Horghen Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, går siste året videregående (VG3 automatiseringfaget) og har allerede begynt å se på forskjellige steder jeg burde søke lærlingplass. Forsvaret gir en god utdanning for de som søker seg dit, men de prioriterer personer som søker lærling befal (kombinert læretiden i forsvaret med befalsskole). Men pga LB (lærling befal) er en lederutdanning, må jeg gjennomføre felles opptak og seleksjon på lik linje med alle andre. Om jeg i det hele tatt kommer til å få svar når jeg søker er en annen sak, må uansett få kroppen min igang snarest. Ved felles opptak er det fysiske tester som jeg ikke er i toppform til akkurat, og det kreves litt mer enn det kroppen min er vant med i disse dager (sitte inne foran skjermen). Info som kan være relevant: 18år 90kg 185cm høy Kjøpte årskort på treningstudio (Impulse i trondheim) for noen uker siden, har bare vært innom og blitt kjent med apparatene egentlig. Men skal komme igang med treningen snarest, tenkte bare jeg kunne trengt noen tips om hva som er mest effektivt i forhold til opptaket som er rundt juni/juli neste år. Har sett litt på forskjellige treningsprogram på nettet og RYP (Release YOUR Potential) så ut som noe for meg som ikke har trent noe særlig mye før. Og burde jeg kombinere dette med løping/sit-ups/push-ups/hang-ups i tilegg? Kom gjerne med tips/råd om hvordan jeg burde begynne og om hva dere syns jeg bør gjøre i dette tilfellet. Jeg bor på hybel fram til skoleslutt i juni, så har blitt noe usunn mat til tider også. Så hvis dere har noen tips om kosthold for en som bor litt trangt og ikke har plass til alt på ett lite kjøkken, så hadde dette vært fint også. Ørjan Lenke til kommentar
HouseWolf Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hadde jeg vært deg hadde jeg satset på å få god kondis (eller bedre). Løp en del som oppvarming, og ta gjevnlig 3000 metere for deg selv. Press deg litt. Jeg var jævli glad for at jeg hadde kondis når jeg var inne, så ikke noe gøy ut for feitisene som hatet max og pustet som en hyperventilerende hest. Ang. Styrke så er ikke benstyrke noen dum idè. Selv om du ikke trenger noen sinsyke ben, er det greit med noe. Så knebøy, div pressøvelser på forside, bakside og noen på innside lår og legg er å anbefale. Det er greit hvis du har mye grønn stridstjeneste og egentlig generelt. Slipper det å bite SÅ jævli i bene når du går huket, eller med sekk generelt. Ang. overkropp vil jeg anbefale deg å IKKE ignorere korsrygg. Denne er viktig når du har sekk på ryggen og skal jukke rundt i skogen flere timer. Og rygg, nakke, skuldre. Så og si hele kroppen med seige øvelser. Du vil gjerne ikke trene 5 reps øvelser på det meste i og med at mye av styrken du trenger i tjeneste (sett bort fra opptakskrav, og tester) går på statisk styrke, og da har det ikke SÅ mye å si om du benker 240 kg. Tren en god del av de øvelsene du nevnte du hadde lest på nettet. Trening med egenvekt er ingen dum ide, hvertfall ikke siden du veier ganske mye. Jeg koste meg med 70 kg, mens noen kompiser hatet 90 kg, og noen bedre trent enn meg. Grunnen til at jeg skriver bare muskelgrupper jeg anbefaler deg å trene opp bra er pga du er er såpass fersk, så jeg regner med, (isåfall håper for din egen del) at du tar en veiledningstime med en instruktør og sier formål og hva du vil med treningen så får du et program, så kan du heller finpusse litt på dette etterhvert. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå