forsvaret er såvisst ikke mannsdominert. Det er mannsundertrykkende. Det forundrer meg stort at i en organisasjon som består nesten utelukkende av unge menn, kan man være så psykt opptatt av kropp og utseende, vasking, rydding, klær, og autoritetsfigurer. Forsvaret er intet mer enn en dusteklubb for femikladder. Send meg gjerne ut i krig med en ustelt og brutal fyr som lagkamerat. Den i leiren jeg stoler ALLER MINST på, er han Løytnant Futt-bleien med silkehanskene. Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Nicket ditt er ufattelig forstyrrende, da det på milforum finnes en fremtredende bruker og NK som også bruker det. Copycat? er det det ja er ikke så ofte på milforum, har bare vært inne der et par ganger så jeg viste ikke det Hørte det i forbindelse med noe annet Endret 21. november 2008 av Sofakriger Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Her er enda et tips: 3) Skjeggtrikset Du får ikke la skjegget gro i militæret. Unntaket er hvis du allerede hadde skjegg da du kom inn. Hvis du vil sove lengre hver morgen, sørg for å ha skjegg, for da får du beholde det. Så slipper du barberinga. Alle romkameratene dine får kjeft dersom de stiller til inspeksjon med litt skjeggstubb etter en litt lite grundig barbering. Men du slipper unna med helskjegg :-) Og til slutt: Datamaskinene står på rekke og rad i kantina. Det er vel ca. 8 stykk til hele leiren. Køen er ikke det verste. Innholdsfilteret er stilt inn på barnehagenivå! Samtlige i leiren er menn over 18 år, så saken burde være grei. Men nei da. Ikke nok med at de har filter på hva du får lov til å lese, filteret er ubrukelig! Jeg fikk ikke lese en artikkel om en nazist i en nettavis. Filteret er nemlig programmert til å blokkere usømmelige ord som "nazi". Jeg fikk heller ikke lese et sømmelig dikt på www.dikt.no fordi det var en tilfeldig lenke på siden som pekte til et dikt om sex. Ta med egen laptop! Men de toskene har selvsagt ikke tenkt så langt som å legge trådløst nett i brakkene. Er du heldig, kan du snylte på en nabo, eller du kan kjøpe en 3G-tjeneste. Endret 21. november 2008 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Nicket ditt er ufattelig forstyrrende, da det på milforum finnes en fremtredende bruker og NK som også bruker det. Copycat? er det det ja er ikke så ofte på milforum, har bare vært inne der et par ganger så jeg viste ikke det Hørte det i forbindelse med noe annet Fjorårets soldataksjon her jo sofakriger, så kan jo stamme derfra. Neppe copycat, men litt forstyrrende ja. Men skal nå klare å se forskjell på milforum og diskusjon.no Endret 21. november 2008 av thomsi1607 Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Her er enda et tips: 3) Skjeggtrikset Du får ikke la skjegget gro i militæret. Unntaket er hvis du allerede hadde skjegg da du kom inn. Hvis du vil sove lengre hver morgen, sørg for å ha skjegg, for da får du beholde det. Så slipper du barberinga. Alle romkameratene dine får kjeft dersom de stiller til inspeksjon med litt skjeggstubb etter en litt lite grundig barbering. Men du slipper unna med helskjegg :-) Kan jo legge til, selvom det ikke se så relevant for de som skal til Madla, men derimot for de som drar nordover. Når man barberer seg fjerner man det fettlaget som ligger på huden. Når det er borte blir huden mer var for kulde. Selv sparer jeg nå til helskjegg, slik at jeg slipper å stille nybarbert på oppstilling i 35 minus, så får jeg heller ta det bort når kuldegradene forsvinner en eller annen gang i august Kan jo også legge til at man kan søke om å få lov til å annlegge skjegg. Så hvis man stiller nybarbert så kan man være heldig å få søknaden godkjent. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Den ydmykelsen om å søke om å få ha skjegg sparer jeg meg selv for. Jeg er fullt i stand til å ta den avgjørelsen selv, sålenge jeg er smart nok til å ta avgjørelsen på riktig tidspunkt. En annen ting er at du har portforbud fram til hårene vokser ut til riktig lengde. Såvidt jeg husker så er faktisk den regelen alvorlig ment. Sannsynligvis for å hindre at noen vil la det gro. Ha skjegg på forhånd. Mye lettere enn å anlegge skjegg etterpå. Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Kan jo legge til, selvom det ikke se så relevant for de som skal til Madla, men derimot for de som drar nordover. Når man barberer seg fjerner man det fettlaget som ligger på huden. Når det er borte blir huden mer var for kulde. Selv sparer jeg nå til helskjegg, slik at jeg slipper å stille nybarbert på oppstilling i 35 minus, så får jeg heller ta det bort når kuldegradene forsvinner en eller annen gang i august Kan jo også legge til at man kan søke om å få lov til å annlegge skjegg. Så hvis man stiller nybarbert så kan man være heldig å få søknaden godkjent. Og siden dette "fenomenet" er kjent så får man ikke lov til å barbere seg når det er veldig kaldt. Og det å få "skjeggsøknad" invilget er ikknoe problem. Det å søke om det er heller ikke alltid nødvendig. Er bare å møte opp etter en perm med skjegg, funker fjell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Du kan fra dag 1 bare glemme alt av tanker om at det er noe logikk bak beskjedene (ordrene) du får av befalet ditt. Det eneste du kan håpe på er at du er heldig og ikke får en gjeng sadister som befal (nabotroppen i luftforsvaret fikk ikke reise på helgeperm før de hadde sopt bort alt løvet på oppstillingsplassen. Kjip kombinasjon når det er høst og det blåser). Pass for guds skyld på at du gjør det greit på de teoretiske og fysiske testene, samt at du er på godsiden til befalet, så har du langt større mulighet for å få en kjekk "jobb" etter rekrutten. Lenke til kommentar
smashbro Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Militæret er gøy, iallefall når du er ferdig. Etter du har vært i militæret har du et samtaleemne du kan dra opp med nesten hvem som helst. Jeg gikk inn i militæret ca 1.5 år etter de fleste kompisene mine, og jeg husker at alt de snakka om var militæret, jævlig irriterende for meg som ikke hadde vært der. Men etter at jeg var ferdig gjorde jeg akkurat det samme Kjipt for de som ikke har vært i militæret, kult for alle oss andre. Et par tips til madla (jeg var der, men i luftforsvaret): Ikke gidd å irritere deg over det du blir satt til å gjøre, livet blir lettere hvis du ikke tenker på det. Som de sier i fremmedlegionen "dont think about it, just do it" (sånn ca) Trusetrikset som noen nevnte er gull hverdt. Det samme gjelder for t-skjorter. Jeg pleide også å bruke to par strømper/sokker, det holder føttene varme, og jeg tror også det hjelper mot tåfis. Alle de andre på rommet mitt stinka iallefall etter øvelser, ikke meg Jeg kjøpte en sånn skopussesvamp som gjorde at støvlene fikk en fin glans. Fikk alltid godkjent skopussen med den. Du må selfølgelig pusse masse med vanlig skokrem i tillegg for å gjøre støvlene vanntett, men jeg slapp ganske billig unna med den skopussesvampen, mange andre i troppen som ville låne den etterverdt Og igjen, ikke irriter deg over meningsløse gjøremål osv, alt blir lettere hvis du bare gjør som de sier Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Blabla bla Så dramatisk er det da ikke, når du har lært deg å brette sikkelig går det stort sett ok. Dessuten sier vel seg selv at det skal være tørt etter vask. Om befalet har god tid en dag blir det ikke godkjent uannsett. Sånn er livet. Når det gjelder velferdspc'ene fungerer vel filteret greit nok for dødelige. Det er ikke meningen at du skal sitte der å klø deg i buksesmekken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå