Gå til innhold

Ingeniørutdanning - Bachelor eller Siv.Ing.?

Anbefalte innlegg

Hei.

Den siste tiden har jeg blitt veldig interessert i en ingeniørutdanning, men er usikker på hvilken og hvor. Det står mellom to hovedvalg, og håper dere kan være med å påvirke min avgjørelse. (I den forstand at dere gir meg viktig informasjon, som gjør at jeg kan velge riktig ut i fra mine interesser)

1. Bachelor, og eventuelt senere bygge på til Master og Science ved f.eks. NTNU. Hvilken høgskole eller hvilket universitet har den mest anerkjente bachelorutdanningen med tanke på arbeidsgiveres interesser? Og hva slags jobber kan jeg forvente, om jeg velger elektroingeniør eller automasjonsingeniør, som er mest aktuelt? Jeg ønsker å jobbe inne, i trygge lokaler og i omgivelser som tillater vanlige klær og kaffedrikking. Og hva slags lønn kan jeg som nyutdannet forvente? Hvor allsidig er jobbene; kan jeg f.eks. få jobb innen bank, forsikring og finans?

2. Industriell matematikk ved Universitet i Tromsø. Jeg vet at dette er en meget allsidig utdannelse, som gir mange muligheter. Men jeg har hørt lite om den; både her på forumet og i media, så hvor anerkjent er egentlig dette studiet? Sett i forhold til NTNU?

Det ble mange spørsmål etterhvert, men håper i det minste at noen er i stand til å svare på noen av spørsmålene. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje allverden av peiling.

Eg går elektro ingeniør med spesialisering i automatiseringsteknikk ved Høgskulen i Førde. forskjellen mellom dei to utdanningane er vel at elektro har meir elektro, mens automasjon har litt meir data og seff automasjons fag. Skal du ha kontor jobb så er automasjon svært svært fint. YIT og slike bedrifter som driver med Bygg automasjon trenger mange mange ingeniører, og det er litt av grunnen til at automasjons ingeniører er blitt så sinnsjukt ettertrakta på markedet. Eg kjenner endel som har gått her tidligere, og fleire av dei fikk startlønn på rundt 500-600k i Bergen. Her i førde var det rundt 400.000. Er platform aktuelt er det fort 600+. Her har dei fleste studentane fått seg jobb før dei er ferdig utdanna.

Automasjons ingeniør er meir allsidig vil eg sei, du kan elektro, data og automasjon, samt du får bedøk. Som ingeniør kan du lett få jobb innen det meste. Prosjektstyring er også greit å ha med seg. Som ny utdanna kan du forvente deg minimum 370.000 i startlønn.

Automasjons ingeniør og master i fornybar energi så har du en svært svært framtidsretta og bra utdannelse som eit eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...