emilkje Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Heihei! Trenger litt input fra dere kloke hoder her på forumet. Jeg jobber med en nettside til to frisører som nettop har etablert sin egen bedrift - Modesty Frisør AS. Lokalene har akkurat åpnet og kan beskrives slik: Gulvet er flisbelagt i sjakkmønster, og detaljene ellers i butikken er lilla og "moderne aktig". Det var dette jeg brukte som inspirasjon til nettsiden, slik at det blir en helhet i identiteten fysisk og digitalt. NOTER: Det er bare det røffste av nettsiden som er utarbeidet... hadde ikke lyst til å gå alt for langt ned i detaljene for så å ombestemme meg ang design etc. Alle innvendinger og tips settes stor pris på! URL: http://modestyfrisor.no/dev/ Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Sida er flott, men sjakkbrettet må bort! Blir gæren i huet av det. Kanskje det kan inkorporeres som en mindre detalj? Lenke til kommentar
anonymmmmmm Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Litt mindre sjakkbrett hadde gjort seg. Det trakk fokuset bort fra selve siden. Du har en slags skyggeeffekt på overskriftene som i alle fall jeg ikke likte. Og kanskje litt mer luft mellom overskrift og tekst? Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Heihei! Trenger litt input fra dere kloke hoder her på forumet. Jeg jobber med en nettside til to frisører som nettop har etablert sin egen bedrift - Modesty Frisør AS. Lokalene har akkurat åpnet og kan beskrives slik: Gulvet er flisbelagt i sjakkmønster, og detaljene ellers i butikken er lilla og "moderne aktig". Det var dette jeg brukte som inspirasjon til nettsiden, slik at det blir en helhet i identiteten fysisk og digitalt. NOTER: Det er bare det røffste av nettsiden som er utarbeidet... hadde ikke lyst til å gå alt for langt ned i detaljene for så å ombestemme meg ang design etc. Alle innvendinger og tips settes stor pris på! URL: http://modestyfrisor.no/dev/ Sjakkmønster Hva her oppdragsgiver bedt om? Det er veldig bra at du har forsøkt å oppnå ett uttrykk, men du har blandet elementene. Du sier gulvet er sjakk-mønstret, men i praksis har du laget en side som om veggene er sjakkmønstret. Det å benytte sjakk-mønster på en nettside vil gi deg ett grafisk problem. Ett slikt mønster vil skrike etter oppmerksomhet og kan fort bli slitsomt. Det er derfor du i det hele tatt la merke til det hos frisøren, det krevde oppmerksomhet, men taket har du ikke kommentert. Du kan med fordel benytte "streker" med sjakkmønster eller liknende, nok til gjenkjendelse, men ikke nok til å bli forstyrrende. Du kan også med fordel benytte mindre ruter. Du kan også gå andre veien, og lage store ruter med innhold. farger Du kan gjøre lilla til hovedfarge, men det forhindrer ikke bruken av andre farger som passer sammen med lilla. Poenget er vel å gi en ensartet opplevelse, men det betyr vel ikke at du skal male nettsiden din som om det var en frisørsalong? Du har jo ikke gulv, tak, og vegger på en nettside. Det er mange interiør designere som benytter lilla, men mange kombinerer dette med andre farger. Mange av disse fargene ligger tett opptil vanelige hårfarger. Nettsider med bare en farge fungerer typisk dårlig og er vesentlig mer krevede å designe. En annen ting er vel at det er hårklipp som er selve kjerne tjenesten, og at det er hårklipp opplevelsen du skal selge. Det grafiske designet er brandingen, med andre ord sekundært. Du skal kommersialisere en tjeneste, ikke ett image. Konsistens Logoen har ett helt annet uttrykk enn resten av siden. Er logoen endelig? Hvis du leser deg opp på temaet håndskriftsanalyse, så vil du fort finne at krøller i skrift assosieres med mennesker man ikke kan stole på. Jeg er klar over at "krøller" er på moten, men tradisjonelt assosieres krøller og håndskrift med uflatterende menneskelige trekk. Logoen gir ett avrundet inntrykk, men det passer dårlig med det skarpe høykontrast uttrykket du har på resten av siden. Krøller fungerer typisk best med farger med lavere fargemetning. kode Mye bra her. Du har vel tenkt å benytte overskrifts elementer for overskrifter? Du benytter nå div og span elementer, hvorfor det? Balanse Siden er i ubalanse. Elementene balanserer ikke hverandre horisontalt. Det gjelder også uten sjakkmønsteret. Jeg opplever siden også som topptung, men det er mer ett media problem. Frode Lenke til kommentar
Wæsp Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Som tråden over her nevner, få inn en farge eller to som passer bra sammen med lilla, og for all del; REDUSER "Sjakkbrettbruken"! Blir gaal av den! Ellers en helt grei side, veldig bra kode. (: Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det sjakkbrettet fikk meg til å få veldig vondt i øynene. Hvorfor gjøre det så heftig? Sjakkbrettet er det første jeg ser på når jeg kommer inn på siden, da det er så sterke kontraster som er satt inntil hverandre. Og på den måten et sjakkbrett er, så blir man "huggærn" i hue av å se på det på en sterk kilde som en skjerm. Hvorfor har du brukt inline css forresten? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 -dropp sjakkmønsteret til høyre. -om du vil ha sjakkmønster, kan du f.eks bruke svarte linjer i stedet for faktiske ruter, og la det fade ut etter en tja, kanskje 70px? Merk at jeg ikke synes du bør ha det ved siden av inholdet, slik at resten av siden er en endeløs ruteflate. Mange som sitter på store skjermer. -flytt arket som stikker ut på venstre side under innholds"arket" til høyre , så du får innholdet nærmere menyen. hvis ikke, så ivhertfall: -strekk bakgrunnen under logoen i hele bredden, slik at innholdet ikke havner helt i toppen av siden. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hvorfor ble innlegget mitt slettet? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Du sikter til dette innlegget? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Du sikter til dette innlegget? WTF? Hvordan havnet innlegget i den tråden ? Endret 22. november 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Hei alle sammen og takk for gode tilbakemeldinger Jeg er helt enig med dere om at rutebrettet ble noe i overkant, og valgte dermet å endre dette. Jeg jobbet litt videre med dette designet før jeg til slutt ble enig med meg selv (og min klient) at utformingen ble noe upersonlig og drastiske endringer måtte til. Det var med dette jeg valgte å starte helt på scratch, siden småplukk og detaljer ikke ville endre noe som helst. Frode: først og fremst takk skal du ha som tar deg tid til å kommentere såppas mye det setter jeg stor pris på! Jeg ble så glad da du nevnte at det er viktig å ikke bruke én farge på overkrifter/layout etc, men flere farger som passer sammen. Har spilt litt rundt dette på det nye utkastet og jeg føler selv at dette nye designet skaper mere ro, og med bilder som jeg har mottatt fra klient - virker det hele mer personlig og skreddersydd! Alt er lastet opp på modestyfrisor.no/dev Takker for alle svar så langt, og jeg håper på flere Emil Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hva skal en forretningsside til noen frisører med en blogg om jeg tør spør? Har vanskeligheter med å se en god anvendelse av det. Tror jeg heller ville sett et galleri enn en blogg. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Hva skal en forretningsside til noen frisører med en blogg om jeg tør spør? Har vanskeligheter med å se en god anvendelse av det. Tror jeg heller ville sett et galleri enn en blogg. Det var det jeg fortalte til min klient også, men jeg fikk ordre om å lage det så da bør jeg nesten høre på det. Jeg skal forhøre meg om vi evt kan opprette et slags nyhetsarkiv eller hvertfall kalle det noe annet enn blogg. men uansett, helt enig takk Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Designet på den nye siden var mye bedre. Veldig behagelig å se på, har egentlig ikke så veldig mye konstruktiv kritikk å kommer med. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Wow, det må jeg virkelig si. En ekstrem forskjell! Dette designet var noe helt annet! Godt jobba! Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Takk skal dere ha godt å få bekreftet min allerede gode følelse! Jeg skal presentere dette for min klient så fort jeg har muligheten. Glemte å svare på noe av det Frode nevnte her; ja, logoen er endelig. Den ble tegnet av frisørene selv, og jeg har ingenting med den saken å gjøre. Butikken er oppe med logoen klistret på vinduer og diverse. Headeren er ikke ferdig utviklet, da jeg ikke har mottat noen høy-oppløselig versjon av logoen. Men dette skal jobbes med videre framover Skal også se litt på undermenyer og hvordan jeg kommer til å løse det... Noen som har noen forslag? Det første som slo meg var å sette opp flere lenker under hovedmenyen som allerede er der; gjøre den svarte linjen bredere liksom. Eller kanskje jeg skal putte den over nyhetene i sidebar?... vet ikke helt jeg Noen andre som har lyst til å komme med forslag/kritikk? Takker igjen for alle tilbakemeldinger, dette setter jeg stor pris på! Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Det nye desiget sitter mye bedre for meg. Førsteinntrykk Jeg reagerte fremdeles på sjakkmønsteret i bakgrunnen, men det etter en stund ble jeg vant til det. Øynene mine ble trukket mot den delen av siden med hvit bakgrund, samt at jeg la merke til navigeringsmenyen med en gang. Jeg opplevde frisyre og makeup kolonnene som noe rare. Personlig forventer jeg mer aktiv bruk av bilder til slikt, samt at jeg følte at de satt unormalt nært toppen. Siden begynner for meg der det hvite begynner, så det er noe unaturlig for meg. Det var vel det som slo meg først. Det skal også sies at jeg opplever siden som ganske stram og strukturert. Fokus Du har benyttet rød skrift, og den vil trekke til seg mye oppmerksomhet. Med tanke på navigering så la jeg rett og slett ikke merke til blidene, de tre under navigeringsmenyen, før det var gått en stund. De tre bildene er egentlig en konkurrerende navigeringsmeny, men for meg så faller de for lett sammen med den rutete bakgrunden. De er for dempet. Primær virksomhet Hvis det er meningen å få kunder til å bestille time over internett, eller å få kunden til å ringe å bestille en time, så bommer siden. Siden selger frisør tjenester dårlig. En typisk feil på nett er å publisere nyheter på forsiden, men ikke selge primærtjenesten der. I ditt tilfelle så skal man registrere seg for å motta "oppdateringer", ikke for å bestille hårklipp. Det virker som om informasjonsformidling er viktigere enn å selge hårklipp. Frode Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Du er inne på noe her Frode! Jeg skal prøve å jobbe litt med å prioritere salg av produkt og tjeneste på framsiden, og heller plassere nyheter på menyen. Skal prøve meg litt fram med en bakgrunn som ligner litt mindre på innhold, slik at de store linkene med bilde under menyen kommer tydligere frem. Kanskje du har noen forslag til hvordan jeg kan løse disse problemene? Jeg mener ikke at du skal fortelle meg hva jeg skal gjøre, men gi meg en viss pekepinn på hva jeg kunne ha gjort Takk og takk Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Har flyttet klipp og makup listen nedest, slik at det blir mer fokus på selve innholdet på siden. Jeg har også satt det opp slik at salg av produkt/tjeneste havner på framsiden... Bakgrunnen er også blitt mer anonym i håp om å få fram de store lenkene bedre. Det var jo egentlig meningen at det var de som skulle ta mest oppmerksomhet siden det er disse lenkene som er viktigst. Skal jobbe litt videre med dette og håper at sluttresultet blir bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå