Gå til innhold

Er strømforsyningen ødelagt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en mistanke om at strømforsyningen min synger på siste verset.

Det kommer en lys "pipelyd" når PCen står på, etterfulgt av en svak svidd lukt.

Av og til forvrenger bildet seg, og noen ganger forsvinner bildet, i et sekund før det kommer tilbake, med få sekunders mellomrom.

Jeg har kjent på strømforsyningen når den står på, og den er fryktelig varm.

PCen min ser slik ut:

• Seagate Barracuda 7200.11 500 GB
  • Intel Core 2 Duo E8400
  • Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance
  • Club3D Geforce 8800GT 512MB PCI Ex. 2.0
  • MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3
  • FOX+ P35A-S Intel P35 + ICH9R

Spør her bare for å være på den sikre siden at det er strømforsyningen, før jeg eventuelt kjøper ny. Har dere noen dere kan anbefale?

Takker for hjelp!

EDIT: Ser nå at jeg la innlegget i feil kategori, er det mulig å få det flyttet?

Endret av ChristianHA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

virker for meg som om PSU kan være for svak for hardwaren din, du har et veldig strømkrevende oppsett som jeg tror er på grensen, spesielt på load. men skal ikke si med sikkerhet at det er dette likevel. Har du muligheten til å låne en kraftigere strømforsyning av en kompis eller no?

Lenke til kommentar

psuen burde holde i lange baner til det oppsettet med mindre du overklokker. en kamerat har samme psu med E6600 og 8800gtx og det har fungert feilfritt i minst et par år nå.

men det er jo mulig at den begynner å bli dårlig. spesielt når syntomene kommer når du surrer i windows, men alt funker i spill. spill belaster nemlig cpu og skjermkort nok til at et problem burde vise seg dersom det er der.

om du ikke har mulighet til å teste en annen psu, så kan du jo høre med vennene dine om du kan teste din psu i deres pc.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Det er en annen måte å teste strømforsyningen...

Det fortalte jeg i posten over.

Er da plenty med feilsøking du kan gjøre, men det er vanskelig å utelukke noe uten at du tester med andre komponenter.

Enkle ting:

-Oppdatere bios til hovedkortet

-Sjekke at minnet får rett spenning og teste det med memtest

Lenke til kommentar

Kommer til å få problemer med å teste noenting som helst i Windows, da PCen kun klarer å stå på i maks et par minutter.

Når det gjelder blåskjermen synes jeg å huske at det sto noe om minnet, uten at jeg skal si det for sikkert.

Å oppgradere BIOS har jeg aldri gjort før, så det kan bli spennende.

Lenke til kommentar

prøv med en enkelt minnebrikke i forskjellige slotter, gå inn i bios og gi minnebrikken rett spenning.

Om det blir mer stabilt oppdater bios. Om ikke ville jeg ikke tatt sjangsen.

Kobl vekk alle unødvendige enheter

Sjekk at alt sitter skikkelig kabler kjølere osv Sjekk CPU temp i bios

Om PSU er fryktelig varm er den en god kandidat.

Lenke til kommentar

Desverre så er det en del fanatisme ute og går når det gjelder MIST strømforsyningene og mange her på forumet tror på dem som om de hadde vært den hellige gral.

Er Mist'en mer enn 1 år gammel så er det godt mulig du har en gammel revisjon som faktisk ikke har så veldig gode Caps (elektrolytt kapasitorer) og som er kjent for å ta kvelden.

Om du har muligheten til å inspisere strømforsyningen fra utsiden og kan se om noen av disse Buler ut eller lekker så kan bør det la seg å sende psu'en i retur til microplex.

Her ser du i alle fall en del bilder om fenomenet : http://www.badcaps.net/

Lenke til kommentar

Da fant jeg ut hva problemet var, skjermkortet. Vifta går, men kortet blir så varmt at du brenner deg på det. Så da tar jeg kontakt med Netshop og hører hva som skjer videre. Hvordan er det med garanti på PC komponenter? Kortet er jo bare et halvt år gammelt, og har aldri vært utsatt for noe spesielt med spilling, så jeg finner dette besynderlig.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er skjermkortet?

Du kan jo prøve med Rivatuner og øke vifteprofilen til 100% og se om problemene forsvinner , gjør de det så er det nok skjermkortet.

Du bør også vite at et skjermkort har en temperatur på mellom 65C (idle) til 85 eller 92C last, dette kan du brenne deg på.

Lenke til kommentar

Må nok som jeg allerede har sagt flere ganger være litt metodisk for å finne ut hvilken komponent det er noe galt med.

Nytter ikke å kjenne på komponenten, synes at den er varm og plutselig er den synderen.

Du har nå gått fra PSU, som ikke på noen måter er utelukket til skjermkort for at det føles varmt. Det holder rett og slett ikke.

Du har fått mange tips, prøv noen av dem. Prøv de enkelte komponentene i maskinen til en eller annen du kjenner osv og du skal se at det kanskje dukker opp en god kandidat.

Jeg har allerede nevnt minnet(prøv med en minnebrikke/prøv brikkene i maskinen til en annen/test med memtest osv), unødvendige enheter, spenning til minnet i bios, oppdatering av bios

Lenke til kommentar

Ja, det kan vel kanskje være litt tidlig å utnevne skjermkortet som synderen. Men jeg glemte å nevne i forrige post, at både den høyfrekvente lyden og svidd lukten kom fra skjermkortet, i tillegg til at jeg fikk brennmerke da jeg tok på det.

Neste steg blir å prøve tipset om å stille viften til maks i RivaTuner, men det blir ikke før PCen har kjølt seg ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...