Gå til innhold

MJK - Nysgjerrig!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet det er veldig liten sjanse for at jeg noen gang blir "god nok" til å klare marinejegerkommandoen, men har så utrolig lyst. Har snakket med noen, og de bare ler av meg og sier at det kan jeg bare drite i :p hehe. Jeg skal søke meg inn på HBS for å se om dette faktisk er noe for meg og lurer da på om jeg kan "hoppe meg rett på" MJK etterpå? om HBS teller litt hvis jeg søker meg inn der etterpå?

Noen som er eller har prøv seg som marinejeger som kan fortelle meg litt om hvordan det er (både fysisk og psykisk)?

Må mann ha kompetanse?

MVH

Anne Marie

Endret av Serendipity_1986
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg vet det er veldig liten sjanse for at jeg noen gang blir "god nok" til å klare marinejegerkommandoen, men har så utrolig lyst. Har snakket med noen, og de bare ler av meg og sier at det kan jeg bare drite i :p hehe. Jeg skal søke meg inn på HBS for å se om dette faktisk er noe for meg og lurer da på om jeg kan "hoppe meg rett på" MJK etterpå? om HBS teller litt hvis jeg søker meg inn der etterpå?

Noen som er eller har prøv seg som marinejeger som kan fortelle meg litt om hvordan det er (både fysisk og psykisk)?

Må mann ha kompetanse?

MVH

Anne Marie

Jeg håper og tror at ingen som er eller har vært i spesialavdelinger er åpne rundt dette. Derfor vil det være bullshit i veldig mange av tilfellene hvor en person hevder å være i spes.

Generelt for opptak og seleksjon i avdelinger i Forsvaret handler det først og frems om å ville. Per i dag er det bare en kvinne som har kommet inn i MJK, så vidt jeg vet. Men ingenting er umulig! Husk at du bør komme deg opp i langt over gjennomsnittelig fysisk form, og jobbe med å bli komfortabel i og under vann.

Hvis du ikke helt vet hvor landet ligger, så ville jeg absolutt gjennomført førstegangstjenesten før jeg søkte meg til MJK.

Er ikke 100% sikker, men mener det ikke er noen krav til kompetanse for å søke seg til MJK.

Endret av Burnham
Lenke til kommentar

Det er enda ingen jenter som har klart å kommr med i spesialstyrkene til Norge.

Men ikke la det hindre deg i å gi det et forsøk, men vit at det kreves mye av deg personlig, med tanke på forberedelser for å bli god nok til å komme igjenom seleksjonen, faktisk mer enn hva det kreves for gutta, pga av de naturlige fysiske forskjellene mellom menn og kvinner, som gjør det lettere for gutta å komme i fysiske formen.

Men det klarer du og, det tar bare litt lenger tid.

Registrer deg på www.milforum.net

MJK har en egen spørretråd, der de svarer på spørsmål og svar, og du vil sikkert finne mange gode svar på ting du gjerne lurer på med tanke på opptaket til MJK.

Lenke til kommentar

Problemet for mange er at MJK er så utrolig mye hardere fysisk og psykisk enn du kan forestille deg. Det holder faktisk ikke bare være godt trent, du må være BEINTØFF, ikke bare gjennomsnittlig fysisk, men som kvinne må du nesten være ekstremt godt fysisk trent og ha en veldig sterk psyke. Kvinner har lettere for å greie den mentale biten faktisk, så sånn sett kan det være at det er en fordel for deg. Anbefaler deg å prøve å bli jeger i noen andre jegerinstitusjoner før du prøver deg på MJK. Da kan fallskjermjegerne, jegerkompaniet o.l. være et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Med unntak av hun ene i MJK :cool:

Kilde...

"Det står på facebooken hennes"

-.- Identitet på personell og generell viten om MJK er unntatt offentligheten, og jeg har derfor ikke noen annen kilde enn da jeg møtte henne i tjenesten.

Endret av Burnham
Lenke til kommentar
Og du vet at hun var operativ marinejeger, og ikke bare tjenestegjorde ved MJK? er stor forskjell på å ha gjennomført kurset og blitt overført til en av de operative troppene, og å tjenestegjøre som fallskjermpakker.

Hadde dere også møtt henne, hadde dere ikke vært i tvil. Spesiell jente...

Lenke til kommentar
Jeg håper og tror at ingen som er eller har vært i spesialavdelinger er åpne rundt dette. Derfor vil det være bullshit i veldig mange av tilfellene hvor en person hevder å være i spes.

Generelt for opptak og seleksjon i avdelinger i Forsvaret handler det først og frems om å ville. Per i dag er det bare en kvinne som har kommet inn i MJK, så vidt jeg vet. Men ingenting er umulig! Husk at du bør komme deg opp i langt over gjennomsnittelig fysisk form, og jobbe med å bli komfortabel i og under vann.

Hvis du ikke helt vet hvor landet ligger, så ville jeg absolutt gjennomført førstegangstjenesten før jeg søkte meg til MJK.

Er ikke 100% sikker, men mener det ikke er noen krav til kompetanse for å søke seg til MJK.

Takk for svar :)

Hjelper det om jeg har dykkersertefikatet?

Som du sier "jeg vet ikke helt hvor landet ligger" så jeg tror det er best å ta HBS først ja

Men ikke la det hindre deg i å gi det et forsøk, men vit at det kreves mye av deg personlig, med tanke på forberedelser for å bli god nok til å komme igjenom seleksjonen, faktisk mer enn hva det kreves for gutta, pga av de naturlige fysiske forskjellene mellom menn og kvinner, som gjør det lettere for gutta å komme i fysiske formen.

Men det klarer du og, det tar bare litt lenger tid.

Registrer deg på www.milforum.net

MJK har en egen spørretråd, der de svarer på spørsmål og svar, og du vil sikkert finne mange gode svar på ting du gjerne lurer på med tanke på opptaket til MJK.

Tusen takk for svar :)

Hvis dette er noe jeg virkelig brenner for etter HBS (hvis jeg kommer inn) så skal jeg ikke la det stoppe meg. Jeg har jo nesten mer og mer lyst nå som jeg leser at ingen (eller en) jenter har klart det :p hehe...

Problemet for mange er at MJK er så utrolig mye hardere fysisk og psykisk enn du kan forestille deg. Det holder faktisk ikke bare være godt trent, du må være BEINTØFF, ikke bare gjennomsnittlig fysisk, men som kvinne må du nesten være ekstremt godt fysisk trent og ha en veldig sterk psyke. Kvinner har lettere for å greie den mentale biten faktisk, så sånn sett kan det være at det er en fordel for deg. Anbefaler deg å prøve å bli jeger i noen andre jegerinstitusjoner før du prøver deg på MJK. Da kan fallskjermjegerne, jegerkompaniet o.l. være et godt utgangspunkt.

Ja, har hørt at det er veldig hardt, ak. nå er MJK mere som en drøm for meg, men jeg er jo nysgjerrig også. Jeg vil la tiden vise, er jeg keen som jeg sa lengere oppe etter HBS så slår jeg til med alt jeg har.

Jeg anbefaler deg å se denne http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/14244. Dette gir bare et lite glimt av hva du kan vente deg. Husk at kravene er de samme for både menn og for kvinner.

Gi gass.

Jeg tror ikke jeg fikk opp den siden jeg skulle?

Må jeg kanskje være registrert?

MVH

Anne Marie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...