IdLeR_ Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hepp Jeg har problemer med å bestemme meg for distro. Jeg har nå strevd i en måned med å få Vista 64-bit til å funke men det crasher hver gang jeg tror alt er på stell. Følgende hardware: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81974 I tillegg har jeg seks eksterne disker (firewire) med ntfs som det hadde vært greit å ha tilgang til. Primært bruksområde er inet, video/mp3 (også 1080i x264 etc), nedlasting og spill - I den rekkefølgen. Jeg er ganske grønn på Linux. Installerte Fedora 3 dual boot noen ganger i prehistorisk tid, men fikk egentlig aldri satt meg helt inn i det. Tenker det kan være like greit å knote litt med Linux og kanskje lære noe, enn å stresse med windows og bare skjønne mindre og mindre. Takker for tips! Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 spiller ingen rolle. ta den du synes har penest screenshots på sida si ellnz. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 ta den du synes har penest screenshots på sida si ellnz Nå er det en kjent sak at skrivebordet i linuxverdenen er ytterst konfigurer- og modifiserbart uansett distrubisjon da.. Lenke til kommentar
Nesjen92 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hepp Jeg har problemer med å bestemme meg for distro. Jeg har nå strevd i en måned med å få Vista 64-bit til å funke men det crasher hver gang jeg tror alt er på stell. Følgende hardware: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81974 I tillegg har jeg seks eksterne disker (firewire) med ntfs som det hadde vært greit å ha tilgang til. Primært bruksområde er inet, video/mp3 (også 1080i x264 etc), nedlasting og spill - I den rekkefølgen. Jeg er ganske grønn på Linux. Installerte Fedora 3 dual boot noen ganger i prehistorisk tid, men fikk egentlig aldri satt meg helt inn i det. Tenker det kan være like greit å knote litt med Linux og kanskje lære noe, enn å stresse med windows og bare skjønne mindre og mindre. Takker for tips! berre test begge osso bruka du den du lika best sjøl bruka eg delvis ubuntu , og e nokså fornøgd me den Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Takker :o) Laster ned begge og trekker strå Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvis du velger Ubuntu ville jeg heller ha vudert Linux Mint som er basert på Ubuntu. http://linuxmint.com/ Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Alle disse funker bra med dual boot og 64-bit versjon? Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ville ha valgt Ubuntu pga. pakkebehandleren og at mange andre bruker det... Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Alle disse funker bra med dual boot og 64-bit versjon? De fleste linux Distroer har en 64-bit version, bortsett fra Puppy da Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Alle disse funker bra med dual boot og 64-bit versjon? De fleste linux Distroer har en 64-bit version, bortsett fra Puppy da Og Mint Linux om jeg ikke husker helt feil. Primært bruksområde er inet, video/mp3 (også 1080i x264 etc), nedlasting og spill - I den rekkefølgen. Behold Windows for spill, ev. skaff deg en playstation, Wii eller Xbox. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det er mitt inntrykk at flere bruker Ubuntu enn Mandriva og det er en fordel fordi da er det større sannsynlighet at andre har hatt og fått svar på spørsmål og problemer du vil møte. Det har vært et problem tidligere at ATi har vært trege med å levere og oppdatere sine linux-drivere. Jeg er usikker på hva statusen er på disse nå om dagen, men det er ikke noe som det blir spurt ofte om på #[email protected] så jeg regner med at det er i orden. Når det gjelder support så anbefaler jeg deg å bruke denne rekkefølgen: manualen google hjemmeside/forum irc Hvis du har googlet først så er det mye større sjanse at du vil få hjelp på IRC enn om du går til IRC først. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Alle disse funker bra med dual boot og 64-bit versjon? De fleste linux Distroer har en 64-bit version, bortsett fra Puppy da Og Mint Linux om jeg ikke husker helt feil. Primært bruksområde er inet, video/mp3 (også 1080i x264 etc), nedlasting og spill - I den rekkefølgen. Behold Windows for spill, ev. skaff deg en playstation, Wii eller Xbox. Linux mint har 64-bit versjon nå (tror nok mye med at de utelo 64-bit var på grunn av manglende støtte fra Adobe med Flash), har også et nytt Add/remove program likt Ubuntu sitt i Felicia el. Linux mint 6 som også skal ha støtte for 3. partsprogramvareportaler, dvs. kanskje også f.eks getdeb.com. I tilleg har også Mint det han trenger av multimediastøtte ut av boksen. Ellers er Mint så og si det samme som Ubuntu bortsett fra et par egne tweaks. lagt ut info om nyeste Mint med linker til mer ressurser her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12372838 Angående Ubuntu så er det ikke vanskelig å legge til støtte for dette (støtte for diverse multimedia og krypterte DVD'er), er hovedsaklig to pakker du må installere, og det kan enten gjøres ved en kommando for hver av dem, eller laste dem ned og installere med .deb (litt som slik det funker med .exe-filer i Windows). @idler: Listen over kommersielle spill med støtte for Linux er kort, du kan ta en tur hit og titte lit for en del spill som er gratis og funker i Linux: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935597&st=0 om du er avhengig av Windows-spill er ikke Linux det beste alernativet. Endret 20. november 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Ta en titt her: http://www.linuxlinks.com/portal/news/stat...070528093134661 Det er en sammenligning av alle de mest kjente distroene. Så ser du hvertfall forskjellen mellom dem. Og også en "what distro should I use?" seksjon til slutt. Endret 20. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 En annen side du kan bruke er PolishLinux, her kan du lett sammenligne to distroer ved siden av hverandre Lenke til kommentar
Krabba Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 både mandriva og ubuntu er bra, men det som iriterte meg litt etterhvert var pakkebehandleren i mandriva. treg og litt uoversiktelig iforhold til ubuntu sin. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 ville bare nevne at disse sammenligningene er ubrukelige. å ha en slik side går ikke an, med mindre den blir skikkelig oppdatert - nesten daglig. GNU/Linux og free software generelt beveger seg så fort at man må passe på. det gjør ingen av de nåværende distribusjons-sammenligningene så jeg vet om. de er alle utdatert. http://distrowatch.com er den eneste verdt å bry seg med. http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?lang=no er til en viss grad ok, men den som de andre - utdatert! Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 ok tenker kanskje jeg prøver meg på mint i morgen kveld om ikke overtiden tar knekken på meg :o) skal gi tilbakemelding når jeg er kommet i gang. Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Har lagt inn linux mint på den gamle maskinen og det funker ganske så super :o) Det jeg har litt problemer med er å mounte raid_0 arrayen min. Finner den forsåvidt med Gparted og har installert dmraid, men jeg har ikke helt fått til dette. Prøver å få på plass en noenlunde stabil vista på den nye maskinen før jeg kjører dual boot, men det er visst ikke så lett .. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Pass også på at man laster ikke ned drivere og slikt fra nettsida til Nvidia eller creative som .exe-filer med linux, du installerer dem via pakkebehandleren. Endret 2. desember 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå