Gå til innhold

Ventet på politihjelp i 3 timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer mer på er hvor går alle pengene til staten hen?

Vi har råd til å investere i nye jagerfly men ikke til å bruke mer penger på sikkerhet nasjonalt?

Vi skal liksom være "verdens rikeste land", men det virker som pengene blir feilprioritert et eller annet sted i systemet.

Lenke til kommentar
Vold er i grunn ulovlig, uansett hvor du slår. Om du knuser kneet hans, er det fremdeles legemsbeskadigelse.

 

Altså, du kan ikke klinke til hvem som helst, for hvilken som helst grunn. Dette er ikke USA og du kan ikke uten videre skyte eller drepe innbrudds- eller bil-tyver... MEN når man føler seg truet har man faktisk lov til å passifisere en innbruddstyv med nødvendig makt, men man skal ikke bruke betydelig mer makt enn det som ER nødvendig.

 

Hva som faktisk er nødvendig er en diskusjon man kan ta. F.eks ble jeg for noen få år siden trengt opp i et hjørne og truet på livet av en gjeng arabere. Jeg valgte da å angripe først, og klarte å passifisere to av dem. Det var nok til at de tre andre trakk seg unna og holdt med å slenge med leppa. Da klarte jeg også å stikke av. Teknisk sett kunne jeg sikkert meget lett blitt tiltalt for vold, men jeg tviler på at noen ville dømt meg.

Lenke til kommentar
Å "ta saken i egne hender" kaller vi selvtekt. Dette er forbudt i Norge. Når man bryter loven, må man vente seg en reaksjon. Det er også fin logikk.

 

Dessuten: dette er fillesaker (innbrudd, hærværk og rock 'n roll) og er ikke prioritert uansett hvor i landet du bor.

 

Minner meg om den Gulesider reklamen der mannen blir robbet og sier "oi, jeg trenger vist innbruddsalarm". Skal man bare stå å se på at man blir robbet? "Unnskyld, jeg tror det er mine ting, kunne du være så snill å ikke stjele dem?".

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
politiet bør få doblet lønna si! og det fort!!

 

Om ikke doblet så i alle fall en merkbar lønnsøkning og andre tiltak som sikrer at politifolk forblir i tjeneste.

Slik som det er i dag er det en betydelig lekkasje av kompetanse fra politietaten til det private næringsliv.

Dette er en usunn trend fordi folk flest føler at politiet ikke lengre makter å utføre de oppgavene de er tilllagt, og at man må ta sakene i egne hender.

Lenke til kommentar

jeg trur det vi trenger er høyere lønn til politiet, mer politi og bevæpnet polti

Jeg mener ikke at alle politifolk skal rave rundt med våpen til enhver tid, men at de kansje bør ha det innelåst i politibilen trur jeg vil hjelpe på sikkerheten. Så de slipper å måtte reise tilbake til stasjonen for å hente det og risikere at tjuvene er vekk når de kommer tilbake

Lenke til kommentar
Den som begår grov urett mot eller bryter seg inn hos meg bør være forberedt på et ublidt møte med et aluminiumsballtre. Jeg kan ikke tenke meg noen jury i dette landet som ville dømt noen for f.eks selvforsvar eller ved å beskytte seg, sine, eller sin eiendom, ved å jage bort en kriminell rusmissbruker osv.

Du har rett til å jage vekk innbruddstyver, så ingen jury ville dømt deg for noe som helst, men du har ikke rett til å plante et balltre i skallen til en innbrudstyv, da ville du blitt dømt for legemsbeskadigelse, i verste fall med døden til følge.

Det avhenger sterkt av situasjonen, føler man seg truet (og det er grunn til det) kan man bli siktet men jeg har ikke hørt om mange tilfellene hvor folk blir dømt da.

 

Man har bla:

-Huseier som skjøt og drepte en tyv på husets brygge da han skulle stjele båten

-En far som knivdrepte en person som brøyt seg inn via stuevinduet med en kniv.

 

Så alt slikt er avhengig av saken ;)

Lenke til kommentar
Den som begår grov urett mot eller bryter seg inn hos meg bør være forberedt på et ublidt møte med et aluminiumsballtre. Jeg kan ikke tenke meg noen jury i dette landet som ville dømt noen for f.eks selvforsvar eller ved å beskytte seg, sine, eller sin eiendom, ved å jage bort en kriminell rusmissbruker osv.

Du har rett til å jage vekk innbruddstyver, så ingen jury ville dømt deg for noe som helst, men du har ikke rett til å plante et balltre i skallen til en innbrudstyv, da ville du blitt dømt for legemsbeskadigelse, i verste fall med døden til følge.

Det avhenger sterkt av situasjonen, føler man seg truet (og det er grunn til det) kan man bli siktet men jeg har ikke hørt om mange tilfellene hvor folk blir dømt da.

 

Man har bla:

-Huseier som skjøt og drepte en tyv på husets brygge da han skulle stjele båten

-En far som knivdrepte en person som brøyt seg inn via stuevinduet med en kniv.

 

Så alt slikt er avhengig av saken ;)

Han soms kjøt etter en på brygga traff ikke, fyren datt i vannet og druknet.

Lenke til kommentar
Vi hadde en ulykke på Myre i Øksnes engang.

En motorsyklist fikk problemer og traff en lyktestolpe.

Døde momentant.

 

De måtte vente en god stund før politiet kom, de kjørte helt fra Harstad, som er ca 2 timers kjøring unna.

 

Forferdelig at han måtte ligge i flere timer i grøftkanta.

Ambulansefolkene fikk ikke gjøre noe.

 

hadde faktisk tenkt å linke til denne saken i forbindelse med denne diskusjoen.

 

Det er for lite politi, det tar lang tid før de kommer og i mange tilfeller kommer det ikke i det hele tatt

Lenke til kommentar

Dette er historien rundt Fauskemannen jeg nevnte tidligere i tråden, i sin fullhet.

 

Mannen merket at ting rundt huset hans og garasjen hans ble stjålet og anmeldte dette forholdet til politiet. Politiet brukte 1 uke på å stemple saken med mangel på bevis. Mannen anmeldte forholdet igjen, med samme resultat.

 

Han fikk nok og satte opp et kamera, og knep tyven på fersk gjerning. Leverte dette til politiet, men fikk samme svar, det var ikke nok beviser og saken ble henlagt. Mannen fikk da nok av dette, ettersom tyven bare var frekk nok til å fortsette raid toktene sine mot mannens eiendom. Så mannen spurte litt rundt, fant ut hvem denne personen var og hvor han bodde og oppsøkte adressen hvor han fant sine stjålete eiendeler. Han konfronterte tyven, som ble voldelig. Mannen deiste tjuvradden i bakken i motverge og ringte deretter politiet og fortalte saken.

 

Resultat. Tyven gikk fri uten noen ting mens mannen, som hadde fått stjålet en god del ting fra sin eiendom, fikk 10 000 kr i bot.

 

Er dette rettferd?

Lenke til kommentar

Husker for flere årsiden så hadde en kompis av meg fest hjemme i kjelleren. Vi gikk i 10klasse eller noe og det var ganske mye folk der, men gikk pent for seg. Blir jo seff en del høyestemmer siden mange var ute. Da kom det en politibil pga "bråk" og øldrikking. De var der i kanskje 15min og skulle prate med moren til kameraten min som var hjemme i etasjen over osv. Akkurat da ble en bensinstasjon under 10mins kjøring ranet av 2 personer med hagler. Personen som var på jobb ble bundet og sperret inne på personalrommmet.

Mens politiet syns det var bedre å være på en relativt fredlig ungdomsfest hvor folk drakk pils i hagen og foresatte var tilstede, i stede for å hjelpe den 19år gamle jenten som var på jobb.

Politiet kom ikke før 2timer senere selv om "offeret" ringete med en gang. Husker ikke om det ble benyttet "ransknapp" eller om hun ringte fra personalrommet.

Lenke til kommentar

Vesterålen sliter av samme problemer som Vågan og flere småplasser, få politifolk skal dekke over et stort geografisk område. Vet at her i Svolvær rykket en patrulje ut til Laukvik for å be noen som bråkte dempe seg (vet hvem som bråkte). I mellomtiden ble 2 kompiser av meg i Svolvær slått ned på åpen gate av en idiot. Beskjed fra Politiet? De hadde ikke kapasitet til å rykke ut ettersom nærmeste patrulje var rundt 3 mil unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...