Gå til innhold

Sigma 18mm-200mm kanskje?

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nå tenkt å kjøpe meg et nytt objektiv til Nikon D40. Har sett på flere millioner sider og har omtrent renska hele internett for objektiv. Da fant jeg fram til dette. Sigma 18mm-200mm f/3.5-6.3 DC OS. Det koster 5000kr "i Norge", men jeg har fått et tips fra en annen om en nettside der de importerer fra Japan. Der kosta det samme objektiv 3200kr! Nei, ikke Yen!

Men jeg lurer på om det er et bra objektiv? Det burde jo være bra med tanke på at 5000kr er minsteprisen i Norge. Har det fått noen gode omtaler, har dere noen erfaring med samme e.l objektiv? Noen andre anbefalinger?

Takk.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Takk for tipset. Men jeg bruker ikke så mye penger, så jeg tror jeg skal bestille fra USA.

Men uansett. I første posten så skreiv jeg at det objektivet jeg snakka om var veldig billig når du importerte det fra Japan osv. osv. Og så fant jeg samme objektiv til ca. 5000.kr fra Pixmania Norge.

Fra Japan hadde det kosta 460 dollar uten frakt og alt.. 460*7=3220 NOK.

Fra Pixmania står det 4950 NOK uten frakt og alt.

Fra en butikk i USA (Adorama) står det 379 dollar uten frakt og alt. 379*7= 2653 NOK.

Så plutselig kommer Maxopp og sier at det koster 3500 NOK uten HSM og 4000 NOK med HSM.

Hva skjer? Er alle kameraene fra de forskjellige butikkene det samme eller ikke?

Linker:

Fra Japan HK Supplies Import.

Fra Pixmania Norge

Fra Adorama USA

Fra Prisguide

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Å bestille fra USA er ingen vits. Er sannsynligvis dyrere. Husk dollaren ligger på rundt 7 kroner og du må regne med moms og frakt.

Sigmaen koster fra BH (billigs i USA av seriøse butikker) $417,05 bruker du en kurs på 7 (pr. nå ligger den på 7.097) får du 2919 kr. Og med moms får du da 3648,-. Frakt kommer i tillegg så da ender du opp på rundt 4000,-

Husk du MÅ ha HSM-utgaven, ellers får du ikke Autofocus på D40'en. Og du bæør ha OS-utgaven, den er med stabilisator. Jeg står fremdeles på at prisdifferansen opp til Nikon'en er så liten at det vil lønne seg.

Lenke til kommentar
Ok. Men hva er forskjellen på Pixmania (link lenger oppe) objektivet og Prisguide (link lenger oppe) objektivet? Hvorfor er det så stor prisforskjell?

Fordi de satser på at folk ikke skjekker prisen flere steder før de bestiller. Det er samme objektivet i begge linkene, og igjen:

Til din D40 MÅ du ha HSM versjonen ellers får du ikke Autofocus. Linkene viser til ikke-HSM-utgave.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på Adorama koster det 379 dollar for HSM. 2653 NOK (eller 2689 NOK akkurat nå). Det er ganske billig. Men som du sa, onslow123, moms og alt det der. Har sendt mail til et par norske som importerer fra USA, og spurt om hvor billig jeg kan få det. Så jeg får se...

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Hei ! Jeg har brukt Sigma 18-200 mm HSM OS på min D300, men synes ikke den var spesielt bra til mitt bruk. Nå var jeg så "heldig" å bli frastjålet både kamera og objektiv, men har ikke engang vurdert å kjøpe dette objektivet på nytt. Skulle jeg gå for et all-roundobjektiv en gang til, ville jeg definitivt spytta i de ekstra monetene og kjøpt Nikkors VR i stedet. Jeg synes til og med min billige Nikkor 55-200 mm VR ga bedre bilder enn den Sigmaen når det kom til f eks bokeh. Når man da i tillegg kan legge til at objektivet er relativt lyssvakt, er tungt og med litt treg fokusring, så tror jeg Nikkors objektiv er et bedre valg.

Jeg kjøpte forøvrig min Sigma på E-bay, fra USA, men inkl frakt og moms ble det ikke noe spesielt billigere enn det du kan få objektivet for hos Nordiske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Ok. Takk for svar! Da får jeg se etter andre objektiv. Har sett på tester og reviews at de har snakket om bokeh.

Velkommen til forumet! :)

Takk for det (har lurket her si stund, men har liksom ikke skrevet før nå) :).

Nå er jo bildekvalitet litt smak og behag også da, og bildene ble jo ikke direkte dårlige, men jeg følte at de gjerne kunne vært ENDA bedre :). Nå brukte jeg objektivet mye, jeg altså, før det forsvant, men jeg gikk stadig og irriterte meg litt over at jeg ikke heller hadde spadd inn noen kroner til på Nikkor-saken i stedet :).

Lenke til kommentar

ser ikke helt problemet. koster kun 3500 i norge. akkurat nå har du ingenting å tjena på å kjøpe den i utlandet. Spørsmålet burde vel vært om du skal ha sigman eller nikkorn.

Edit, angående den kalkuleringen din fra adorama: (379+30(porto?))*1,25(moms)*7=3600

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...