FrodeNilsen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Som sagt så er det vanskelig å hjelpe deg noe videre uten å få noen flere føringer. Tjeneste salg Hvordan skal dette foregå? Kan man bestille time over denne løsningen? Hvorfor oppfordres det ikke aktivt til å ringe inn en bestilling eller bestille en time over nett på forsiden? Frisyrer Jeg forstår ikke hvorfor det tekstilig listet opp forskjellige frisyrer? Mener du at dette vil vekke mer interesse enn å fremme en stil gjennom store bilder, og innbydelse til å lese om andre stiler? Blogg Hvor ble bloggen av? Hvis det som står i det nye forslaget er blogg poster, så håper jeg både du og oppdragsgiver forstår at det blir ekstremt viktig hva som står i den bloggen. Hvis de ikke klarer å selge tjenestene sine gjennom bloggen, så vil nettsiden ikke selge tjenestene deres. Det er fult mulig å omtale nyheter i bloggen. Dette kan fremme salg godt. Det vil også gi ett mer personlig preg, men er svært krevende. Makeup Igjen, hvorfor tekst? Helt analogt med frisyrer. Nyheter blir produkter Nyheter for en frisørsalong? Hva slags salg skal dette fremme? Hvis de vil fremme produkter, lag heller en produktpresentasjon som sammenfaller med frisyrer og makeup i presentasjon. Nyheter kan omtales i bloggen. Kart Hvor ligger denne salongen? Kunder som finner siden, og som på grunn av siden vil kjøpe tjenester, må vel typisk besøke salongen? kontakt Mange kunder ønsker å ta direkte kontakt. De som selv ønsker å ta kontakt er typisk svært potensielle kunder. Presentasjon Jeg har listet opp seks temaer, det vil si 6*1, 2*3, eller 3*2. Du kan nå velge å navigering i denne informasjonen ala VG (den folkelige uttryksmåten) eller gjennom en navigeringsmeny. Det er de to hovedmetodene. Personlig ville jeg presentert dette etter "VG-metoden" med seks like store rektangler, neppe kvadrater. Jeg ville brukt mørke og lyse bilder samt forsiktige bakgrundsfarger og hvitt til å danne ett inntrykk av ett sjakk brett. Det burde egentlig holde for å imøtegå sjakkbrett.(2*3 eller 3*2) De lyse områdene vil typisk trekke mest oppmerksomhet, noe som kan oppveies med fargevalg for de mørke. Jeg ville også lagt en svært dempet navigeringsmeny i en footer, da besøkende som har lest en side, typisk er litt i tvil hvor han skal gå da. Han er da typisk på bunnen av siden. Ingen navigering i top. Alternativet er kun meny på toppen, eller å lage en vertikal lenkemeny til høyre for undersidene, gjerne med bilder i en "sjakk strek". Dette skulle sikre salg av primærtjenesten, samt fremme salg gjennom omtale av tjenestene som tilbys. Kundene vil da få ett godt inntrykk av hva som tilbys bare ved å kaste blikket på forsiden. Undersidene blir minst like viktige, og du har ikke vist oss ett eneste utkast på hvordan designet skal fungere på de sidene, noe som er nesten like viktig enn hvordan forsiden fremstår. Ting bør fungere homogent. Hele poenget med å omtale en frisyre, er å få en kunde til å ønske seg den og kjøpe den fra salongen. Bestilling og kontakt bør eksistere tydelig på alle sidene. Slik jeg forstår det, så har du en kunde som selger relativt få tjenester. Hvis dette ikke er tilfellet, så vil ikke det jeg skisserer fungere godt. Det vil ikke fungere godt for for eksempel komplett.no. Jeg håper dette var til noe hjelp. Frode Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Hei Frode! Dette var så absolutt til stor hjelp! Tjenestesalg Primært er det tenkt at all kontaktinformasjon skal stå på nettsiden, og så kan kunden ta kontakt enten via tlf eller epost etc. Grunnen til dette er at de allerede har et manuelt system hvor de fører inn timebestillinger. Vi har funnet ut at det derfor er like greit at alle bestillingene foregår på denne måten, kontra noe her og noe der. Om du skjønner? Frisyrer Jeg skal prøve å jobbe litt med det du har nevnt her! Bruke mer bilder til å vekke oppmerksomhet. Således med makeup. Problemet mitt er fortsatt at jeg har mottat veldig få bilder av oppdragsgiver. Det er mulig jeg tar med meg broren min (som er fotograf) ned for å diskutere litt rundt dette temaet. Og evt sette opp en fotoshoot med hårmodeller for å få alt til å klaffe. Kontaktseksjon med kart og fullstendig kontaktinformasjon kommer så fort jeg har tid. Hadde tenkt å bruke google maps til å fremstille hvor dette ligger hen. Har du noen innvendinger på dette området? Gode/Dårlige erfaringer? Produkt underside Dette høres absolut ikke ut som en dum idé! Det foregår også en del salg av stylingprodukter og diverse frisør-stæsh der. Dette må jeg reflektere litt mer rundt. Kanskje jeg kunne ha kategorisert produktlisten for ekstra oversikt. evt skille ad Tjenester (klipp/makeup) og Produkter (hårspray, hårvoks etc) i to egne seksjoner. Presentasjon Personlig skjønte jeg ikke så mye av det du mente med "VG-metoden". Jeg datt ut ved "lyse og mørke bilder" i et rutebrett - eller hva det var. Snakker vi om meny eller innhold i nettsiden her? Og et siste spørsmål: Hvor mye pleier du å ta for et tilsvarende oppdrag som dette? I dette tilfellet er det noen bekjente av meg - og vi har blitt enige om at de kan klippe meg gratis så lenge jeg bor i byn Jeg vet ikke om jeg har lov til å spørre om det her jeg, men del det gjerne med meg enten her eller på PM hvis du har lyst Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ...Presentasjon Personlig skjønte jeg ikke så mye av det du mente med "VG-metoden". Jeg datt ut ved "lyse og mørke bilder" i et rutebrett - eller hva det var. Snakker vi om meny eller innhold i nettsiden her? ... Dette med "VG" var ment å illustrere at man klikker på sakene på forsiden, og navigerer i praksis helt og holdent etter innholdet på siden, ikke etter en meny. Jeg sitter ikke på tall fra VG, men jeg er overbevist om at de aller fleste leser den nettavisen sånn. Det hender at jeg klikker på lenkene til sport eller fotball, men det er det mest avanserte jeg foretar meg på VG sine sider. Det samme skjer typisk på tek.no, der leserene av siden typisk ikke benytter noen navigeringsmeny når de besøker den siden. Menyene tar deg i hovedsak til andre sider eller domener, mens innholdet på tek.no typisk er nyheter mann leser fra forsiden og ved å klikke på selve sakene. Komplett.no er en nettbutikk med flere tusen varer. Der er det hensiktsmessig å kombinere navigering mellom det å klikke på innhold, og det å navigere i en meny. Nå hører det til historien at svært mange kunder helst søker etter produkter fremfor å bla seg gjennom en meny, noe Komplett har tatt følegene av. De har ett bra søke system, og menyen viser bare de mest typiske kategriene default, med mulighet for ekspandering. Jeg er stor tilhenger av "innholds-navigering" fremfor "vi-har-kul-navigeringsmeny" for sider med enkel navigeringsstruktur. Utfordringen med navigering etter innhold er å sikre at leseren ikke går seg vill. Hvis noen klikker på en frisyre, så presenteres frisyren. I ditt tilfelle ville det være hensiktmessig å lage en liste med bilder, slik at kunden kan se på alternative frisyrer også, samt at kontakt informasjon er svært tydelig og enkelt å finne. Du kan jo også lage en liste over produkter som benyttes under eller etter "klippen", særlig hendig hvis kunden trenger noen av dem for å beholde frisyren, ett behov frisøren gjerne må skape hos kunden. Slikt blir det lett mersalg av. Akkurat som Komplett sin tilbehørsliste. Samme konsept. Det jeg mente med lyse og mørke bilder, var at du kan lage ett mønster med 2 kolonner i bredden og 3 rekker i høyden. Det vil gi deg 6 ruter. (eller 3*2) I hver rute har du ett "tema", for eksempel ett av de seks jeg foreslo. Hvis du vil danne ett naturlig sjakkmønster, så kan du lage det med disse 6 rutene, men da må bildene også gi lyst og mørkt inntrykk, da bildene fort gir en vesentlig del av mørkt-lyst opplevelsen. Du har noe av det samme med de tre bildene du benytter nå rett under navigeringsmenyen, der de danner ett lyst-mørkt-lyst mønster. Håper dette var mer forståelig. Bare ment som en alternativ idee til sjakkmønster. Ikke så enormt vesentlig egentlig, totalt sekundært i forhold til hvordan man presenterer produktene og tjenestene man skal selge. Frode Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Takk for at du tar deg tid til å skrive så god hjelp til meg, Frode! Nå er jeg helt med på hva du mener, og jeg er så alt for enig i hva du sier!! Setter i gang med dette så fort jeg får muligheten. Sånn på tampen: Når den tid kommer at dette designet skal implementeres i et CMS - Har du/dere noen forslag som passer denne typen nettside? Jeg holder selv en knapp på SilverStripe da dette er et meget fleksibelt CMS med muligheten til å egendefinere forskjellige design-templates for forskjellige typer data-presentasjoner. Men det kan oppleves som noe avansert for brukeren. Hvis jeg ikke finner noe annet som passer, så kommer jeg muligens til å prøve meg på et eget CMS med CakePHP rammeverket eller noe i den duren. Takker igjen for strålene engasjement fra deg Frode! Emil Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Eg ville gjerne sett sia noko feitare (bredare). Syns ho bler noko tynn. Eg bruker å ha ein 8-900 pixler i bredden på "wrapperen" min (alt innholdet i midten). Moglegens berre ein smaksak. Ellers syns eg sia var fin. Hadde aldri komt på å klage på sjakkbrett hadde eg ikkje sett alle dei andre som gjorde det. Kan moglegens dempast. Men ellers bra Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg likte ikke helt den øverste, lille menyen. Siden det ikke finnes noe som er helt svart på resten av siden bør ikke den være det heller. Prøv en mørk gråfarge Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 Skal teste meg fram med bredere side farven på menyen er jeg forsåvidt fornøyd med. Har prøvd med andre/lysere farger, men faller alltid tilbake til svart på grunn av at kontrastene blir fine i mine øyne. takk for svar begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå