torkr1 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, jeg trenger litt hjelp med retting av tysk stil i 8-klasse , kunne noen hjelpe meg med tyskerfaring plzz send pm Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Slå opp i ordboka! Lenke til kommentar
torkr1 Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Slå opp i ordboka! Har jo så klart finkjemmet hele teksten med ordboka, men ille bare ha noen til å se over grammatikk osv, dumt med slurvefeil Lenke til kommentar
torkr1 Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Tysk: Ein auf meinem Hobbys ist Fußball. Ich schreibe um Fußball, weil der ist der Hobby ich meist gefelle. Fußball ist ein Spiel da zwei Schicht spielen gegen einander. Das ist elfen Spieler auf der Bahn. Das Ziel für ein Spiel, ist zu score mehr Lichtweite als der Gegner. Fußball kann also mit 5 oder 7 Spielern spielen. Beide Schichten haben ein Tor, Sie haben auch einen Torwart. Der Torwart soll der Ball rettet, so der Ball nicht in den Tor geht. Wenn du 11’er Fußball spielt, habe du eine Regel die heißt Abseits. Meine favoritschicht in Norwegen ist Rosenborg, und internasjonalt ist sie Liverpool. Meine Favoritspieler in Norwegen ist Steffen Iversen, auf Liverpool ist sie Fernando Torres. Bevor gewahr meine Favoritschicht Manchester, aber dann Ole Gunnar Solskjær schließen es war nicht mehr. Mein Vorbild ist Ole Gunnar Solskjær. Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Når må du levere den? Jeg kan se på den litt senere i dag, har historie akkurat nå. Jeg tror nok jeg skal klare å finne noe å rette, men helt håpløst er det nok ikke Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Det blir dessverre mye norsk setningsoppbygging det her, men selvfølgelig, du går bare i åttende. Vi lærte ikke akkurat så mye i åttende vi heller. Jeg sluttet med tysk etter åttende pga krangling med læreren, men valgte det igjen på videregående, holder på med andre og siste år av tysken nå. Vi har gått mye fortere fram enn vi gjorde da jeg hadde det i åttende, men husk, jeg er ikke tysk. Det blir alltid litt feil i stilene mine også, men jeg har 6, så jeg tror jeg skal kunne hjelpe deg litt her Imidlertid har jeg aldri skrevet noen tekst om fotballspill, jeg har kun skrevet om andre hobbyer, så jeg er dessverre ikke helt på det tørre med fagterminologien og vanlige uttrykk som ikke kan oversettes direkte. Dessverre. Tysk:Ein auf meinem Hobbys ist Fußball. Uten at jeg er ekspert, synes jeg det blir litt norsk-tysk. Jeg ville ha skrevet "Ein Hobby von mir ist Fußball. Ich schreibe um Fußball,"um" betyr "omkring, til, for, av, med" osv. Det blir ikke det samme som det norske ordet "om". Jeg finner faktisk ikke ut hva som blir rett, jeg tenkte noe i retning av "ich habe ob Fussball geschrieben", men det blir sikkert ikke rett det heller, og uansett har vel ikke dere gått så mye inn på perfektum osv, så det kunne nok bli litt mystisk. Nå plager det meg utrolig mye at jeg ikke finner ut av det - bare skriv det du har, du, eller stryk det weil der ist der Hobby ich meist gefelle. tror ikke du kan si det der..? Jeg hadde skrevet "weil es gefällt mir sehr gut", eller noe sånt. Fußball ist ein Spiel da zwei Schicht "Mannschaft". Ellers betyr det "lag" som i sjikt, skift, arbeidstid. spielen gegen einander. Das ist elfen"elf" Spieler auf der Bahn. Das Ziel für ein Spiel, ist zu score mehr Lichtweite? jeg hadde sagt Tore. als der Gegner. Fußball kann also mit 5 oder 7 Spielern spielen"spielte werden", hadde jeg sagt.. tror jeg . Beide Schichtenlitt usikker på den n'en der, men kanskje den er rett. Sjekk den en gang til, du. haben ein Tor de har et mål hver..?, sie haben auch einen Torwart ja, det har de:) . Der Torwart soll der Ball rettet retten, so so dass der Ball nicht in den Tor gehtgeht, tjaa. "So dass der Ball darf nicht in den Tor gehen", neei, nei det blir tvilsomt det også. Jeg har som sagt aldri skrevet om fotball, jeg har ikke peiling her . Wenn du 11’er Fußball spielt, habe du eine Regel die heißt Abseits. Meine favoritschicht in Norwegen ist Rosenborg, und internasjonalt ist sie Liverpool. Meine Favoritspieler in Norwegen ist Steffen Iversen, auf Liverpool ist sie Fernando Torres. Bevor gewahr war..? meine Favoritschicht fortsatt Mannschaft, skulle jeg tro Manchester, aber dann Ole Gunnar Solskjær schließen es war nicht mehr. Mein Vorbild ist Ole Gunnar Solskjær. Ok, søren. Kan du ikke heller skrive en tekst om å ri på hest? Da skulle jeg ha fått det strålende til. Jeg anbefaler deg å ta mine rettinger som veileding og tips til hva du bør sjekke om igjen, for jeg har helt sikkert skrevet feil noen steder. Men da er du advart, så håper jeg at du hadde litt hjelp av dette her Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Slå opp i ordboka! Har jo så klart finkjemmet hele teksten med ordboka, men ille bare ha noen til å se over grammatikk osv, dumt med slurvefeil Ja, en orddbok hjelper kun delvis. Du skriver skikkelig norsk-tysk. Kan du få noen til å hjelpe deg. Foreldre? Det er tidkrevende å gå gjnnom alt. Ser at du har fått litt hjelp her. Det heter forøvrig : "ich schreibe über fussball". Et tips: Legger du "ich schreibe über fussball" som søkebegrep i google verden, får du opp flere tyske fotballsider og ser at det uttrykket blir brukt. Gjør du det samme med " "ich schreibe um" ser du at um brukes i en annen sammenheng. "ich schreibe, um zu leben (skriver for å leve). Lykke til med tysken. Hva med en språkreise til sommeren? Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Tysk:Ein auf meinem Hobbys ist Fußball. Ich schreibe um Fußball, weil der ist der Hobby ich meist gefelle. Fußball ist ein Spiel da zwei Schicht spielen gegen einander. Das ist elfen Spieler auf der Bahn. Das Ziel für ein Spiel, ist zu score mehr Lichtweite als der Gegner. Fußball kann also mit 5 oder 7 Spielern spielen. Beide Schichten haben ein Tor, Sie haben auch einen Torwart. Der Torwart soll der Ball rettet, so der Ball nicht in den Tor geht. Wenn du 11’er Fußball spielt, habe du eine Regel die heißt Abseits. Meine favoritschicht in Norwegen ist Rosenborg, und internasjonalt ist sie Liverpool. Meine Favoritspieler in Norwegen ist Steffen Iversen, auf Liverpool ist sie Fernando Torres. Bevor gewahr meine Favoritschicht Manchester, aber dann Ole Gunnar Solskjær schließen es war nicht mehr. Mein Vorbild ist Ole Gunnar Solskjær. Ok, til setningen: "Der Torwart soll der Ball rettet, so der Ball nicht in den Tor geht. " Prøv heller: Die Hauptaufgabe der Torwart besteht darin zu verhindern, dass der Ball ins Tor der eigenen Mannschaft gelangt. (Daher wird er auch Torhüter genannt.) Håper du får mer hjelp. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Ok, til setningen: "Der Torwart soll der Ball rettet, so der Ball nicht in den Tor geht. " Prøv heller: Die Hauptaufgabe der Torwart besteht darin zu verhindern, dass der Ball ins Tor der eigenen Mannschaft gelangt. (Daher wird er auch Torhüter genannt.) Håper du får mer hjelp. Haha, noe suspekt om en åttendeklassing kommer joggende med ei slik setning, vel? Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Ok, til setningen: "Der Torwart soll der Ball rettet, so der Ball nicht in den Tor geht. " Prøv heller: Die Hauptaufgabe der Torwart besteht darin zu verhindern, dass der Ball ins Tor der eigenen Mannschaft gelangt. (Daher wird er auch Torhüter genannt.) Håper du får mer hjelp. Haha, noe suspekt om en åttendeklassing kommer joggende med ei slik setning, vel? I stil er det vel lov å ta imot og vurdere den hjelp den får. Stoler på at trådstarter fikser det til slik at den blir hans egen stil. Men en tysk setning kan ved førte gangs lesing virke mer komplisert enn den er. Delt opp i sin enkelte fraser, blir den ikke så ille. Og det er typisk for tysk setningsbygging. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Nei, det er da en grei nok setning. Men stilen og nivået på den er veldig forskjellig fra resten av teksten. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Er redd ikke all rettingen helt riktig heller ... weil der ist der Hobby ich meist gefelle. tror ikke du kan si det der..? Jeg hadde skrevet "weil es gefällt mir sehr gut", eller noe sånt. [/i] Underordna konjunksjonar som starter leddsetningar ( dass, weil, wenn), fordrer at verbet skal stå til slutt. Altså: ", weil ..." skal ha det konjugerte verbet til slutt, så da blir det "weil es mir sehr gut gefällt". Når det gjelder resten av stilen var det bare alt for mye å rette på. Denne oppsummerer godt hva som trengs Das Ziel für ein Spiel, ist zu score mehr. Her har du slått opp ordene ett og ett, og så skrevet det ned. Da får du Norsk-Tysk, altså norske setninger med tyske ord. "score" (på norsk) heter "ein Tor schießen" på tysk. Her blir det Das Ziel ist weitere Tore zu schißen. Det er vanskelig å finne alle ord i ordboka, men da kan det godt hjelpe med online ordbøker som Heinzelnisse. Prøv den! Du bør generelt se på reglene for hvordan verb skal plasseres i setningene. Hovedsetning - som på norsk: Jeg liker ham = Ich mag ihn. Leddsetning - på slutten av setningen: Når du spiller fotball = Wenn du Fussball spielst. Du bør også se på reglene for verbbøying: Ich spiel-e Du spiel-st Er spiel-t Wir spiel-en Ihr spiel-t Sie spiel-en @charlotte: Angående det du lurte på ifht til å skrive om fotball: "Ich schreibe über Fussball". Endret 21. november 2008 av 8086 Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Er redd ikke all rettingen helt riktig heller ... @charlotte: Angående det du lurte på ifht til å skrive om fotball: "Ich schreibe über Fussball". Jeg mener jeg var veldig klar på at rettingen min så absolutt ikke var noe å stole på Særlig siden jeg ikke har vært borti å skrive om fotball i det hele tatt. Men han går bare i åttende, og jeg går andre del av et begynnerkurs. Det skal jo ikke vurderes som om en tysker hadde skrevet det, akkurat. Tysk er ganske vanskelig egentlig Men det var i alle fall bra han fikk bedre hjelp nå enn det jeg var i stand til å gi ang. setningen "Die Hauptaufgabe der Torwart besteht darin zu verhindern, dass der Ball ins Tor der eigenen Mannschaft gelangt" ... tror ikke det er noe verken jeg eller han burde skrive på innlevering. Det blir bare så alt for tydelig at personen har fått hjelp, læreren har jo et visst inntrykk av eleven. Hadde forresten vært morsomt å vite hva du har i karakter, Torkr1? edit: takk for svar på mitt spørsmål, jeg kom ikke på det jeg Endret 21. november 2008 av Charlotte Q Lenke til kommentar
torkr1 Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Er redd ikke all rettingen helt riktig heller ... @charlotte: Angående det du lurte på ifht til å skrive om fotball: "Ich schreibe über Fussball". Jeg mener jeg var veldig klar på at rettingen min så absolutt ikke var noe å stole på Særlig siden jeg ikke har vært borti å skrive om fotball i det hele tatt. Men han går bare i åttende, og jeg går andre del av et begynnerkurs. Det skal jo ikke vurderes som om en tysker hadde skrevet det, akkurat. Tysk er ganske vanskelig egentlig Men det var i alle fall bra han fikk bedre hjelp nå enn det jeg var i stand til å gi ang. setningen "Die Hauptaufgabe der Torwart besteht darin zu verhindern, dass der Ball ins Tor der eigenen Mannschaft gelangt" ... tror ikke det er noe verken jeg eller han burde skrive på innlevering. Det blir bare så alt for tydelig at personen har fått hjelp, læreren har jo et visst inntrykk av eleven. Hadde forresten vært morsomt å vite hva du har i karakter, Torkr1? edit: takk for svar på mitt spørsmål, jeg kom ikke på det jeg Takk for all hjelp Lærer litt hele tiden Det er den første innleveringen vår, så bærer litt preg av det såklart... Det vi sikekrt komme seg etterhvert. God på setninger da, har 5+ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå