Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peltierkjølt Hanskerom


Anbefalte innlegg

En som jeg møtte i arbeidsuka mi på Studentsamskipnaden i Trondheim(SiT) som hadde lyst på kjøling til hanskerommet, slik de nyere bilene har. Han hadde hørt om noe som het peltier og spurte meg om det ville fungere. Jeg har laget en skisse over hvordan han ville laget det her. Jeg har puttet på diverse ting som temp måleren, men tror det kan bli litt vanskelig å lage. Leste en artikkel om å kjøle cola før med peltier, men det var vel ikke i et lite isolert rom.

 

Dette er det jeg lurer på i forbindelse med prosjektet:

[*]Hvor mange watt på peltier?

[*]Hvilken kjøling bør jeg ha på den varme siden?

[*]Hvordan muligens kjøpe/lage temp-styringen?

[*]Hvilken isolasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres interessant ut. Får jo kjøpt ferdige peltier ting med kjøleribbe og vifte på (må bråke sykt da), ellers så kan du vannkjøle greia, bilen er vannkjølt, koble peltieren inn i det.

 

De nyere bilene som har avkjølt hanskerom bruker aircondition anlegget til å kjøle.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker en peltier til pc kjøling produserer jo cpu mellom 60-100W, kommer ann på hvilken cpu, men det produseres jo ikke noe varme inni hanskerommet, det eneste er varmen som isolasjoen ikke klarer og holde tilbake. Men produksjonen av varme pluss den varmen som er der fra før er jo ikke i nærheten av det en CPU produserer, derfor trenger man ikke så stor kjøling som du sjefen_ sier. Eller? :shrug:

Lenke til kommentar

Ikke at jeg noen gang har brukt peltier til noe som helst, men må ikke de kjøles godt? hvis man skal kjøle hanskerommet for å oppbevbare drikke der, så bør man ned under 5 grader, men seff ikke minusgrader. Ideen med å koble det hele inn på motorens vannkjøling er at dette er 100% stillegående, men man må jo passe på at man ikke hindrer vannstrømmen i motorblokka.

Lenke til kommentar

Hanskerummet produserer som nevnt ikke varme, og ved f.eks 20'C tempforskjell mellom der og kupé'en skal ikke gi noe særlig varmestrøm heller. Så jeg har to forslag:

 

1. Isoler hanskerommet med ca 1cm tykt vanntett isolering (sånn du finner på biltema og lignende) bruk et lite peltierelement (50-100W) og kjøl det med en middels CPU-kjøler (husk at det skal fjerne inntil det dobbelte av den energien du tilfører peltieren (~50W) uten at den varme siden kommer over 60-70'C) Koble til en liten termostat som slår på peltieren når den blir over ca 1-5'C. Koble til en stor kondensator og et rele mellom peltieren og bilbatteriet. Kondensatoren skal gjøre spenningen fra batteriet "glatt" og bra for peltieren, og rele'et skal slå av og på strømmen. Releet styres selvfølgelig av termostaten. På innsiden av hanskrommet kan du enten velge å ha en aluminiumsplate som fordeler "kulden" eller en liten vifte og kjøleribbe som du har tegnet.

 

2. IKKE isoler hanskerummet (for å beholde størrelsen og utseendet) , men bruk heller en litt kraftigere peltier. Gjør ellers alt likt som i forslag 1.

 

PS. Jeg ser du holder til i Trondheim. Om du er student ved NTNU, så kan du stikke bort på Omega-verkstedet (ca under EL5/EL6) og spørre dem. Der er det garantert noen som kan hjelpe.

 

PPS. I biler er det ofte fuktig, og da vil hanskerommet fungere som luftavfukter. (Dvs. at det blir mye kondens og dermed fuktighet der)

Lenke til kommentar

Det med vannkjøling er jo genialt, da slipper han noe bråk, men kan være litt vanskelig å koble seg innpå vannsystemet til motoren, vet ikke hvordan det der er lagt opp jeg, skal se på det.

 

Tror det er best og isolere hanskerommet, ellers må man jo ha såppas kraftig peltier, men siden det ser ut til og bli vannkjølt er ikke det noe problem, men batteriet i bila skal jo overleve også da :lol:

 

Jeg har gått GK elektro så jeg vet en del om elektronikk, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lage styringen med en temperaturfølsom motstand og et relè. Hvis jeg har vannkjøling så trenger man jo ikke noen føler på utsiden, temperaturen holder jo seg ganske stabil der.

 

Angående fuktighet så kan man jo lage et lite rør i bunnen som vannet kan renne ut igjennom og isolere med noe sånn gris som de bruker i socketen rundt peltiern.

 

Jeg går ikke på NTNU enda, men IKT i Orkdalen, var bare utplassert hos SiT i arbeidsuka. Blir vel videre utdanning etterhvert og da er det vel stor kjangs for at det blit på NTNU.

Lenke til kommentar

Vannet i en bil er ganske varmt ja. Det er nok best med luftkjøling. Å lage en termostat er relativt enkelt. Du kan kjøpe en ferdig en hos elfa, eller lage en enkel en selv. Du som går på elektro finner sikkert fint ut av hvordan du gjør det. Kort fortalt lager du kretsen slik:

 

Tre motstander i serie: ett potensiometer, en PTC eller NTC motstand, og en fast motstand. Potensiometeret kobles i midten med de to endepunktene tilkoblet de to andre motstandene.

 

Midpunktet (det variable punktet på potensiometeret) kobler du inn på en transistor. (NPN eller PNP avhengig av om du har PTC eller NTC og om den er koblet mot + eller -)

 

Transistoren kobler ut og inn et rele.

 

Bryteren på releet kobler inn peltieren og vifta når temperaturen er for høy.

 

Du finner sikkert ut av hvordan du gjør det med de komponentene du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...