konduktans Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Kan man få en kondensator til å fungere som et batteri? Hvis man f.eks har en lyspære koblet til 12V, kan man ha seriekoblet en kondensator som lades opp til f.eks 24V, og så sette på en motstand som senker spenninga til 12V igjen? Vil ikke det gjøre at kondensatoren fungerer som et batteri i noen sekunder? Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det ville i hvertfall ikke vært snakk om mange sekundene Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvordan vil du lade opp kondensatoren til 24V, dersom du har en 12V spenningskilde ? Og hvorfor vil du legge inn en motstand som skal "spise opp" kapasiteten til kondensatorbatteriet ditt ? Og ja, kondensatorer _kan_ brukes som et slags batteri. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Er ikke hele poenget med en kondensator at den lades opp til høyere spenning enn resten av kretsen? Jeg vil ha motstand fordi lyspæra skal ha 12V strøm. Hele poenget er at lyset skal være på. Og når man slår av spenningskilden, så fortsetter lyset å lyse i noen sekunder før det "dør". Og siden lyset kun tåler 12V, må man vel ha en motstand der? :S Hvordan fungerer denne? http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=77048 Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) La oss si at du har ladet opp en kondensator på 10mF til 12V. En ganske stor kondensator egentlig. Kondensatoren har lagret energi lik 0.5CV^2 = 0.72Joule. La oss anta at du bruker en 12 5W lyspære. Med en slik effekt vil energien i kondensatoren være oppbrukt i løpet av 144ms! I virkeligheten vil dette vare en del lengre med redusert lysstyrke fordi lyspæren fungerer som en motstand. Sammen med kondensatoren danner dette et RC system hvor tidskonstanten er RC=0.288s. Dette vil si at det tar 0.288s for spenningen å falle fra 12V ned til 3.2V. Jeg tipper at lyspæren lyser selv ved 5V. Det skulle kanskje holde til 0.2s med lys med en 10mF kondensator oppladet til 12V. Skal du ha større er det bare å paralellkoble mange for å oppnå riktig verdi. Men pass på å ha en seriemotstand på kanskje 1 Ohm for å begrense strømmen ved opplading så ikke strømforsyningen tar skade. Et bilbatteri leverer mye strøm så motstanden kan sløyfes, men du vil se en gnist ved første polberøring. Endret 19. november 2008 av ddd-king Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Er ikke hele poenget med en kondensator at den lades opp til høyere spenning enn resten av kretsen? Nei, på ingen måte. Spenningen kan jo ikke bli høyere av seg selv. Kondensatoren lades bare opp til den spenningen kretsen har. Det er mulig å bruke kondensator som batteri, men da er det ikke vanlige kondensatorer. http://en.wikipedia.org/wiki/Ultracapacitor Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Hmmm til dere begge. Høres dyrt ut. Kanskje jeg heller burde stilt et annet spørsmål? Vil den duppeditten jeg linka til gjøre at frontlysene mine lyser i noen sekunder etter at bilen er slått av hvis jeg seriekobler den med hovedstrømmen til frontlyktene? Er den jeg linka til en kondensator? Klarer noen å forklare meg hvordan jeg får lysene i min Peugeot 306 til å lyse i noen sekunder etter jeg slår av tenninga? Sånn som på nyere tyske biler. Sånn, bare at det skjer automatisk! Endret 19. november 2008 av conflict Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Vet ikke helt hvordan den tingen fra biltema fungerer. Det jeg kan se for meg som et problem er at frontlykta sansynligvis er på en god del flere W enn kupelyset. Du trenger derfor en mye større kondis på frontlysene enn på et kupelys. Tror heller jeg ville brukt et multifunksjonsrele innstilt for forsinket avslag. Sett denne til f.eks. 15 sek, og lyset vil lyse i 15 sek etter at styrestrømmen er borte. Bruk den eksisterende + ledningen til frontlykta som styrestrøm, og legg opp en ny + direkte fra batteriet, via multifunksjonsrelet og en sikring. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Hørtes ikke så dumt ut. Vil det stoppe i et "puff", eller vil det "fades" ut? Hvor får jeg tak i et slikt rele? Hvor mye må jeg ut med for å få det til å funke? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Denne vil kunne gjøre jobben. Tror den ligger på et par hundrelapper. Bruker man et rele vil lyset kutte kjapt. Men man kan da slenge inn en kondensator for å få et mere "fadet" kutt. Dra trenger kun kondensatoren å ha nok ladding for et lite sekund, mens releet holder strømmen på i 20 sek eller noe. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Hovedlysene på en bil trekker vanligvis rundt 4,6A, så du må bruke en veldig stor kondensator om du på en enkel måte vil at lyset skal fade ut. Skal man kunne få hovedlys til å fade ut, må man i så fall bytte ut hovedlys releet med et par kraftige MOSFET transistorer. Disse kan så styres av en krets som sakte reduserer spenningen til frontlysene, men er vel neppe en helt lovlig kobling. Det enkleste er å bruke et lite rele som blir styrt av en transistor, liten kondensator og et potmeter. Kobler det da slik at når tenningen/lyset er på, er den lille kondensatoren ladet opp, og gir spenning til transistoren som holder releet. Når så spenningen til kretsen blir kuttet, lades kondensatoren ut og etter en viss tid vil ikke transistoren få nok strøm til å holde releet, og det bryter. Tiden kan justeres med potmeter. Merk at kretsen må ha egen spenningstilførsel til rele/transistor som står på selv når tenning er av. Det releet som styrer dette kobles til hovedlys releet, evt. paralellt med hovedlysbryter. Brukes altså bare til å styre releet til hovedlysene, og driver de ikke direkte. Merk at om tenningsnøkkel bryter strøm til hovedlysene, må du koble om hele greiene. Håper det var litt forståelig det jeg skrev her. Nettulf Endret 21. november 2008 av Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå